reisverslag Hochfugen

• hakke

Eindelijk ons reisverslag, over 3 weken gaan we weer…….maar nu nog even nagenieten van Hochfugen……

Verslag van ons verblijf in Hochfugen.

Op zondag 2 januari was het dan eindelijk zover.

Om 6 uur moesten wij onze dochter afzetten en uitzwaaien want zij ging met school 6 dagen naar Scheffau. Gelukkig vertrok de bus op tijd zodat wij om kwart over 6 ook in de auto zaten.

Het eerste stuk verliep voorspoedig maar helaas vlak voor Stuttgart kwamen in de file. Via SMS vernamen we dat ook de bus met dochterlief (andere route) in een file terecht was gekomen. Voorbij Ulm reed het weer goed door en pas ruim na München kwamen we weer in de file. Ook deze loste op en vlak voor de afslag naar het Zillertal stond het stil. Uiteindelijk hebben we meer dan een uur gedaan over een stukje van nog geen kilometer. Daarna reed het heel langzaam. Gelukkig ging er geen hond naar Hochfugen met als gevolg dat we de weg voor ons alleen hadden. Het was gaan sneeuwen dus het reed niet snel maar wel gestaag omhoog. Uiteindelijk kwamen we om kwart over zeven aan bij ons hotel……Ook Zjoske arriveerde rond deze tijd in Scheffau.

Maandag 3 januari.

Na een lekker ontbijtje vertrokken we. Het hotel bleek (bijna) aan piste 3 te liggen. Dus klein stukje omhoog lopen ski’s of board aan en gaan. Helaas hadden we nog geen pas dus gauw even kopen. En uiteindelijk zaten we om kwart over 9 in de lift.

Het was erg koud maar de pistes lagen er mooi bij. De eerste afdalingen piste 3, 1 en 2 gingen heerlijk het had gesneeuwd en zo’n vers laagje doet wonderen. Helaas werd het snel weggeskied en was de onderlaag knetterhard. Harde onderlaag met hopen zachte sneeuw niet echt lekker. De oversteek gemaakt naar Kaltenbach. Leuk skigebied alleen bij de liften onwijs druk met als gevolg geduw en een Duitse vrouw die perse als eerste in de lift wilde en dus goed lomp doorduwde en daarbij met haar ski’s doodleuk op andere ski’s en het nieuwe snowboard van onze zoon ging staan. Dit deed ons besluiten om maar meteen terug te gaan naar Hochfugen waar het veel en veel rustiger was. Om 4 uur gestopt en lekker ons hotel “ingeskied”.

Dinsdag 4 januari.

Ook vandaag weer mooi weer en heerlijk geskied en geboard. Wel even klein stukje naar Kaltenbach gegaan maar niet verder gekomen dan lift Wedelexpress. De lift die nl. richting Kaltenbach ging was erg druk en onze lift richting hochfugen was super rustig.

Helaas weer harde pistes tja dat betekent gewoon heel goed kanten en let op je techniek…

Woensdag 5 januari.

Vandaag toch maar weer richting Kaltenbach gegaan we wilden dat gebied toch wel wat beter bekijken. Bij de liften was het veel minder druk en ook op de pistes viel de drukte mee. Helaas was het bij het uitgezochte restaurant voor de lunch druk druk nog drukker. Waren we hiervoor helemaal naar de andere kant van het gebied gekomen?. Besloten om bij de gondels te gaan eten want daar waren volgens de kaart meerdere eettentjes. Alleen niet goed op de kaart gekeken met als gevolg dat alleen Boye keurig op de “Z” zat en Hakke en ik op de zwarte zaten die niet naar de gondels ging. En deze zwarte was een echte zwarte dus dat was nog eens werken en we hadden zo’n honger…

Gelukkig is het gebied niet zo groot dus een kwartier later zagen we Boye en bleek er in het eettentje nog voldoende plaats. Lekker gegeten we hadden bedacht dat we eigenlijk toch wel weer richting hochfugen wilden gaan dus via lift Neuhuttenbahn en Sonnenjet makkelijk te bereiken. Al skiënd zie ik dat de rits van mijn jack los is. Het blijkt dat deze is open gesprongen en bij het opentrekken schiet de runner eraf. En deze krijg je er niet zo makkelijk op……….Mag ik eindelijk een nieuw jack kopen.(Het was geen peakjack en een nieuwe rits kost meer dan dat de jas gekost heeft) Helaas is er in Hochfugen niet zoveel aan sportzaken dus ik besluit om naar beneden te gaan en in Kaltenbach of Fugen te gaan kijken. Maar ja met ski’s, skischoenen is dat een hele opgaaf. Uiteindelijk in fugen een jack gekocht. Hakke en Boye zijn samen teruggegaan maar hebben mij uiteindelijk opgehaald in Fugen. (In Nederland de jas voor 4,50 laten maken …..nieuwe runner erop laten zetten)

Donderdag 6 januari

Ik gehuld in mijn nieuwe jas en Boye voor de verandering op ski’s (Hij kan niet kiezen vindt het allebei heel leuk) een lekkere dag gehad. Heel de dag in Hochfugen geweest en lekker geoefend op een stukje techniek. Het weer was behoorlijk anders dan de laatste dagen. Het begon bewolkt maar het was veel warmer en dat was te merken op de pistes. Wel wat hopen maar geen knetterharde ondergrond. In hochfugen tref je weinig Nederlanders in ons hotel waren wij de enige tot vandaag. Een moeder met twee zoontjes. En Nederland bleek wel heel klein want ook zij wonen in de gemeente Den-Bosch.

