We zijn inmiddels al weer drie weken thuis van onze vakantie in Les Arcs.
Hiermee plaats ik een een kort foto-verslag.
Ik zal het verslag een regel lager in dit topic plaatsen. Op deze manier verschijnen niet steeds alle foto’s elke keer als het topic wordt geopend.
Als je een foto aanklikt wordt deze groot. En als je met de cursor rechts van de foto gaat staan kan je doorklikken naar de volgende foto.
atomic
Verslag van onze wintersportvakantie van 29 januari tm 5 februari
Omdat Les Arcs ons vorig jaar goed is bevallen zijn we er dit jaar nog een keer naar toe gegaan.
Zoals wel bekend was er in heel de maand januari weinig tot geen verse sneeuw in de franse Alpen gevallen. Al een week voor vertrek werd via de diverse weersites duidelijk dat er voorlopig ook geen verse sneeuw zou gaan vallen. Integendeel er werd ons een zonnige week voorspeld. We hadden de indruk dat de toestand van de pistes nog wel goed zou zijn dus het vooruitzicht van heel de week mooi weer was niet verkeerd.
Op vrijdag 28/1 zijn we vanaf luchthaven Eindhoven met de bus van naar Arcs 1800 vertrokken.
Vorig jaar stopte de bus in Arc 1800. Dit jaar helaas niet. ’s Morgens moesten we eerst omstreeks 07.00 uur in Moutiers overstappen op een taxi-busje. Deze reed naar Arc 1950 en Arc 2000. Daarom moesten we in Arc 1600 overstappen op de gratis shuttle die ons uiteindelijk niet ver van het appartement in Arc 1800 afzette. Op zich geen slechte verbinding maar wel omslachtig, zeker omdat we in Arc 1600 met onze bagage door de sneeuw over een klein stukje piste omhoog moesten lopen om bij de shuttle te komen.
Bij het appartement aangekomen konden we weer meteen inchecken en zaten omstreeks 09.00 uur in ons appartement aan ons eerste bakje verse koffie. Daarna koffers uitpakken, omkleden, skipassen ophalen en omstreeks 10.30 uur zaten we in de Transarc lift. De lift ligt vlak bij ons appartement . Vanuit de skikelder hoefden we maar 100 meter over een breed pad te glijden. En ’s middags konden we via de kinder-skischool terug naar de ski-kelder skieen.
Zoals was voorspeld hebben we inderdaad de hele week mooi weer gehad. De temperaturen varieerden van min 2 tot min 7. De zon heeft de hele week geschenen en er was weinig tot geen bewolking. Het waaide lichtjes. Wat mij betreft het ideale wintersportweer. De sneeuwcondities waren in orde. Op de hoge pistes was soms zelfs nog wat poederachtige sneeuw te vinden. De de lagere pistes waren harder met hier en daar een ijsplaat. Maar omdat we goed zicht hadden kon je daar makkelijk om heen skieen. Alle pistes waren mooi glad geprepareerd dus soms echte racebanen.
Met onze Paradiski – pas konden we in zowel Les Arcs als La Plagne skieen. De ene dag hebben we in Les Arcs geskied en de volgende dag La Plagne.
Op zaterdag zijn we in Les Arcs gebleven. We zijn eerst rustig begonnen met wat blauwe pistes rond Arc 1950 en Arc 2000 . Dit is een open boomloos gedeelte. Deze pistes hebben we vorig jaar haast niet gezien vanwege de sneeuw en de mist. Maar nu konden we daar lekker inskieen.
Voor de lunch zijn we richting Vallandry gegaan. Tussen de bomen liggen daar heerlijke brede pistes.
Op zaterdag is het daar heel erg rustig. Ondanks dat de pistes wat harder waren kon je er heel goed skieen. We gingen nu ook al een stuk sneller. Mijn vriendin kon haar nieuwe ski’s testen en ze was er er tevreden mee. Tijdens de lunch hebben we drie kwartier op een terras van de zon zitten genieten. Na de lunch hebben we nog tot 16.00 uur doorgeskied. Na het skieen zaten we elke dag een uurtje onderuit gezakt op de bank te relaxen. Een lekker bakje vers fruit erbij en wat te drinken. Daarna gingen de boodschappen doen en aten meestal in het appartement. De eerste avond lagen we al om 21.00 uur op bed. Van een dag skieen na een nacht in de bus wordt je toch moe.
ons uitzicht vanuit bed op de kinderski-school.
