verslagje Serfaus 22 tot 29 jan

• Helga

Twee jaar geleden zijn we al naar dit gebied geweest en zaten we in Fiss. Ik heb toen al een redelijk uitgebreid verslag gemaakt. Dit wordt een wat kortere, omdat veel dingen nog steeds hetzelfde zijn :-)

Vrijdag 21 januari 2011 zijn we rond 11 uur vertrokken vanaf AC Zevenaar. Na een erg voorspoedige reis waren we rond 18 uur al bij ons overnachtingshotel, Hotel - Gasthof “Zur LINDE” (www.blum-hotel-gasthof.de) Twee jaar geleden hebben we hier ook heerlijk gegeten en geslapen. En dit jaar wederom lekker eten en goed geslapen, heerlijk ontbijt en fijn personeel. een aanrader!

Zaterdag 22 januari rond half 9 weggereden en na ruim 2 uur rijden, we zijn over de Fernpass gegaan, stonden we in Fiss bij de supermarkt om eten en drinken in te slaan.

Onderweg zag het erg mooi en wit uit…..

We kwamen helemaal in de stemming. Helaas aan de andere kant van de Fernpass was het heel erg groen… en zelfs op de bochtige weg naar Fiss, Serfaus moesten we lang wachten totdat we sneeuw zagen. Dat was twee jaar geleden wel anders.

Na het eten inslaan naar het appartement in Serfaus gereden, hartelijk ontvangen. Appartement was nog niet gereed, rond 13.00 uur konden we erin. Om de tijd te doden even een skipas gekocht en geluncht. Na 13 uur alle spullen in appartement gezet en snel gaan skiën.

Gelijk weer mooie plaatjes op de piste door combinatie zon-wolken.

Vanaf de Waldabfahrt een kijkje op het redelijk groene Serfaus:

's middags na het skiën naar de Hasenstall geweest en daarna lekker gegeten bij Nudel&Co, de naam paste niet zo goed bij het eten vonden wij. Het was wel erg lekker!

Zondag 23 januari zijn we in de richting van Fiss wezen skiën. Voornamelijk rond de gondel Almbahn geskied. Leuke gondel, met zelfs eentje van hout (leek wel sauna-cabine).

Onderaan de Zwölferbahn ligt het nieuwe restaurant Zirbenhütte. Erg mooi! veel hout, relaxstoelen, mooie toiletten etc. De apfelstrudel is er lekker.

In de buurt van de Zirbenhütte hebben ze een iglo gemaakt.

Het was mooi weer, lekker geskied en 's avonds lekker in het appartement gegeten.

Maandag 24 januari en dinsdag 25 januari

Maandag voornamelijk rond de Scheidbahn en gebied Masner geskied en dinsdag weer meer richting Fiss. De pistes liggen er ondank de weinige sneeuw die er ligt, nog goed bij. We eten een keer in de Ski Lounge, omdat alles vol zat. Twee jaar geleden was het volgens mij minder druk in de restaurants, nu was er voor half 2 eigenlijk nergens plek. Wat moet dat wel niet zijn in het hoogseizoen? We proberen zo laat mogelijk koffie te drinken, zo rond 11 uur/ half 12. En dan pas na 13.30 uur te lunchen. Schalber Alm, Leithe-Wirt en Zirben Hütte zijn onze favorieten. Lekker zitten en bediend worden. Ik heb zelf een hekel aan die zelfbedieningsrestaurants en betaal graag wat meer om relaxt te zitten en niet te hoeven lopen met je eten. Het restaurant bij Masner bijvoorbeeld is een vreetschuur zonder charme. Daar zou ik nooit gaan eten.

Dinsdag gaan we met zijn allen naar de Hasenstall. Omdat het al laat werd en we geen zin hadden om te koken, hebben we snel ergens een pizza gegeten.

Woensdag 26 januari. Joepie het heeft wat gesneeuwd!! eindelijk….. Wat ziet de wereld er dan gelijk mooier uit… We zijn de eersten, en kunnen op één piste onze handtekening zetten… Wat skiet dat fijn, op zo'n vers laagje….

De zon breekt ook nog door, dit was echt een heerlijke skidag, geweldig genoten.

Donderdag 27 en vrijdag 28 januari. Beide dagen supermooi weer, wel redelijk koud. Donderdag zijn we nogmaals bij Masner gaan skiën en vrijdag hebben we alle pistes en liften, die we volgens ons deze week nog niet hadden gehad, geprobeerd te nemen. Het kleine beetje sneeuw, wat woensdag was gevallen, was grotendeels alweer verdwenen.

Masner

Bij schöngampbahn

zaterdag 29 januari zijn we rond 6 uur 's morgens vertrokken. De heenweg stond er een enorme file op de Fernpass richting noorden. Dit wouden we voorkomen. Na een voorspoedige reis waren we rond 15.30 uur weer in Nederland.