Vrijdag 7 januari

Vanmorgen wat later begonnen. Het gebruikelijke rondje gedaan in Hochfugen. Alleen was het bij de gondel “8er Jet” erg druk en besloten we om de oude stoeltjeslift te pakken. Daarna heb je de keuze tussen 2 zwarte pistes (de 7 en de 6), die allebei geweldig waren zeker omdat ze in de schaduw liggen of een pad naar de stoeltjeslift hochfugen 2000. Omdat we heel graag koffie wilde drinken besloten om het pad te pakken en via de stoeltjeslift naar de 8er-alm te gaan. Op ski’s was het pad geen enkel probleem echter voor de snowboarders was het een crime. De rest van de dag lekker bezig geweest en om half 4 gestopt want we moesten om half 7 in Scheffau zijn om Zjoske op te halen. (Zij hoefde niet met de bus terug maar mocht nog een dagje met ons genieten van de sneeuw) Om 5 uur weggereden onderweg gegeten en om half 7 waren we in Scheffau. Onze dochter heeft een topweek gehad. Lekker geboard (Als enige tussen vergevorderde skiërs) en veel van het gebied gezien. (alleen waren de skidagen wel veel korter dan bij ons….ze moesten eerst een stuk lopen want de skibus/schoolbus kon niet bij de accommodatie komen en tussen 3 en half 4 werd er al gestopt) Leuke dingen gedaan zoals roddelen en natuurlijk een party.

Terug in ons hotel wat gedronken en nog even zitten kaarten en natuurlijk ervaringen uitgewisseld.

Zaterdag 8 januari

Zjoske wilde natuurlijk zoveel mogelijk doen vandaag dus om 9 uur stonden we bij de lift en we zijn bezig geweest tot de liften sloten. Heerlijk dagje, geen drukte op de pistes en bij de liften. De temperatuur is de laatste dagen behoorlijk gestegen. Door de hoogte waarop Hochfugen ligt hebben we hiervan niet zoveel last hiervan echter de lager gelegen pistes gaan hard achteruit. Dit hoorden we ook van Zjoske. Vrijdag was het daar heel papperig en was het bijna waterskien.

Zondag 9 januari

Na een goed ontbijt afgerekend, skipassen ingeleverd (want daar krijg je toch €2,= van terug) en om 9 uur weggereden. Hoe lager we kwamen hoe minder sneeuw er lag.

De terugreis verliep voorspoedig alleen wat file net voorbij Ulm, maar door een andere weg te pakken konden we die file ontlopen (was wel een eindje om). Uiteindelijk waren we om half 8 ’s avonds weer terug in Rosmalen en stond er een nieuwe droger op ons te wachten(De oude was er net voor onze vakantie mee gestopt en de nieuwe zou na onze vakantie geleverd worden maar door een communicatiefoutje en een aardige buurman tijdens onze vakantie geleverd) zodat de eerste was ’s avonds om 11 uur al weer klaar was.

Algemeen:

Wij vonden Hochfugen een leuk skigebied. Met vele rode en zwarte pistes en relatief weinig blauw (dus voor een beginner niet ideaal) Niet zo groot maar wel voldoende uitdaging. Zeker omdat het niet druk was in vergelijking met Kaltenbach (is gemakkelijker meer blauwe pistes maar ook een paar pittige zwarte pistes en veel meer Nederlanders). Toch denk ik dat we er voor een hele week niet meer zullen terugkeren maar eventueel wel voor een lang weekend of een midweek en dan buiten het hoogseizoen. (De andere Nederlanders waren met het vliegtuig gekomen en konden zowel op de aankomst- als vertrekdag nog veel skiën. Innsbruck ligt een klein uurtje rijden van Hochfugen en de vliegtijden vanaf Rotterdam /Innsbruck waren erg gunstig.)

• Erna

We hebben nu ook een paar keer geskied in Hochfugen, maar weinig Nederlanders……., dan was je vast niet in de voorjaarsvakantie of zo. Wij dus wel en toen waren de Nederlanders volgens mij in de meerderheid

• skiester

leuk verslag. Als ik het zo lees valt het eigenlijk best mee met de pistes. Ondanks de doemverhalen met weinig sneeuw etc. Ondanks dat hoop ik wel op een dumpje de komende 2 weken!

• hakke

Maar dit was begin januari…….bovenin is het nu nog steeds niet slecht maar onderin op 1500 meter ligt nog maar 35 cm

Wij waren in de voor ons tweede week kerstvakantie toen waren veel nederlandse kinderen al wel weer naar school….In Kaltenbach waren wel veel meer nederlanders echter die kwamen maar mondjesmaat naar Hochfugen en in hoogfuchen heb je niet zoveel hotels en daar vond je in deze week bijna geen nederlanders.