Elke ochtend stonden we tussen 08.00 uur rn 08.30 uur op en zaten dan na het onbijt tussen 09.45 en 10.00 uur in de lift. Meestal waren we tussen 16.15 en 16.45 uur weer terug bij het appartement.
Op zondag zijn we meteen naar La Plagne gegaan. De gondel van de Vanoise Express was bijna leeg. We zijn eerst via L’Arpette naar Plagne Bellecote geskied. Daar namen we de gondel richting Roche Mio. De sneeuw op en rond Roche Mio was nog echt goed. Met hoge snelheid daalden we af en gingen door de tunnel weer terug richting Belle Plagne. Daar hebben we drie kwartier op een terras in de zon gezeten en een heerlijk brochette met geitenkaas en ham gegeten.
’s Middags hebben we diverse afdalingen in het gebied tussen L’Arpette, Roche Mio en Plagne Bellcote gemaakt.
De tunnel
Uitzicht als je de tunnel uitkomt.
Op maandag hebben we weer in Les Arcs geskied. We zijn rond Arc 1950 begonnen. Nadat de zon wat was geklommen lag de Aiguille Rouge niet meer in de schaduw en namen we de gondel naar het hoogste punt van Les Arcs. Dit hoogste punt ligt op 3226 meter. Vanaf hier vertrekt een pittige maar geprepareerde zwarte piste. Na het eerste steile gedeelte volgt een smal pad. Opvallend veel skieers hadden moeite met de sneeuwhopen die op dit smalle stukje waren ontstaan. Zeker als er iemand was gevallen, vielen er door het uitwijken meer mensen. We wachtten even tot iedereen weer is opgekrabbeld en skieen op ons gemak tussen de sneeuwhopen door. Dan volgt een mooi en heel breed stuk piste. Hierna nemen we een breed pad en glijden onder de gondel door . Daarna nemen we een steil stukje rode piste en eindigen in Arc 2000. Ik vind dit een van de mooiste afdalingen van Les Arcs.
Aankomst van de gondel. De ’s nachts aangevroren mist is nog aanwezig
Op de top van Aiguille Rouge heb je een prachtig uitzicht. Aan de andere kant van het dal ligt het gebied van La Plagne.
1200 meter lager ligt Arc 2000 .
We lunchen bij een eettentje langs de piste. Na een lekkere panini en een fles water liggen we een uurtje in een ligstoel in de zon. Na het eten nemen we de lift naar de Grand Col. Vorig jaar waren dit hele fijne afdalingen. Maar dit jaar liggen op de zwarte piste buckles en onder aan de rode afdaling liggen ijsplaten. We doen de rode afdaling maar een keer en skieen door richting Vallandry. De rest van de middag skieen we over de fijne pistes tussen de bomen.
Ons uitzicht vanuit de ligtoel.
Uitzicht op de Grand Col. De lift ligt nog in de schaduw.
Op dinsdag gaan we weer naar La Plagne. In de Vanoise Express is het nu wat drukker.
Via L’Arpette dalen we vlot af naar Plagne Bellcote. Nemen daar de lift omhoog en dalen dan af naar Plagne Centre. Dit is ook een mooi gedeelte van het gebied. Ondanks de steeds maar schijnende zon blijven de pistes goed. In Plagne Centre nemen we de lift over de slalom piste. Vanaf de top dalen we af naar Aime La Plagne en nemen daar de afdaling naar het lager gelegen La Roche.
Even twijfelen we of we wel de juiste keuze hebben gemaakt. Na Aime La Plagne is het helemaal uitgestorven. Er is niemand op de piste en ook de stoeltjeslift boven ons is helemaal leeg. De piste is hier een stuk harder maar nog steeds goed te skieen. Maar zodra we in de schaduw van de bomen terecht komen wordt de piste toch behoorlijk ijzig. Je moet nu best even opletten om de juiste balans te vinden tussen snelheid en controle. Soms ga ik voor mijn gevoel toch te hard en kan ik niet de bochten maken die ik zou willen Om snelheid te minderen moet ik af en toe flink remmen. Als we beneden aankomen voel ik voor het eerst deze vakantie verzuring in mijn benen. In de lift terug omhoog genieten we van het zonnetje. We wilden eerst in Aime La Plagne lunchen maar vinden niets naar onze zin. Via Plagne Centre nemen we de lift omhoog naar een berghut boven Aime La Plagne dat we eerder deze ochtend hadden gezien
Uitzicht op een lege piste naar La Plagne Centre
Uitzicht op de fijne pistes boven La Plagne Centre
Op de top van Les Verdons liggen we weer een uur op een strandstoel en eten een hotdog. We hebben een prachtig uitzicht. Na het eten dalen we over een lege piste af richting Aime la Plagne. Vandaag is het iets warmer dan de afgelopen dagen. Dit heeft als voordeel dat de harde pistes
’s middags niet meer hard zijn waardoor de ski’s goed grip hebben. We maken nog wat afdalingen in het gedeelte rond Plagne Village en Plagne Centre. Dan wordt het weer tijd om richting Les Arcs te gaan. Terug in Vallandry maken we nog een paar laatste afdalingen en gaan dan over het bospad terug naar het appartement. Het was weer een fijne dag.
