Val Thorens in de zomer en winter

• atomic

We komen al jaren in Val Thorens. Steeds vroegen we ons af het er daar in de zomer zou uitzien.

Afgelopen zomer hebben we met de auto een rondreis door de Alpen gemaakt. Vanzelfsprekend zijn we ook in Val Thorens langs geweest. We waren er in september en Val Thorens was totaal verlaten. Ik heb er toen een aantal foto’s gemaakt. Twee weken terug waren we weer in Val Thorens. Het leek me wel leuk om dezelfde foto’s nog een keer te maken.

Hieronder vind je het resultaat. Zoek de verschillen…

• atomic

In de zomer vind je koeien op de pistes

In de winter vind je er o.a. een snowboard klasje

In de zomer is het winkelcentrum Centre Sportif uitgestorven

In de winter is het er op zaterdag overvol

In de zomer een beachvolleybal veldje

In de winter ga je er met je ski’s overheen

In de zomer kan je met je auto naar de 360-bar rijden

In de winter kom je er op ski’s

• Marinus

Grappig, ben een keer in Serfaus geweest in de zomer. Op een of andere manier ziet de bult er in de zomer steile uit.

• Helga

Echt grappig! vooral die eerste 2 foto's, met die ‘kuddes’ is erg leuk.

• doov

Ik heb wel eens in de zomer op een rode pistegelopen. Dat is dan megasteil, terwijl het op de ski helemaal niets voorstelt.

• Freetje

leuk:) zo heb ik zomer en winter van verschillende oostenrijkse gebieden. oa van saalbach. daar de rode afd onder de schattberggondel gelopen, op de ski was het niet mijn favoriet, wandelend was het pittig, 8-)

• JW

Afschuwelijk sfeerloos in september. Vooral in augustus zal het er nog wel redelijk druk zijn.

Maar niet direct het mooiste gebied om in de bergen te wandelen. Zelfs in september zie je nog overal de littekens van de ski-activiteiten.

Vreemd, er zijn ook best veel skigebieden waar in september de pistes weer mooi groen zijn. Zoals b.v. in Val Gardena.

De hoogte, de lengte van het skiseizoen etc. zullen hiervoor best veel uitmaken.

Maar wel leuk om de verschillen te zien.

Helemaal spectaculair wordt zoiets bij gletschers. In de winter als de spleten vol zijn een witte vlakte, in de zomer een aaneenrijging van diepe spleten.

• skiester

dat ligt volgens mij ook aan de hoogte: in VT zijn de meeste pistes nog wit in mei (Dutch week), dus voordat alles weg is zal het bijna juni zijn), dan heeft het gras nog niet de tijd gehad zich te herstellen in september…..

• hakke

Skiester je hebt helemaal gelijk. Volgens een inwoner van Valtho zie je inderdaad niet zo heel veel groen omdat de sneeuw pas vaak in juli helemaal weg is en het groen dan pas kan uitlopen maar ook omdat het rotsachtige pistes zijn en niet zoals in sommige andere skigebieden waar de ondergrond begroeid is. Daarnaast zie geen bomen/bossen en dat maakt het minder aantrekkelijk. Maar er zijn wel leuke wandelingen. Daarnaast is Valtho een echt wintersport dorp met maar ongeveer 100 vaste bewoners en loopt het zomerseizoen van 1 juli tot en met 1 september. De liften doen het dan op toerbeurt en zijn er verschillende sportactiviteiten te doen zoals mountainbike, adventurepark, handboogschieten enz.Hakke is 2 jaar geleden met de kinderen een week in juli geweest en het was leuk om het een keer te zien in de zomer maar niet iets wat je elk jaar zou doen. Nog wel een aantal voordeeltjes: _ De sportpas incl. liftgebruik was niet duur iets van €35,= , de accomodatie was goedkoop en je auto hoefde niet naar de parkeergarage dus geen parkeergeld

• Janneke

De hoogte speelt zeker mee.

Wij gingen vroeger zowel ‘s zomers als ’s winters naar Ellmau/Going in Tirol, in de zomer hebben we daar alles bewandeld wat er te wandelen valt, en in de winter hebben we het hele gebied op de ski's rondgetoerd.

Waar VT er in september maar kaal en verlaten uitziet, daar is het Tiroler gebied in de zomer prachtig groen, en misschien wel niet zo druk als in de winter maar toch zeker ook niet verlaten.

En die flauwe pistes die op de ski's niks voorstellen, tja, lopend zijn die hellingen inderdaad een stuk zwaarder.