Skischoenen niet te groot kopen

• Marco-Paul Breijer

Ik lees veel halve en hele ONwaarheden over het kopen van skischoenen.

Het aller belangrijkste is: koop ze NIET te groot, kijk op mijn site voor meer info: http://www.bootfitter.nl/skischoen_kooptips_top_10.html

Bijna 60% van de mensen koopt zijn skischoenen te groot.

Ik verkoop zelf GEEN skischoenen maar ik krijg dezer dagen zoveel vragen over skischoenen aanschaffen dat ik hier mijn gratis kooptips-top-10 post.

Marco-Paul Breijer

Podoloog / BootFitter

• SPAM

Veel waarheden maar pas op met tip nummer 9. Sommige fabrikanten doe het net andersom (met die maten) en sommigen varieren alleen tussen hele en halve maten mbv een dikker zooltje. Aangezien je waarschijnlijk een custom zooltje wil plaatsen kun je die beter eerst laten maken of beter nog bij een podoloog laten maken (steunzool) en stop die in de binnenschoen zonder het nutteloze fabriekszooltje. Dan heb je echt de pasvorm en kun je beoordelen of het volume goed is op alle plekken.

Ben ook erg voorzichtig met winkels die maar 2 of 3 merken verkopen. Ze willen u uiteindelijk bij de kassa hebben dus als het niet lekker zit ga dan weg en voel je niet verplicht. Jij de pijn zij de euro's is een verkeerde deal!!!

Toevallig afgelopen januari in Les Menuires bij een podoloog geweest die 6 of 7 merken schoenen verkocht. 24 moidellen voor heren en 21 modellen voor dames. Kijk dan heb je een uitgebalanceerd assortiment waarbij de uitgangsschoen goed is en alleen indien nodig aangepast lees, uitgedeukt, gefreesd hoeft te worden als je afwijkende voeten hebt.. Ook aan binnenschoenen valt trouwens nog een heleboel aan te passen.

Nog een tip mbt de flex. Laat je niet in een lekker comfortabele skischoen met flex 60 praten als je een actieve en sportieve skieer bent. Zit lekker maar controle 0.

• skiester

ach met die controle valt ook wel mee. Met de juiste techniek ski je alles. Ik ski nu veel op mn tourschoenen, zijn net wandelschoenen, gaat prima. Alleen met ijzige pistes vind ikmn normale schoenen fijner…

• ronaldski

Skiester, helemaal mee eens. Als je niet de juiste techniek hebt en daardoor gebrek aan controle, dan ga je de schoenen strakker zetten, waardoor je sneller last van je schoenen krijgt.

• SPAM

Kijk Ronald weet het. Dat is ook de reden dat wedstrijdskiers graag op beginnerschoenen staan met flex 40.

Het ging over flex, niet over te ruim. Flex zorgt voor de mate van directheid van de krachtoverbrenging en de mate waarin je instaat bent om druk uit te oefenen.

• ronaldski

De topic ging over te ruim. Je bent zelf over flex begonnen.

Wedstrijdskiers zijn niet representatief. Die komen met flex 0 nog beter de berg af dan wij allemaal.

Bij hun veel te strak zittende harde schoenen gaat het om ook de laatste honderdsten van een seconde er uit te persen.

Wat ik eigenlijk probeer te beweren is dat veel wintersporters keer op keer door de aanschaf van nieuw en (ogenschijnlijk) betere materialen proberen hun skivaardigheden op te krikken, terwijl ze beter hun geld kunnen besteden aan een aantal jaar goede lessen nemen. Als je namelijk technisch goed kan skiën dan maakt een half maatje skischoen extra met een lage flex nauwelijks iets uit. Veel belangrijker is dat de schoen comfortabel zit.

• Marco-tje

ronaldski Schreef:

——————————————————-

> Wat ik eigenlijk probeer te beweren is dat veel

> wintersporters keer op keer door de aanschaf van

> nieuw en (ogenschijnlijk) betere materialen

> proberen hun skivaardigheden op te krikken,

> terwijl ze beter hun geld kunnen besteden aan een

> aantal jaar goede lessen nemen. Als je namelijk

> technisch goed kan skiën dan maakt een half

> maatje skischoen extra met een lage flex

> nauwelijks iets uit. Veel belangrijker is dat de

> schoen comfortabel zit.