Als ik op woensdag wakker wordt heb even moeite om uit bed te komen. Mijn rug en benen zijn wat stijvig. Je kan toch wel merken dat je op harde pistes toch iets meer met de handrem op skiet. Op ‘poeder-pistes’ kan je je skies lekker laten lopen, maar nu moet je toch constant op de harde stukken letten. Vandaag blijven we in Les Arcs. We beginnen rond Arc 1950, maken daarna een paar afdalingen bij Valandry en steken dan via Arc 1950 over naar Arc 1600. Daar lunchen we vlak bij het snowpark. We zitten weer met onze snufferd in de zon op een strandstoel. Na de lunch skieen we nog wat ron Arc 1600 en eindigen ’s middags met wat afdalingen boven Arc 1800.
Een afdaling boven Arc 1600 met op de achtergrond de pistes van Vallandry en in het dal de weg naar Moutiers
Op donderdag gaan we voor de laatste keer naar La Plagne. Als we nog maar net onderweg zijn is de piste met linten afgezet en staat er een helicopter. Iets verderop is een medisch team met iemand bezig. Wat een rotgezicht. Er schieten meteen weer beelden door mijn hoofd van mijn eigen ski-ongeval en operatie in het ziekenhuis van Moutiers. Ik had er de hele vakantie nog niet aan gedacht maar ik krijg het het eerste uur maar niet uit mijn hoofd.
De afdaling richting de Vanoise Express
In de ochtend skieen we weer in het gebied tussen Roche Mio en Belle Plagne. Op dit stuk zijn de pistes toch wel het beste. Voor de lunch gaan we richting Champagny en Vanoise. We dalen niet helemaal tot het dorpje af. We stoppen bij het restaurant bij het eindstation van de gondel vanuit Champagny. Hier eten we een heerlijke tartiflette en zitten uiteraard in de zon. In de verte zien we de pistes van Courchevel liggen. Wat gaat de tijd toch snel. Vijf maanden terug liepen we nog op die pistes in onze korte broek tussen de koeien.
Na de lunch skieen we richting de lift naar Les Verdons. Vanuit de lift zien we op de zuidhelling de eerste serieuze bruine plekken door de sneeuw heen komen. We skieen naar La Plagne Centre en nemen daar de gondel. De rest van de middag skieen we weer tussen Roche Mio en Belle Plagne.
Uitzicht vanaf de La Grand Rochette richting Courchevel.
In de verte zien we zelfs het eindstation van de gondel Caron in Val Thorens.
Roche Mio met zijn fijne pistes
Op vrijdag en zaterdag skieen we in Les Arcs. In deze twee dagen doorkruisen we nog een keer het hele gebied. Van Aiguille Rouge tot halverwege naar Villaroger, van Arc 1600 via Arc 1800 naar Vallandry en van Arc 1950/2000 naar Plan Peisy .
De pistes boven Arc 1950
Een kunstwerk in de sneeuw. Ik ben echt benieuw hoe dit is gemaakt.
Als we op zaterdagmiddag om 16.15 uur onze ski’s uittrekken en nog even in de zon laten drogen kunnen we terugkijken op een hele fijne ski-vakantie. Paradiski is een mooi gebied met veel mogelijkheden voor lange tochten. Het weer was natuurlijk super. Ik kan met niet herinneren dat we in de laatste week van januari ooit 8 dagen achter elkaar zonnig en onbewolkt weer hebben gehad. Heel vaak hebben we te maken gehad met sneeuw, harde wind, mist, kou en andere omstandigheden die bij winstersport in januari horen. Doordat we alle dagen volledige hebben kunnen skieen vond ik het ook niet erg om naar huis te gaan. En toen ik eenmaal thuis was had ik niet het gevoel dat ik meteen weer op wintersport zou willen. Over twee weken gaan we naar Val Thorens en het wintersport gevoel begint nu pas weer terug te komen.
