Goede lengte ski's?

• Marvin

Zo aan het eind van het seizoen wil ik nog even een mooi paar allround carve ski's aanschaffen. Nu lees ik overal dat je de lengte gewoon moet meten tot aan je neus. Echter wordt er ook gesproken dat het gewicht meespeelt. Mijn lengte tot neus is 155 cm, totale lengte 177 cm met een gewicht van rond de 100 kilo. Ski's die 155 cm zijn, zijn nauwelijks meer te vinden, voldoet een ski van 162 bijvoorbeeld beter door het gewicht?

• Marinus

Ik zit in dezelfde regio (100kg en 1,79m) en ski met 177 cm tot volle tevredenheid (Salomon X-wing Fury)

• Marvin

Ja ik wilde van Salomon eigenlijk de 24 Daytona aanschaffen, maar die is er alleen nog maar in een lengte van 162 of 169 centimeter.

• skiester

162 is alleen goed voor slalom ski. met 177 en 100kg ben je veel beter uit met een ski van ongeveer 170, minimaal 165. Voor alround carve ski's wordt wel gezegd zo'n 10 cm korter dan je, maar met jouw gewicht zou ik eerder voor ietsje langer kiezen dan korter. En ga zeker ook niet voor de instapseries, maar altijd een iets duurdere versie, want je hebt niets aan een flapperski.

Ligt ook een beetje aan je ski ervaring: weinig ervaring (en dus nog moeite met draaien om lastigere pistes), meer richting 165, meer ervaring, hogere snelheden meer richting 170.

Ter referentie, ik ben 177 en 80 kg en ski 170 en 175.

• skiester

dan zou ik dus voor 169 gaan!

• Marvin

Hoi skiester,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb ruime ski-ervaring en de ski die ik voor ogen heb is ook een wat ‘gevorderde’ ski moet ik zeggen. (http://www.salomon.com/others/product/24-daytona—z11.html)

• Marinus

169

• SPAM

Let op dat een paar kg meer een model ski al snel degradeerd tot een slappere ski die niet zo performt als dezelfde ski voor iemand van bv 70 kg. Als je dan ook nog eens een korte lengte neemt ga je er minder plezier aan beleven. Mijn advies bij gevorderde skier en 100 kg : neem je lichaamslengte als uitgangspunt en neem gerust een latje dat wat stijver (lees geschikt voor een wat gevordere skier) is.

Persoonlijk zou ik zoeken of je nog een exemplaar in 176 kan vinden of zelfs een sportiever model. Zoek zeker zoals deze ski iets met een houten kern. Anders trap je zo door zijn voorspanning heen en heb je na 4 tot 6 weken skieen een significant slappere ski dan toen je hem nieuw kocht.

• SPAM

Kijk hier eens naar. Verkrijgbaar in 173 en 180, net iets sportiever en een betere binding

http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1649

• skiester

XW tornado is idd een goede en fijne ski. 173 is dan prima voor Marvin. Te lang is ook niet lekker als je het niet gewend bent dus ik zou hem zeker geen ski van 180 aanraden. Hij ging op zoek naar 155!