Voor ons geen SkiThalys meer!

• Robert

JW Schreef:

——————————————————-

> Robert Schreef:

> ————————————————–

> —–

> >

> > Haha, JW,

> >

> > Wat een cynische reactie! Jammer hoor…

> > Ehm.. wij hebben wel eens vaker gereisd (zie

> onze

> > website).

>

> Beste Robert,

> Ik snap best dat je trots bent op je mooie site

> maar ik ben niet echt geïnteresseerd in dit soort

> exotische oorden. Of was het je bedoeling die site

> onder de aandacht te brengen ? Het onderwerp hier

> is toch skivakantie-per-trein :S .

> Dat je jezelf het OneStop-Travel-Team noemt is

> best. Ik kan alleen zeggen “nooit van gehoord”.

>

> > Voor wat je betaalt voor de SkiThalys mag en

> moet

> > je meer verwachten, sorry…

> > Als jij met minder genoegen neemt, be my guest!

>

> Tsja. Ik heb in het algemeen geen klachten. Maar

> als ik op zo'n reis een half uur vertraging heb,

> zal ik niet zeuren. Daarnaast ben ik in zo'n

> situatie gewend dat als er geen verbinding meer is

> naar mijn bestemmingsstation, dat NS dan dat

> vervoer regelt. (Voor jullie reed de nachttrein

> blijkbaar nog, Kwam dus goed uit).

> >

> > FYI, er was geen lift/roltrap beschikbaar,

> anders

> > hadden we die zeker genomen.

>

> Zowel Moutiers als Rotterdam hebben liften, Rtd

> ook roltrappen. Als die niet werkten, had je geluk

> dat je geen invalide was.

> Maar veel stelt dat sjouwen voor een gezond iemand

> niet voor (1 niveau). Je zou es wat moeten gaan

> overstappen op sommige Parijse metro-stations, dan

> piep je anders …..

>

> > Uit alles spreekt een minachting voor de

> reiziger

> > waarmee ik geen genoegen wens te nemen en waar

> ik

> > graag anderen voor wil waarschuwen..

>

> Oeiii. Ik ben de trein-klantenservice niet ! Wat

> wil je, een duel :S

>

> > Dat jij je standaard lager wenst te leggen, is

> > geheel een beslissing die aan jouw kant ligt.

>

> Gelukkig, dat valt mee…:D

>

>

> Sorry Robert, het is niet mijn gewoonte de draak

> te steken met echte reispech. En ook met

> treinreizen naar de wintersport kom je best wel es

> vervelende dingen tegen. Daarbij zijn jouw

> dramatische reisbelevenissen toch echt klein bier.

Beste JW,

Dat was bluf zeker, mij voor gek proberen te zetten en hier keihard melden dat Moutiers liften/roltrappen heeft?

http://www.thalys.com/nl/nl/bestemmingen/Frankrijk/Moutiers?info=assistance

In Rotterdam zijn wel roltrappen/liften, maar wij werden door een aantal conducteurs met mobilofoons de trappen af en toen weer opgejaagd (echt waar!) omdat we die trein moesten halen die stond te wachten en de lift/roltrap was te ver weg.

De nachttrein ging vanaf een ander perron en dat was dus nergens aangegeven.

Onze koffers met skiuitrusting zijn te zwaar om te tillen, dus die moeten wel rollen…

Jammer dat je niet geïnteresseerd bent in onze ‘exotische’ reizen.

Maar om promotie daarvan was het mij echt niet te doen.

Dan had ik wel een ander stukje geschreven!

:)

Het enige punt dat ik wilde maken, is dat wij nooit meer met de SkiThalys zullen reizen!

• skiester

tsja Robert,

Het ging niet perfect, je hebt je op laten jagen door een stel conducteurs en een hoog bedrag betaald (als ik het goed begrijp). En daar baal je van. Ik zeg alleen maar: met de auto kun je pech krijgen, in de file terechtkomen, in noodweer. Met de normale trein ben je heeeel lang onderweg, slepen met je bagage moet je vrijwel overal.

Vrijwel, want als je naar Zwitserland gaat: daar bestaat nog railservice. Je kunt Fly and Rail gebruiken via Swiss (dan vlieg je en stap je over op de trein, de koffers worden direct doorgelabeled naar je eindstation). Of zoals ik in CH wonen, en je koffers 2 dagen voor vertrek naar het station brengen. Waar de SBB ze dan vervolgens voor slechts CHF 8 per stuk naar je eindbestemming brengt (en bij ons stonden ze zelfs op onze kamer!). En wij zijn lekker op de trein gestapt. Hadden overigens ook een half uurtje vertraging vanwege een technisch probleem op de bergtrein, maar dat kon onze pret niet drukken.