Op zaterdag lege pistes boven Valandry
Elke dag ‘blue-bird’
De nieuwe ski’s van mijn vriendin
Een laatste tevreden blik op Les Arcs
kootje
Heel herkenbaar dat eerste stuk van de Aguille Rouge. Als dat smalle stuk er niet was, had ik hem waarschijnlijk ook wel eens geskied, maar dat eerste smalle stuk of gelijk dat steile stuk zie ik niet zitten.
Op de achtergrond op een van de pistes boven 1600 (foto 11) zie je niet de pistes van Vallandry, maar de pistes boven Montchavin en Les Coches. Valandry kun je vanaf dit punt niet zien, ligt nl. een beetje om het hoekje.
Toen je schreef over de gedachte aan je eigen ski-ongeluk, bedacht ik dat ik afgelopen week niet één keer het pad heb gelopen waar ik vorig jaar zo onfortuinlijk ben gevallen, hoewel dat prima had gekund omdat de weg schoon en ijsvrij was. Maar een lift in het nieuwe Iseran gebouw nemen om bij het busje te komen, is een stuk comfortabeler.
Heerlijk om bij terugkomst uit Les Arcs gelijk weer mooie en herkenbare foto's te zien.
Is je witte zonnebril/goggle al verdwenen?
Groeten Kootje
Snowy
Mooi verslag hoor! Ik kom al helemaal in de sfeer voor mijn vakantie over 2 weken (al ga ik niet naar LA)…
Maar zo word ik er wel weer aan herinnerd waarom ik het zo'n mooi gebied vind. Misschien volgend seizoen!
atomic
kootje Schreef:
——————————————————-
> Op de achtergrond op een van de pistes boven 1600
> (foto 11) zie je niet de pistes van Vallandry,
> maar de pistes boven Montchavin en Les Coches.
> Valandry kun je vanaf dit punt niet zien, ligt nl.
> een beetje om het hoekje.
Je hebt helemaal gelijk.
>
> Toen je schreef over de gedachte aan je eigen
> ski-ongeluk, bedacht ik dat ik afgelopen week niet
> één keer het pad heb gelopen waar ik vorig jaar
> zo onfortuinlijk ben gevallen, hoewel dat prima
> had gekund omdat de weg schoon en ijsvrij was.
> Maar een lift in het nieuwe Iseran gebouw nemen om
> bij het busje te komen, is een stuk
> comfortabeler.
>
Gek genoeg ben ik het eerste jaar na mijn ongeval ook niet over dezelfde piste geskied. Het ligt niet echt op een doorgaande route en onbewust (?) zijn we dat jaar steeds anders geskied.
> Is je witte zonnebril/goggle al verdwenen?
Mijn goggle is heel de week in het appartement gebleven. Ik probeer altijd een ‘chokotof’ brillengezicht te voorkomen. Als ik op een terras of in de lift met mijn gezicht richting de zon zit doe ik als het kan mijn zonnebril af. Ik had wel lichtjes een kleurtje maar in januari is de zon nog niet zo krachtig. Als we over twee weken hetzelfde weer hebben zullen we wel meer verkleuren.
Johan
Heel herkenbaar! Mooie foto's. Ik ben ook zeer benieuwd hoe dat ‘kunstwerk’ is gemaakt in Les Arcs. Ik heb me erg verbaasd over de grootte van het werk. En ook waarom je zoiets zou willen maken trouwens…
kootje
Het ziet er in ieder geval prachtig uit. Vorig jaar was het veel kleiner. En wanneer er een dump overheen komt zie het helaas niet meer.
Janneke
Mooi verslag, en leuk om dingen te herkennen waar ik vorig jaar ook ben geweest.
En dat kunstwerk in de sneeuw was vorig jaar inderdaad een stuk kleiner (zie de foto's hieronder), maar ook toen al verbaasde ik me erover hoe ze dit maken. Ik kan me niet voorstellen dat je dit op goed gelukt doet, maar van tevoren eerst uitvoerig moet uittekenen…
Johan
Ik denk dat marsmannetjes met ufo's dit hebben gedaan. Net als bij graancirkels.
Janneke
Ja, dat denk ik ook, haha… ;-)
Nee, als je het vanaf dichtbij bekijkt, zie je dat het gewoon voetstappen van mensen zijn. Maar het zit wel ingenieus in elkaar en moet van tevoren goed uitgedacht worden, eigenlijk net als een soort borduurpatroon.
Bevestig spam
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Gerapporteerd als spam
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!