Zuid Alpen

• Nien

Een vraagje, aan welke gebieden moet ik denken wanneer men het heeft over de ZuidAlpen (de regio die tot op heden wel lekkere sneeuwval heeft gehad) ??? Ik ben totaal niet bekend met skigebieden daar, kan iemand mij even op weg helpen? Ben voornemens om 2e week april voor een paar dagen te gaan boarden en wil natuurlijk ergens naartoe waar de pisten nog goed te doen zijn, moet gezien de tijd van het jaar ook hooggelegen zijn. Ik was van plan om naar La Plagne te gaan maar die ZuidAlpen maken me eigenlijk wel nieuwsgierig….

groeten Nien

• menno

Frankrijk: alles ten zuiden van de Lautaret. AdH en L2A zijn grensgevallen. Voorbeelden: Serre-Chevalier, Montgrenevre, Bonneval sur Arc, Val Cenis, Vas-Risoul, Praloup, Isola2000.

Italie: alles ten westen en zuiden van de Adamello. Madesimo, Livigno, Bormio, Aostadal (CERvinia, Monterosa, Gressoney, Ayas, Alagna); LA Thuile, Sestriere, Berbdonecchia.

Dolomieten zijn eigenlijk geen zuidalpen meer maer een geberfgte op zichtzelf.

• jacob

Iets algemener aangegeven dan Menno doet:

Grofstoffelijk worden de Alpen verdeeld in Noord Alpen en Zuid Alpen. De grens verloopt over de hoogste toppen in de Alpen, van Nice tot Wenen. Ook Karinthie en Oost Tirol in Oostenrijk liggen in de Zuidelijke Alpen.

Die grens is ook een klimaatgrens: De Noordelijke Alpen krijgen de meeste sneeuw bij depressies komende van de Atlantische Oceaan en de Noordzee, de Zuidelijk Alpen voornamelijk bij depressies vanuit de Middellandse Zee.

Meestal krijgen de Noordelijke Alpen de meeste sneeuw, maar afgelopen winter dus niet.

In die zin zouden de Zuidelijke Alpen dit jaar een goed idee kunnen zijn. Echter, in de Zuidelijke Alpen is het gemiddeld ook warmer door de zuidelijke ligging. De kans op papsneeuw is dus groter, dus je moet hoger gaan zitten.

Op de gletschers en de hooggelegen gebieden in de Noordelijke Alpen ligt overigens voldoende sneeuw om goed te kunnen skien.