smalle voet en hiel, brede kuiten: skischoen gezocht!

• mi

Beste allemaal,

Uiteraard: een skischoen moet je passen!! maar omdat winkels soms niet alle merken verkopen en je natuurlijk het liefste met een paar nieuwe schoenen de deur uit zien lopen wil ik met het oog op komend jaar toch alvast wat advies!

Afgelopen wintersport in oostenrijk merkte ik dat mijn schoenen toch eigenlijk te groot zijn (geworden). Deze head schoenen zijn me op zich goed bevallen maar het voor sommigen bekende probleem steekt wel steeds de kop op: als ik mijn hiel/hak lekker strak in de schoen wil hebben krijg ik ontzettende kramp in mijn kuiten en uiteindelijk tintelende voeten.

Dus in Oostenrijk (Solden) bij de plaatselijke winkels al wat rondgekeken maar einde seizoen is er niet zoveel meer te vinden. Heb onder andere Dalbello's gepast (ook de lijn voor het komende jaar al) en die zaten om de kuiten echt super…maar de voorvoet zat te ruim. Ook nog een atomic hawx (met verruimbare achterkant) geprobeerd maar deze bleef eigenlijk voelen als een matig compromis tussen wat ik nu met de head schoenen heb en de dalbello…

Komende herfst wil ik dus weer eens rond gaan kijken bij de bekende gerenommeerde zaken maar is altijd fijn om met wat meer voorkennis het traject in te gaan zodat ik ook kan zoeken op winkels die een potentieel geschikt merk verkopen…

Dus mijn vraag: wie heeft er advies t.a.v. merken en of type skischoene die aan mijn vraag (gemiddelde skieer van gemiddeld gewicht met een smalle voorvoet en hiel maar brede kuiten) zouden kunnen voldoen?

• skiester

tecnica zou kunnen werken. Die hebben vrij smalle leesten en verplaatsbare clips om de kuit.

Wat ook kan werken is een schoen zoeken met een sluiting over de enkel. De meeste schoenen hebben 2 op de voet en 2 om het onderbeen, maar sommige (tour) schoenen hebben 1 om boven been, 1 of 2 over de voet en eentje over de enkel. SInds ik die heb heb ik nooit meer klachten. Omdat ik ook veel freeride en het touren wil beginnen is het hebben van tourschoenen vor mij geen probleem. Ze geven wat minder stevigheid (zitten als bergschoenen), maar behalve in hele dikke natte sneeuw heb ik daar geen probleem mee. Maar een ski huren is lastig (tourschoenen hebben een andere zool en passen meestal niet in de reguliere skibindingen) dus ik zou niet zomaar iedereen aanraden om tourschoenen te kopen.

Een linkje naar een test van mijn skischoen, maar er staat ook een foto bij waardoor je begrijpt wat ik bedoel. Mss zijn er ook wel andere schoenen (lees gewone skischoenen) die dat systeem hebben.

http://www.testberichte.de/test/produkt_tests_scarpa_spirit_3_p61712.html

• Mirte

Hm, dit ga ik ff goed volgen. Heb nl hetzelfde probleem waarvoor ik dit jaar maar eens een bootfitter heb bezocht in de Alpen.

Tecnica heeft ook smalle leesten, maar als je echt een hele smalle voet hebt is zelfs 98mm nog veel te breed en dan is de keus in skischoenen ineens een heel stuk kleiner.

Ja, je kan profi raceschoenen kopen die wel de gewenste leestbreedte heeft (max.95mm) maar daar krijg je meteen de bijbehorende stijfheid bij kado::o

Heb zelf de beslissing genomen (na afgelopen wispo bijna niet pijnvrij te hebben geskied) om bij die bewuste bootfitter in Les Menuires mijn volgende schoenen te kopen. Die kan evt. een schoen helemaal op maat bouwen zonder dat je meteen een lelijke Strolz (sorry voor de Strolz bezitters maar ik vind deze er nou eenmaal ouderwets uit zien….) hebt.

Succes iig!

• Marinus

Tja, Strolz ziet er inderdaad niet modern uit, was ook mijn opmerking tegen de verkoper bij Patschneider, maar ik denk toch dat ik me een paar aanschaf voor de volgende wintersport.