En mss zit ik hier over een aantal uur ook te briesen, want ik ga zo mn koffers ophalen van het station, die we op zaterdag ingeleverd hebben op riffelberg (die zijn via Zermatt, Visp, Bern, Zurich naar ons kleine stationnetje gereist en ik hoop dus maar dat ze er dus zijn… (voor maar CHF 8 frank…), want morgen reis ik alweer naar Klosters!

• JW

Ik meende me een invalidenlift in Moutiers te herinneren, maar die is er dus blijkbaar niet.

Maar goed, je hebt misschien veel gereisd. Blijkbaar heb je heel weinig internationale treinreiservaring. Want bij treinreizen is het doodgewoon dat je met je bagage moet sjouwen. Het is dan ook handig je bagage daarop af te stemmen.

Ski-Thalys is op dat punt één van de meest comfortabele mogelijkheden, omdat er normaal gesproken geen overstappen zijn. Zelf reis ik vaak met drie tot zes overstappen onderweg (waarbij b.v. een metro-overstap Parijs, met soms enorme lange trappen etc.), .dat is wel wat anders. Maar voor een gezond iemand prima te doen.

Uit je verhaal lees ik toch echt: half uur vertraging, in Rotterdam stond een aansluitende nachttrein klaar om jullie verder te brengen. Lastig dat er wat extra sjouwwerk nodig was vanwege een perronwijziging. Maar in elk geval begeleidde NS de vertraagde reizigers goed, want ze werden onder mobilofoonbegeleiding naar de aansluitende nachttrein gestuurd. Zelf zou ik in zo'n geval dik tevreden zijn !

Dat je na zo enorm veel ellende nooit meer Ski-Thalys wilt reizen is duidelijk.

Ik geloof niet dat je anderen met zulke barre reisbelevenissen afschrikt.

Wèlk transport je ook kiest naar de sneeuw, het blijft altijd een heel gedoe, met het risico van wat tegenvallers.

En dat is nog niks, in de sneeuw begint het pas echt :D . Lange rijen, papsneeuw, te veel of te weinig sneeuw enz. enz. enz.

Eigenlijk is zo'n hele skivakantie maar niks ;)

• Johan

Hahahahahahahaha “schade aan onze mooie nieuwe rolkoffers”. Je kunt ze ook gewoon optillen. En kun je dat niet dan moet je niet zo gaan lopen janken of misschien vaker op-en-neer lopen. Of gewoon accepteren dat er “schade” kan ontstaan.

• Jojo

Ach, ik kan me wel voorstellen als het allemaal zo snel moet dat er dan geen tijd is om die koffers stuk voor stuk netjes de trap af en op te krijgen. En dan is het balen dat ze beschadigen. Maar krassen heb je er na een vliegreis ook zeker op, daar wordt behoorlijk met die koffers gesmeten. En als je nieuwe koffer echt kapot is kun je dit vast verhalen via de garantie. Een keer een trap op en af dan mag hij echt niet stuk gaan. Mijn koffer ziet er niet uit, is ook al diverse keren van een trap gerold, maar is nog steeds goed bruikbaar. Op de krassen plak ik gewoon een leuke sticker, dan is hij ook nog mooi herkenbaar op de lopende band. Maar om nu iedereen aan te raden nooit meer met deze trein te gaan vind ik een beetje overdreven, want als dit al zo'n drama voor je is dan is het voor jou wel een heel groot risico om ooit nog op vakantie te gaan,

• kootje

Gek hè. Ik heb familie die naar Les Arcs komen en die doen niets liever dan met de Thalys. Eén keer was het barpersoneel achtergebleven op het station in Moutiers (lachen :D) maar werd opgelost. En vorig jaar kwam de trien 20 min. later dan gepland in Bourg aan door een stroomstoring ergens bij Alberville. Waar heb je het dan over op zo'n lange reis. Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat. Maar mochten er erge storingen zijn dan hoor je het wel.

Ehh, een beetje verkeerd geplaatst. Sorry jojo.:o

• sylv

wat is nou een half uur vertraging op een reis van ongeveer zes uurtjes hier in europa, moet je eens naar azie gaan…. gelukkig hebben ze daar geen regeling van geld terug bij vertragingen >:D<

En wat zijn rugzakken dan toch ideaal… (:P)

• sylv

JW Schreef:

——————————————————-

>

>

>

> vanwege een perronwijziging. Maar in elk geval

> begeleidde NS de vertraagde reizigers goed, want

> ze werden onder mobilofoonbegeleiding naar de

> aansluitende nachttrein gestuurd. Zelf zou ik in

> zo'n geval dik tevreden zijn !

>

zozo en dat voor de NS… moet niet gekker worden.. (:P)

• Henk

Het is natuurlijk nooit leuk als de reis niet volgens schema verloopt, daar moet je dan ook een beetje flexibel in zijn en dit is vaak ook niet zo erg maarrrrr vaak gaat het er vooral om hoe de reisorganisatie of Thalys/personeel hier mee om gaat. Informeren ze je wel optijd of informeren ze je helemaal niet mbt de vertraging en/of is men vriendelijk en een beetje hulpvaardig, doet men een beetje moeite om je te helpen met het vervolg van je reis etc…. Ik denk dat dit meer ergernis kan opleveren dan het halfuurtje vertraging wat op zich helemaal niet zoveel is.

