Waar in de Dolomieten?

• Nien

Vrijdag 8 april ga ik nog voor een paar dgn snowboarden. De condities gaan hard achteruit dus ik zoek een gebied met genoeg hoogte. De bedoeling was Champagny La Plagne (omdat het bekend is en je weet wat je krijgt, ook qua dorp en acco). Familie is net terug van een superweek maar de sneeuw gaat hardhollend achteruit, ook op de 2000m. Nu heb je daar met een snowboard iets minder last van (slush en papsneeuw bedoel ik). Nu zit ik de dubben om naar Italie af te reizen i.p.v. La Plagne. Niet dat ik verwacht dat het daar heel veel beter zal zijn maar wel wat beter, het is natuurlijk ook nog afwachten wat de komende anderhalve week qua weer gaat brengen, aanhoudende warmte zal het sneeuwdek nergens goed doen.

Maar goed, de Dolomieten dus. Ik ben op zoek naar een rustig dorpje zonder apres ski, ski- in en out is niet nodig dus ik hoef niet op hoogte te slapen, ik wil best elke dag op en neer met een gondel. Ik hoef dus niet in een wintersportdorp als zodanig te zitten (zoals bijv. Val Thorens). Het liefst in een dorpje zoals Champagny, gewoon lopend naar de gondel. Maar een klein stukje met de auto rijden is ook geen probleem. We willen zelf koken dus geen hotel.

Ik hoop dat ik wat pointers kan krijgen. Voor mn gevoel denk ik dat ik met skigebied Arabba wel goed zit, maar in welk dorpje in de buurt kan ik dan slapen?

Grtjs Nien

• Menno

Arraba is in de Dolomieten inderdaad het beste - pittige hellingen en allemaal op het noorden, plus aan de andere kant de Marmolada (gletscher).

Denk ook eens aan Cervinia, Aostadal, NW van Italie.

Dat is nog een stuk sneeuwzekerder (2050 dorp, top op 3900) en een groter gebied.

• Menno

Valtournenche, als je in een oorspronkelijk dorpje wilt zitten en skieen in Cervinia.

De dalafdaling naar 1600 zal inmiddels wel dicht zijn, maar je kunt met cabine en stoeltjeslift door naar Cervinia op dezelfde skipas.

http://www.wintersporters.nl/skigebieden/breuil/dorpen/valtournenche

• Janneke

Als je naar Arabba wilt (zowel de naam van het skigebied als het dorp) zit je wel goed.

Je kunt vanuit Arabba de Sella Ronde doen, maar ook het skigebied Arabba zelf biedt genoeg leuks zoals de Marmolada.

Bedenk wel dat Arabba alleen via één van de twee passen te bereiken is, of via de Passo Pordoi of via de Passo Campologno.

Je zou ook naar Colfosco of Corvara (Alta Badia) kunnen gaan.

• Walter

Alta Badia zou ik niet zo snel aanraden. Dorpjes liggen niet al te hoog en je moet terug naar het dorp skien. Een groot deel van de pistes ligt onder de 1800 meter. Bovendien is het skigebied verre van uitdagend.