Hafjell, de reis en dag 1 (met de foto's)

• Ewald

Bij deze weer even een verslagje uit Hafjell.

Er is in die 3 dagen veel gebeurd. Ik heb allerlei dingen op skies gedaan die ik eigenlijk nooit gedaan heb of heel zelden.

Maar ja, wat wil je met een dochter van 8 die opeens de slag helemaal te pakken heeft.

Een korte opsomming:

Ik ben met haar gaan avondskien want dat leek haar wel wat.

We konden kiezen uit 4 avonden en uiteindelijk werd het afgelopen woensdag.

Er waren 3 liften open en ca. 8 km. piste was verlicht. Er was voor ieder wat wils: zowel blauw, rood als zwart was te skien bij kunstlicht.

We zagen ook wel veel Noren in het donker door het bos en over de buckels gaan maar dat leek ons wat teveel van het goede.

Aangezien ze vorig jaar even aan de zwarte piste gesnoven had wilde ze dag dit keer wel vaker doen.

Zelf vond ik het nooit zo nodig maar uiteindelijk was het toch wel leuk om achter je dochter aan te skien…… Mijn vrouw heeft ze echter zo gek niet gekregen.

De zwarte piste 7

En als de pistes niet uitdagend genoeg waren ging ze waar het maar mogelijk is het bos in.

1 keer had ze wel een probleem want ze kon niet meer terug komen op dezelfde piste als waar ze vandaan kwam en toen raakte ze wel wat in paniek.

Maar ja, dat betekende wel dat ik mee mocht en het viel mij op dat die bospaden vooral geschikt zijn voor kleine kinderskietjes.

En toen we natuurlijk ook nog over rode buckelpiste.

Ik zie die dingen altijd vanuit de lift onder de lift doorlopen. Vaak bevolkt met jongelui die pogingen doen om al hun ledematen te breken.

Ik ben benieuwd hoe het eruit zag vanuit de lift nu ze een oude man van 45 allerlei fratsen uit zag halen.

MAAR…..vooral op woensdagochtend met 10 cm. nieuwe sneeuw was het erg leuk.

Wij habben het idee om Hafjell een keer te proberen en, als het beviel, om daar geregeld naar terug te gaan.

Echter, mijn oudste dochter heeft aangegeven dat er toch echt te weinig uitdaging voor haar is….:S

Mijn jongste dochter heeft vandaag voor het eerst een rode piste bedwongen. Ze was er zichtbaar trots op.

Vandaag was er ook de WC-finale telemarkskien in Hafjell.

Vergeleken met de ‘normale’ skiwedstrijden is dat lekker kleinschalig. Wel zag je vooral deelnemers uit de Scandinavische landen.

Er deden trouwens ook verbazingwekkend veel Engelsen en Japanners mee.

Nu morgen nog 1 dagje en dat beloofd een mooie, zonnige dag te worden.

Dan zit deze vakentie er weer op en kunnne we uit gaan kijken naar de zomer….oh nee, we mogen zondag nog even met de boot; Daar verheugen ze zich nu al op.

Nog even wat extra sfeerfoto's:

• Leidenaar

Leuk verslag, mijn complimenten.

Herken het gedrag van je dochter….. Mijn dochter heeft dit jaar ook de rode pistes ontdekt (in Fiss)

• Ewald

Hoi,

We zijn weer thuis en de auto is weer leeg.

De laatste dag hadden we het mooiste weer.

Het begon weer koud (-12) maar de hele dag hadden we zon en uiteindelijk was het ca. -2 aan het einde van de dag.

We hebben de leukste en mooiste pistes nog allemaal een keer gedaan en we hebben nog even gekeken bij de woldcup Telemarken. Het was wel jammer dat daardoor de uitdagendste zwarte piste afgesloten was.

Korte samenvatting van Hafjell:

Een echt Noors skigebied; niet al te groot maar je mag echt overal tussen de piste door naar beneden toe.

Het is met name een familiegebied en zeker aan te raden met echt kleine kinderen die net groen en blauw kunnen skien. Die zijn dan niet alleen gebonden aan de kinderweitjes maar kunnen het hele gebied door.

De accomodaties liggen leuk in en langs het gebied. Met grote kinderen kun je al snel lopend/skiend bij de piste komen maar met kleine kinderen pak je toch snel even de auto.

De terugreis met de boot was weer lekker relaxed en onderweg hebben we al wat gemijmerd over de bestemming voor volgend jaar. We zijn dan echt aan de krokusweek gebonden dus Noorwegen trekt dan wel weer. Het scheelt dan nl.weer veel drukte; zowel op de weg als in het skigebied.

Maar gezien de vorderingen van vooral mijn oudste dochter is dan alleen Trysil een optie. Dat gebied is tweemaal zo groot als Hafjell en een stuk uitdagender.

Pistekaart Trysil:

Oostenrijk is voor ons volgend jaar een nogo-zone omdat we dan gebonden zijn aan de ‘echte’ krokusweek.

Een andere mogelijkheid is dan Zwitserland maar dan moet ik nog wat specifieke informatie hebben en dat vraag ik binnenkort hier nog wel.

• kootje

Noorwegen is dus goed bevallen.

• Ewald

Ja hoor, maar dat was op zich geen verrassing.

Het is gewoon weer bevestigd.