don't get me started… ik kom er elk jaar en het is altijd genieten.
Maarrr, naar Zermatt ga je niet voor de moeilijke pistes. OK er zijn er wel een paar (de gele afdalingen zijn altijd leuk), maar Zermatt is vooral, bergwereld: groots, hoog en ver. Lang in de lift maar ook oneindige afdalingen. En tussendoor heerlijk eten op waanzinnig mooie plekken. Goed dat je een gids hebt, maar voor een halve dag? Why? Neem er een voor een hele want dan kom je nog ergens (doe ik ook 1st week maart). Italie is leuk, maar de kans is dat je er niet komt (als het stormt) en het matterhorn glacier gedeelte is vooral leuk om switch carven te oefenen (maw niet veel aan buiten de mooie vergezichten en de belachelijke hoogte) . Daarnaast ben je lang onderweg heen en terug en is er genoeg voor 2 dg in zermatt zelf. Als je toch in die hoek zit, neem dan de 69(rood) vanuit Furgsattel (onderlangs de matterhorn, niet moeilijk wel mooi), via Furgg de 62 (zwart) naar Furi. De 52 (rood) is ook mooi maar alleen doen met goede sneeuw want het laatste stuk is pad en met papsneeuw prikken (wel heel mooi). Maar met goede sneeuw zijn de gele afdalingen ook open (rustig en kans om wild tegen te komen, vorig jaar stuitte ik op een groep herten).
Dan vanuit Furi via eitje en stoel omhoog naar Gifthittli en vanaf daar via 29 en 26 naar Gant. Daar omhoog naar Hohtalli om de Stockhorn te doen.
Lunchen doe je (mits je geen snelle hap wilt maar iets bijzonders) bij Chez Vroni in Findeln (reserveren bij Max, anders kansloos!) of bij Heidi in Zum See (bij Furi).
Have fun!