Hoi Eva,
Ben de laatste jaren een paar keer in Oberstdorf geweest om een paar daagjes te skiën. Vanaf mijn woonlokatie in het Zuiden des lands ben ik in 6u daar dus ideaal voor een kort weekend ondanks dat ik wel van kilometers maken houd. Ik vind het een leuk dorpje met een paar leuke ski-gebiedjes er omheen. Hieronder mijn ervaringen:
Fellhorn:
Per bus prima bereikbaar vanaf Oberstdorf. Bus vertrekt bij het station in Oberstdorf en je bent in een minuutje of 20-25 bij de Fellhornbahn. Skigebied si het grootste van Oberstdorf en omgeving en daarmee voor mij ook het leukste. Dalafdaling is bij normale sneeuwcondities mogelijk en da's natuurlijk wel mooi meegenomen want dat scheelt je wachten op een gondel bovenin. Sinds 2007 draait de moderne Fellhornbahn 2 vanaf het dal tot bijna aan de top waardoor wachttijden in het dal tot het verleden behoren. Verder omhoog tot de top vond ik weinig meerwaarde hebben. Je kunt via de Kanzelwand-abfahrt aan de andere kant naar beneden waar je dus in Oostenrijk bent. Vanaf daar kun je de bus pakken naar Mittelberg waar je de Walmendingerhorn op kunt.
Walmendingerhorn:
Vrij klein en relatief ver vanaf Oberstdorf. Ik ben er 1 keer geweest om er geweest te zijn, maar ik vermaak me wel prima op de Fellhorn en de Nebelhorn
Söllereckbahn;
Zeer klein gebiedje waar ik één keer ben geweest. De Höllwies-piste is zeer mooi en slingert tussen de bomen door naar beneden. Gebiedje ligt vrij laag en is niet altijd even sneeuwzeker. De Höllwieslift is overigens wel een hele heftige….. Een sleeplift van 1972 meter lang midden tussen de bomen door en ook nog eens voorzien van een hellingpercentage waar je U tegen zegt. Val je eruit dan mag je een heel eind door het bos gaan kruipen richting de piste.
Nebelhorn:
Leuk ski-gebied maar kleiner en minder gevarieerd dan de Fellhorn. Ook hier geldt dat je bij redelijk sneeuwcondities een mooie dalafdaling kan maken. Bijna aan het einde kun je heerlijk op het terras zitten bij café Breitenberg om daarna nog een klein stukje af te leggen tot in het dal. Doordat hier nog met een grote gondel gewerkt wordt heb je 's ochtends wel kans dat je even in de rij staat.
Nog wat antwoorden op je vragen:
- lokatie van skischolen durf ik niet te zeggen, maar het lijkt mij dat ze die bovenop de Fellhorn ook wel hebben
- bus vanaf jouw huis rijdt tot het station in Oberstdorf. Daar moet je overstappen om bv rechtstreeks een bus naar Mittelberg te pakken of de bus door het dorp naar de Nebelhornbahn.
- Vanaf jouw huis ben je in 10-15 minuten met de auto midden in Oberstdorf of bij de Nebelhornbahn. De bus doet er een minuutje of 10 langer over omdat die door Oberstdorf slingert en ook nog wel eens moet stoppen Bus Kanzelwandbahn - Mittelberg was dacht ik een half uurtje.
- ski-omstandigheden is nix van te zeggen: ben er wel eens in begin maart geweest toen er geen dalafdaling mogelijk was, maar ook wel eens in de 1e week van april met bakken sneeuw…
- middels de bus kun je je verplaatsen tussen de ski-gebiedjes. Voor echte kilometervreters is het ski-gebied te klein voor een weekje in mijn ogen, maar als je je daarop instelt is het goed te doen.
- ik zou qua huislokatie kiezen voor Oberstdorf zelf omdat je dan het centraalste zit. Onderaan de lift van de Fellhorn zit je echt van *** en iedereen verlaten. Odorf is wel een leuk dorpje en je kunt met de bus alle kanten uit.
Indien er nog wat sneeuw naar beneden valt kan het zo maar zijn dat ik erv volgend weekend ook weer even naartoe rij….
Tot zover… Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel…..