Maar, wat is eigenlijk en dikke kuit? Ik zit op een maximale omtrek van 440 mm, bij een voetbreedte van 105 mm

• mi

zo even gemeten: voetbreedte 85 mm en een kuitomvang van max 440 mm

• skiester

heb je al eens tourschoenen geprobeerd? Jij skiet toch ook veel offpiste, kun je meteen de volgende stap zetten door ook te kunnen skinnen? Ik ben sinds ik de scarpa's ski pijnvrij…. Door die band over mn enkel zitten mn voeten prima vast, laatst kwam ik erachter dat ik de hele middag met open schnall had geskiet (bij kuit, de bovenste), en zelfs een een speedstrecke (100km/u) daarmee had gedaan! Zonder dat ik het doorhad. Oops.

Hiervoor had ik Tecnica's, door wiflo aangemeten. Deze hebben 2 jaar redelijk goed gediend (niet pijnvrij maar goed te doen) maar daarna was de pijn weer terug.

• Janneke

De kuitspier bij vrouwen loopt wat verder door naar beneden dan bij mannen, dus als je als vrouw zgn. dikke kuiten hebt, heb je er al gauw last van dat de rand van je skischoen tegen de bal van je kuit aandrukt. Ik heb daar jaren last van gehad, en dat is echt rampzalig. Om die reden zie je ook vaak dat de zgn. damesschoen aan de achterkant een uitsparing in de rand heeft, bedoeld om zodoende niet tegen de kuitbal aan te drukken.

Ik heb nu Head skischoenen, die gelukkig niet meer tegen mijn kuit aan drukken. Heb wel ietsje speling rondom de voet, maar dat heb ik opgelost met een inlegzooltje. Dat zou je met die Dalbello's dus ook kunnen doen, de keuze in inlegzooltjes is enorm (groot/klein/dik/dun/etc.), dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Voor mijn snowboardschoenen heb ik hetzelfde probleem gehad. De huurschoenen (verschillende types) bij de skischool in Nieuwegein deden me allemaal pijn, 5 minuten op de piste en voila, mega kramp in mijn kuiten. Toen schoenen gekocht, maar dat bleek een miskoop. In de winkel zaten ze heerlijk, maar eenmaal op de piste weer hetzelfde probleem. Nu heb ik Nitro Crown TLS4 boots met 3 verschillende veters (1 binnenin voor een goede hielfit, 1 over de voet en 1 over het onderbeen) die je onafhankelijk van elkaar kunt aantrekken.

• jacob

Ik ken iemand die 15 jaar pijn heeft gehad tijdens het skien. Zo erg dat hij er mee wilde stoppen

Nu skiet hij als een zonnetje op Strolz schoenen. Geen pijn, en bovendien veel directere overbrenging van de beweging op de ski

Wie heeft het dan over “ze zien er niet modern uit”

Jeeeeeezus, grow up please!

• doov

Ook Strolz biedt niet in alle gevallen dé oplossing. Heb al 2x negatieve feedback gehoord/gelezen. Mirte kent die negatieve berichten ongetwijlfeld ook ( btw 2010 model is ook in oranje, dus daar kan je mee voor de dag komen).

• Mirte

Heb na een vorige post van jou wel de verschillende tourskischoen modellen gechecked maar ik kon bij geen iets vinden over een leestbreedte. Ik geloof onmiddelijk dat ze veel comfortabeler zitten dan gewone skischoenen alleen: zijn ze smal genoeg te krijgen?

Voor het skinnen hoef ik het niet te doen, lawine 1 heeft me doen concluderen dat dat de 1e en laatste keer was dat ik een uur naar boven heb gelopen voor die ene onverspoorde helling. ::o

Ben daar echt te lui voor 8-), en de afdaling die dan wacht hoef ik na die val in het ravijn voorlopig ook niet zo nodig meer te maken….. Voorlopig hou ik het nog ff bij pistes, zeker zolang nog zo'n pijn heb.

Als ik weer eens in de buurt van MK ben, zal ik iig zeker eens tourskischoenen passen. Wie weet heb ik dan helemaal geen speciaal gemaakte schoenen van de bootfitter nodig (:D