terug uit Les 4 V

• gerard1808@hotmail.com

Gisteren weer thuis gekomen van een heerlijke week in Veysonnaz.

Vrijdag 21 jan. om 10.30 uur vertrokken naar les 4 V te weten Veysonnaz, omdat we een aardig drukke tijd hadden gehad besloten we om de reis in 2x te doen en een overnachting in te lassen in Mulhouse.

Na een rustige rit kwamen we rond 16.30 uur in Mulhouse aan (even van autobaan veranderen en de frans grens over voor een low budget acco haha)

de volgende morgen zijn we om 9.00 uur weer vertrokken (natuurlijk zonder ontbijt want dat is daar echt niet te pruimen) onderweg nog even een lekker ontbijtje gepakt.

Rond 12.00 uur kwamen in een heerlijk zonnig Veysonnaz aan waar we gelijk in ons app. mochten. We konden het werkelijk niet beter treffen we zaten in Magrappe dus zo naast de lift, ik moet zeggen het app. was lekker ruim voor een studio maar………. schoon….. nou dat kon echt beter en de vloerbedekking was 20 jaar geden al overleden haha.

De rest van de dag doorgedracht met uitpakken en rustig aan doen. na een lekkere maaltijd en een een borrel op tijd ons bedje opgezocht.

zondag 23 jan.

onze 1e skidag van dit seizoen eerst even bij Thyon geskied om het gevoel weer op te pakken, na een poosje toch maar weer wat verder gegaan, via de Etherolla naar de andere kant gegaan richting Siviez, daar omhoog met de Tortin en de Chassoure de afd. Attelas gedeeltelijk gedaan met de lac de Vaux 1 omhoog, daarna tussen de middag even lekker gegeten bij les Ruinettes, en genoten van het zonnetje en het prachtige uitzicht. Van hieruit weer met de gondel omhoog naar de lac de vaux 3 en vandaar weer terug naar de Combatseline, en zo weer richting Veysonnaz, oeps ik was even vergeten dat ik de Greppon Blanc zo'n “billenknijper”vond gatver wat vind ik dat stuk waar de zwarte en de rode samen komen toch vervelend (kan er niks aan doen maar sta daar steeds zo te klunzen)

daarna nog even in die “topsleper”waar ik vorig jaar uit gedonderd ben haha.

En dan weer dse dalafdaling naar Vesonnaz … oei even geen rekenin gehouden met het feit dat het wel eens ijzig kon zijn … dus wel. maar goed rond 16.00 uur konden we ons dan belonen met onze welverdiende borrel.

Al met al een heerlijke dag.

Maandag 24 jan.

Volop zon!!!!

weer dezelfde route tot Siviez daarna omhoog met de 61 Siviez naar Plan du Fou heerlijk een paar afdalingen gedaan en vandaar met de gondel richting Traccouet (foute keuze) daar aangekomen werd ons verteld dat de afdaling echt niet optimaal was, en omdat we onze benen graag heel houden zijn we maar weer rechtsomkeert gegaan.vandaaruit zijn we richting de Combatseline gegaan en hebben daar lekker gezeten en geluncht.

S'middags nog een paar afdalingen gedaan en toen terug richting Veysonnaz.

Dinsdag 25 jan.

Weer zon, zon en en nog eens zon, en ……….. een beetje opspelende spiertjes, (leeftijd haha)

Vandaag weer riching Siviez Nendaz en daarna de Attelas, vandaar naar beneden richting Verbier heerlijke afdaling 2x gedaan toe eten in les Ruinettes, na de middag nog even rond geskied bij de Attelas, daarna weer huiswaarts, manlief merkte in de Combaseline op … gossie wat ben je stil????? jaaaaaah ik zat mij weer heerlijk te “verheugen”op de Greppon Blanc (ik wen hier geloof ik nooit aan) Ook deze keer er toch gelukkig weer zonder kleerscheuren vanaf gekomen, Gerard zei ïk snap er geen “bal”van waarom je hier zo bang bent je komt er echt goed en beheerst vanaf, maar ik zelf weet het wel… ooit enkele jaren geleden ben ik in Gerlos op de Ischgogl aangeskied en die angst gaat op stukken waar 2 steile en smalle stukken samen komen volgens mij nooit nooit weer over. Steil vind ik echt niet erg maar druk… dat vind ik echt afschuwelijk.