Twee personen van ons gezelschap zijn dit jaar voor het eerst met de Krokus Express naar St. Johan im Pongau gegaan, was een lange zit maar prima ge-organiseerd. Medewerkers waren duidelijk herkenbaar en je werd voldoende geïnformeerd, zowel heen en terug reis ongeveer 30 minuten vertraging wat vooral op de terug reis er voor zorgde dat ze 60 minuten op de trein voor het vervolg van de reis moest wachten, maar ach, niks aan te doen, het was nu eenmaal zo. Je bent hoe dan ook toch meestal wel een dag onderweg…..

• atomic

Met maar een half uur vertraging met de Thalys mag je eigenlijk nog blij zijn.

Ik ben 3x met de Ski Thalys van Rotterdam naar Moutiers gereisd. De eerste keer hadden we op de heenweg 1,5 uur vertraging en op de terugweg geen vertraging.

De tweede keer ging zonder vertragingen. Maar de derde keer (2010) was geen succes.

Op de heenweg kwam de trein al meer dan een uur te laat in Rotterdam aan. We hoorden van iemand dat er geen machinist op tijd beschikbaar zou zijn geweest. Omdat de trein te laat vertrok kon het geplande schema niet meer gevolgd worden. Hierdoor moest de trein onderweg steeds stoppen om andere treinen die wel op schema reden voor te laten gaan. Totale vertraging 2,5 uur.

Op de terugweg hadden we weer vertraging. Op de reis vanuit Nederland had de trein al vertraging opgelopen waardoor de terugreis een uur later begon. Vanwege een technisch storing hebben we bijna 45 minuten net buiten het station van Chambery (op een overweg) stilgestaan. Nadat de storing was opgelost ging de trein weer rijden. Maar blijkbaar was de storing niet goed verholpen want de trein kreeg geen toestemming om van het nederlandse spoor gebruik te maken. Hierdoor moesten we in Brussel overstappen in een andere Thalys. Helaas werd dat pas verteld vlak voordat we het station inreden. Er werd ook verteld dat we in de nieuwe trein op hetzelfde stoelnummer in het hetzelfde wagonnummer moesten gaan zitten. Op zich best logisch. Maar helaas stond de trein aan de andere kant van het perron gespiegeld. Wij zaten helemaal voorin in wagon nummer 15, terwijl in de nieuwe trein wagon nummer 15 helemaal achteraan stond. Er ging een aardig tijdje overheen voordat iedereen zijn bagage had gepakt en in de nieuwe trein had weggezet. Je kan je voorstellen dat het op het perron een grote chaos was met overstappende mensen.

Uiteindelijk kwam de trein omstreeks 03.00 uur in Rotterdam aan. Alle aansluitende treinen waren al vertrokken, maar de NS heeft dit heel netjes opgelost door iedereen die een aansluiting had gemist met de taxi verder te brengen. Mijn vader stond in Rotterdam op ons te wachten en heeft heel veel taxi’s voorbij zien komen. In de trein werd ook omgeroepen dat je een compensatie-formulier kon invullen. Omdat we op zowel de heen- als terugreis meer dan 2 uur vertraging hadden konden we kiezen uit tegoedbonnen voor 100% van de waarde van je treinkaartje of 50% contant uitbetaald. Omdat wij ons kaartje al met 70% korting hadden geboekt hebben we gekozen voor contante uitbetaling. Het geld hebben we netjes op onze rekening gestort gekregen, maar dat heeft wel een paar maanden geduurd. Volgens de NS had dat te maken met heel veel compensatie-aanvragen vanwege de vele vertragingen.

Je zou kunnen denken dat onze laatste reis een incident is geweest, maar een kennis heeft een week later praktisch hetzelfde meegemaakt. (met uitzondering van de overstap in Brussel). Mijn kennis had wel het volle pond betaald en heeft gekozen voor de tegoedbonnen.

Met deze tegoedbonnen hebben ze dit jaar weer kaartjes voor de Ski-Thalys gekocht. Maar ook dit jaar weer dikke vertraging. Op de terugweg vertrokken ze met vijf en half uur vertraging uit Moutiers ! Aankomst op Schiphol 05.30 uur in de ochtend in plaats van 01.00 uur. Ook van andere mensen heb ik wel gehoord dat een vertraging van minstens 1 uur niet vreemd is.

Natuurlijk is vertraging vervelend, maar het belangrijkste vind ik hoe het wordt opgelost. Ik vind dat de NS een goede compensatie-regeling aanbiedt.