Op vrijdag 25 februari om 11 uur vertrokken. Na een voorspoedige reis kwamen we om 20.00 aan in ons overnachtingshotel in Pfunds. Geen problemen onderweg, ondanks dat we overdag reden, geen file's. Wel gekozen om over Feuchtwangen/Crailsheim te gaan, ivm de werkzaamheden bij Stuttgart. Dit bleek een goede keus, want we hoorden over 8 en later 12 km voorbij Stuttgart.
Heerlijk geslapen in Hotel Post Pfunds (niet duur en goed verzorgd, wel hele warme kamers).
Omdat we graag eens het skigebied van Samnaun/Ischgl wilden verkennen, zijn we op zaterdagmorgen vroeg vertrokken naar Samnaun. Vanuit Pfunds is dat een half uurtje rijden. We kozen ervoor om in het dorp te parkeren, omdat we 's middags nog wat tax free inkopen wilden doen.
Inmiddels scheen de zon volop, en kochten we twee dagpassen voor het skigebied (44 euro per persoon).
Boven aangekomen schitterend uitzicht:
Het skigebied is redelijk overzichtelijk, met vooral veel brede racebanen. Toch is het in een onbekend skigebied niet heel makkelijk te zien welke pistes op welke liften aansluiten. En dan hadden wij het geluk dat het prachtig helder weer was.
Overigens zagen wij later in de week op de ZDF een reportage van de douane die controles op de piste deed, tussen Zwitserland en Oostenrijk.
We staken na een tijdje over naar de kant van Ischgl en kwamen bij het centrale punt aan (Alp Trida). Een knooppunt van veel liften, en een gekrioel van skiërs.
Er zijn mooie, moderne en snelle liften te vinden in het gebied:
De zwarte piste onder de Lange Wand lift door ziet er vanuit de lift makkelijker uit dan dat hij is:
Mooi met de rots langs de piste!
Na wat inkopen en goedkoop tanken (diesel € 1,04 per liter) reden we in 50 min. naar Serfaus. Daar gingen net alle dagjesmensen weg, en was er een file naar beneden. Overigens vind ik het zwakke punt van Samnaun, dat er maar 1 piste terug naar het dorp gaat. Dit zal in het hoogseizoen best druk zijn. Ook maakt dit een gebied redelijk kwetsbaar. Voor de Samnaungangers: Moet je vaak met de lift terug naar het dorp?
Hartelijk welkom:
's Zondags heeft het gesneeuwd, dus op maandag waren de bomen nog wit. We hadden heel de week stralend weer, maar vaak was er 's ochtends vroeg nog wat nevel of dunne wolken. Wij gaan altijd met de eerste lift naar boven, dus het is hier nog maar 8.45
Komperdell bergstation, met daarachter de machtige Furgler (3007 meter hoog, goed te beklimmen in de zomer trouwens!).
Zicht richting Masnergebied, met nog net in de wolken, de Pezid:
Zicht op Serfaus onder de Königsleithenbahn:
Möseralm en zwarte Gfallabfarht, aan de kant van Fiss was de sneeuw dunner en papperiger. De noordkant bleef wel goed, hoewel het daar op veel plekken redelijk ijzig was:
Van te voren hadden we ons best zorgen gemaakt over de sneeuwcondities, maar het is ons heel erg meegevallen. Dit kwam mede door de verse sneeuw (10-15 cm op zondag). Ook bleef de temperatuur de hele week redelijk laag, waardoor er niet zoveel met de sneeuw gebeurde. Wel zag je het dorp steeds groener worden. Overigens blijft het dorp voller en voller gebouwd worden. Intersport heeft inmiddels ook een grote zaak vlak bij de lift, met een appartementencomplex erboven. De kosten voor deze appartementen zijn fors (4 pers obv logies 430 per dag….).
De nieuwe Zirbenhütte aan de Fisser Nordseite:
Mijn broer en schoonzus (zij skiën voor het tweede jaar) waren met hun zoons mee. Hun zoon van 11 skiet inmiddels zijn ouders voorbij, en wil liever met zijn snellere oom mee ;-)
Prachtige vergezichten vanaf de Pezid:
Wolken in het dal, heb ik in Serfaus nog niet zo vaak gezien:
Zoom richting Zugspitze:
De Pezidbahn blijft spectaculair, niet voor mensen met hoogtevrees:
Twee jaar terug heb ik een smakker gemaakt op de Pezid Vertikal, zodoende zat de schrik me wat die piste betreft nog wel een beetje in de benen. We hebben hem toch maar weer gedaan:
Deze piste lijkt volgens mij steiler doordat hij iets schuin wegloopt, en minder breed is als de gewone Pezid?!?
Dochter met (Nederlandse) leraar:
Actiefoto vlakbij de Almbahn in Fiss (overigens een prettig stuk daar, rustig, mooie pistes en tussen de bomen. De Almabfahrt is lekker pittig, maar erg mooi:
Smaakvol?
Mijn broer skiede zijn eigen been in, met als gevolg een bezoekje aan deze post. Ze weten daar forse prijzen te rekenen, maar hij werd kundig geholpen:
Donderdag en vrijdag skieden we met onze dochter erbij. Ze redt zich goed op rood, dit is in het Scheidgebied:
Mijn neefje wilde graag zwart, dus nam ik hem mee naar één van mijn favoriete pistes:
We waren zo vroeg dat Königsleithebahn nog niet uit de garage was:
Zugspitze met helemaal een blauwe lucht:
's Middags de Hohe Pleisabfahrt gedaan, een leuke uitdagende piste. Andere zwarte pistes vanaf de Lazid waren of heel slecht, of gesloten:
Tot slot nog een foto van mezelf:
Conclusies:
- Het gebied kenden we al, dus dat bracht geen verrassingen. Wel was ik positief verrast door de toestand van de pistes in een winter waarin de hoeveelheid sneeuw erg beperkt is.
- We gaan al een aantal jaar naar dezelfde acco, dicht bij de lift, dus dat was ook bekend.
- In Serfaus zie je dat er ieder jaar zaken worden verbeterd en het gebied nog completer wordt. Inmiddels is het wel een gebied voor de verwende wintersporter die nauwelijks bereid is een stukje te lopen.
- Wachttijden zijn er nauwelijks (als je de skischooltijden handig vermijd), alleen de Planseggbahn is een zwak punt, daar gaan ook veel klasjes omhoog, en het is één van de belangrijkste verbindingen met het Masnergebied.
- De uitbreiding van de Kinderschnee-alm zorgt voor een betere verdeling door het gebied.
- Ischgl/Samnaun vond ik erg leuk, en ik sluit niet uit dat we daar nog eens voor wat langer heengaan.
- Het weer was natuurlijk top, en dit jaar hebben we ons gerealiseerd dat we het eigenlijk nog nooit slecht hebben gehad. Bijna ieder jaar hadden we 5 à 7 zondagen in een week.
- Skischool is goed geregeld, mijn vrouw had twee dagen les, voor gevorderden, er werd goed op techniek geoefend, onder andere off piste.
Kortom, veel te kort, en weer veel te lang wachten tot de volgende wintersport. Op zaterdag om 4.45 vertrokken. In 8 uur tijd naar huis gereden. Vooral op de Fernpass en bij Stuttgart was het erg druk Oostenrijk in. Aan onze kant niets aan de hand.