Jij roeptoetert ook maar wat he….

Juist voor skiers die nog aan het leren zijn, is een goed passende schoen (even los van de flex) een essentiele voorwaarde om goed te leren skien. Is je skischoen te ruim, dan ga je het te veel aan ruimte in je skischoen om andere manieren compenseren (kromme tenen, etc) wat extra vermoeiend is en bovenal je skitechniek en veiligheid niet ten goede komt. Dat een iets ruimere (dus te groot) iets met comfort te maken heeft, mag misschien in de apresski kroeg gelden, maar gaat zeker niet op voor skien…

Dat een technisch goede skier met een te grote schoenen beter naar beneden komt dan een beginner met goed passende schoen, is natuurlijk een vergelijking van het niveau van een kind van een jaar of drie……

• skiester

toch heeft ronald wel een punt. Kijk maar naar al die super goede skiers in de skigebieden, die hebben heel vaak tourschoenen aan: natuurlijk goed passend, maar die zijn relatief soft. Lastiger om je kracht over te brengen, maar met een goede techniek gaat t prima. Het is een kip en ei verhaal: natuurlijk zijn goed passende schoenen heel belangrijk, meer dus dan de flex. Een goed passende schoen met een lage flex hoeft dus geen probleem te zijn, ook al ben je een gevorderde skier. Zonder goed passende schoenen leer je ook niet makkelijk skien. Maar door expert schoenen te kopen word je nog geen expert, ookal lijkt het makkelijker om je kracht over te brengen met knalharde schoenen. Wat mensen met mindere techniek nl niet doen, is skien op hun voeten, het gebruik van het enkel gewricht. Als je nog het liefst skiet met een volledig geblokkeerde enkel dan skien knalharde schoenen lekkerder… 1 van de techniek trainingen is nl om op een vlakke piste met je schoenen los te skien, dan wordt je gedwongen om met een neutrale stance te staan en te sturen met platte voeten, anders ga je genadeloos onderuit (daarom ook DIN tot min terugdraaien om blessures te voorkomen).

Ik geef eerlijk toe: mijn techniek voldoet nog niet op ijs: dat merk ik meteen, omdat ik dan mn ouwe harde schoenen weer aandoe om voor mn gevoel grip te krijgen. Zolang er geen knalhard ijs is ski ik heerlijk op mn tourschoenen, waar ik ook prima stukken mee kan hiken, zonder blauwe schenen en nagels, afgeknelde tenen etc.

• Marco-tje

skiester Schreef:

——————————————————-

> toch heeft ronald wel een punt.

Ronald heeft geen punt, maar jij hebt een punt :)-D…jouw verhaal makes more sense

Ronald stelt dat een (half) maatje groter meer comfort oplevert. Dat is pertinent onjuist..,..skischoenen moeten qua pasvorm niet te groot worden gekocht en dat is geheel onafhankelijk van de discussie welke flex de skischoen hebben moet….

• ronaldski

@Marco: Over roeptoeteren gesproken. Ik had het over technisch goede skiers waarvoor een half maatje en lage flex niet uitmaakt. Dat wordt ook door Skiester onderschreven. Jij hebt het over beginners die het nog moeten leren. Mijn boodschap is gewoon: “Geef je geld eerst uit aan goede lessen voordat je overgaat tot aanschaf van premium materialen”.

Verder heeft een prima passende schoen altijd de voorkeur. Maar als je na 100 schoenen passen moet kiezen tussen een half maatje groter of (veel) pijn, dan is wat mij betreft de keuze eenvoudig. En een half maatje is trouwens ook niet dramatisch veel groter.

@Skiester: Ik ben het geheel eens met jouw toevoeging. Neutraal op je ski's staan is de manier om ontspannen en gecontroleerd te skiën. Maar daar wordt tijdens skiles in de Alpenlanden maar heel weinig aandacht aan besteed. Dan zijn de lessen hier in Nederland beter.