Bijzonderheden

* erg lag echt heel weinig sneeuw…… er moet nodig wat bijvallen, want de pistes waren aan het eind van de week 's middags echt keihard en soms zag je ijsplaten glinsteren

* verbazingwekkend hoe ze het kleine beetje sneeuw wat er ligt, nog zo goed kunnen prepareren. we hebben de hele week goed kunnen skiën

* het gebied leek in verhouding met 2 jaar geleden wat opgepimpt te zijn, bij veel liften hing een vergroting van het piste kaartje, zodat je wist waar je was en welke pistes je kon pakken. Er waren veel ‘genuss’ plekken in het gebied, waar lounge-bankjes, hangmatten, schommels etc stonden.

* die U-bahn is een uitvinding, ideaal om snel naar de liften te gaan. Er was ‘s morgens en ’s middags voldoende plek. Vraag me wel af hoe het in het hoogseizoen zal zijn…… als haringen in een tonnetje? Denk dat ik dan zou gaan lopen en mijn spullen bij de gondel zou laten staan.

* nieuw restaurant Zirbenhütte beviel ons goed.

* Serfaus is niet geheel autovrij (had gedacht van wel). Veel drukker en groter dan Fiss. Gelukkig nog wel in oude stijl, dus het doet toch knus aan.

* Het is en blijft een efficiënt en goed skigebied met snelle liften, die goed op elkaar aansluiten en veel afwisseling in pistes. De prijzen zijn er nog redelijk (in laagseizoen!). Weinig tot geen wachttijden bij de liften.

* de mogelijkheid om achteraf te zien wat je hebt geskied, via http://www.skiline.cc. Erg leuk om te zien hoeveel km je per dag hebt geskied en hoeveel hoogtemeters. Niet bij alle liften zit een controle ingebouwd, maar je krijgt er een mooi overzicht. Vrijdag was mijn topdag met 9.271 hm, 60 Pistenkilometer en 20 Liftfahrten :D

* tot slot, dit had ik nog niet eerder gezien, een oefenstoeltjeslift:

• Marinus

Ha leuk, nog ruim 2 week dan ga ik eens kijken of er nog wat sneeuw over is :D

• Helga

Ik hoop echt voor je dat er nog een dumpje komt… De eigenaar van het appartement klaagde al…. er is sinds december eigenlijk geen sneeuw van betekenis meer gevallen…. en deze week voorspelt ook nog niet veel goeds. Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder zo weinig sneeuw heb meegemaakt in januari.

• Ton_

Leuk verslag, maar wel vervelend te lezen dat er nog zo weinig sneeuw over is.

Zet er zelf begin maart met moeder de vrouw en de kids.

We gaan maar van het beste uit!

Antwoord op je vraag met de U-bahn; in het hoogseizoen is dat inderdaad haringen in een ton en wachttijden. Wij zitten bij de kerk, maar lopen toch altijd richting de liften. (zonder materiaal, want onze spullen zetten we in het depot, zie eerdere topic).

Oefenstoeltjeslift is voor mij ook een nieuwe (is me nooit opgevallen, althans). Is dat bij -wat bij ons in het gezin bekend staat als- de “warme-konten-lift”?

Dat is natuurlijk de lift onder aan de skischool, dus voor veel kinderen is dit hun eerste ervaring met een stoeltjes lift. Wel handig om ze daar even droog te laten oefenen.

En bedankt voor tip van skiline. Voor mij ook een nieuwe.

Ton

• Marinus

Och, ik maak me er niet druk om. Staan kanonnen genoeg en off-piste ga ik toch haast nooit. Als ik maar lekker weer heb.

Jaar of 3 geleden ook soortgelijk weer gehad (eind februari) ‘k had m’n oren verbrand :D

• JW

Jullie hebben het nog aardig getroffen met de sneeuw ! Zeker als je mooi weer hebt (zon, goed zicht) vallen de skimogelijkheden bijna altijd nog mee.

Een week of twee geleden, bij “de grote dooiaanval”, was er een topic met de vraag of het deze winter nog goed zou komen met de sneeuw. Dat beeld is nu wat duidelijker: “ideaal” zal het in veel plaatsen niet meer worden. Door de dooi, en de stevige kou daarna, zijn ijsplaten ontstaan die dit seizoen niet meer echt verdwijnen. Dat betekent dat ook bij veel sneeuwval de steilere pistes snel weer kaal geskied (en geboard) zullen zijn.

Scherpe kanten zijn aan te raden !

Voor de korte termijn ziet het er voor dit soort gebieden ook niet ideaal uit. Weinig verse sneeuw, en de temperaturen gaan weer stevig omhoog. Niet ideaal voor de Sonnenterrassen van Fiss/Serfaus.

C'est la vie.

• Helga

haha ja sneeuwkanonnen in overvloed!!! Toch vind ik kunstsneeuw niet zo fijn skiën, je merkt het direct als je overgaat van natuurlijke sneeuw op kunstsneeuw….

• Helga

Volgens mij is het idd de warme konten lift, de 8 persoons familiebahn ofzoiets…

Als je je skipas inlevert, ff van de voorkant een fotootje maken, zodat de cijfers goed zichtbaar zijn. Dat kun je dan thuis op je gemakje invoeren….

• Anouk85

Grappig! Wij zaten die zondag ook bij de Zirbenhutte en zijn de iglo ingeweest:P

• Janneke

Leuke jas! ;)