aan het eind van de middag zoals gewoonlijk ons afzakkertje genomen in Magappe (wel binnen buiten op terras veel te koud)

Woendag 26 jan.

eentonig haha weer zon!!!!

Vandaag weer richting Verbier en vandaar naar Le Chaux en de col de Gentianes daar heerlijk veel geskied op de Attelas en richting Verbier,

Weer gegeten bij les Ruinettes (niet een super tent maar op 1 of andere manier kwamen we er wel steeds terecht)

s'middags nog verschillende afdalingen gedaan in Thyon. en nattuurlijk aan het eind van de dag weer neergestreken in ons inmiddels bekende “stam”kroegje. sávonds nog een paar potjes gekaart (zoals elke avond) en niet te laat naar bed.

Donderdag 27 jan.

Zon!!!

Oeps op 1 of andere manier heb ik een rare beweging gemaakt wat ik heb wat pijn op een botje net boven mijn borstbeen gatverdamme doet echt zeer, maar……. ons tasje haha brengt weer uitkomst en ja daar zat natuurlijk een Ibro(tje) in (pijnstiller) met nog zo'n geval bij Gerard in de portomonaie voor als hij is uitgewerkt zou het wel lukken.Vandaag staat Verbier en vandaar met de bus naar Savoleyres op ons programma, echt een leuk en super rustig gebied(je) vandaar via een leuk pad richting Verbier gegaan en vandaar weer met de gondel omhoog, de sneeuw in Savoleyres was duidelijk wel wat minder (zuidhelling??) maar wel heel leuk om ook geweest te zijn.

Tja het wordt heel eentoning maar weer onze afzakker Magrappe genomen.(o,ja nog wel een extra ibrobrutje gehad hoor)

Vrijdag 28 jan.

Nou, nou, nou, waar hebben we het aan verdiend weer is het prachtig zonnig!!!!

We besloten om vandaag maar een beetje rustig aan te doen en een beetje bij Thyon te blijven, daar hebben we de Thyon 1600, de Thyon 1800, Thyon 2000 en de Mayens De L'Ours verschillende keren afgedaald was echt heerlijk tussen de middag lekker gegeten in het restaurant boven naast de telecabine Veysonnaz heerlijk buiten in de zon!!!, s'middags nog een paar afdalingen gedaan en op tijd gestopt om lekker aan de borrel te gaan. Eigenlijk valt ons elke keer weer op dat op de vrijdag veel mensen roekelozer gaan skieen en vaak boven hun kunnen dingen doen, jammer en niet altijd even prettig voor andere mensen.

Tja en dat zit deze wintersport er helaas weer op, maar het was in 1 woord toppie!!!

Het zal een kenner zijn opgevallen dat de afdalingen Mont-fort, Monte Gele, en de Chassoure aan onze routes ontbreken, nou daar kan ik maar 1 ding op zeggen dit laten wij aan de jongere generatie en de mensen die vast beter skieen dan wij over haha.

we skieen al heel wat jaartjes, 23 jaar waarvan 21 jaar 2x per jaar maar het gekke is dat je wel elk jaar wat rustiger word.

Zaterdag 29 jan.

Tja en dan weer huiswaarts he, na een prima reis reden we rond 17.00 uur gelukkig weer onze carport in. Al met al kunnen we terugkijken op een super vakantie met prachtig weer en ondanks dat er vanaf 25 !!!!!! dec. geen sneeuw meer is gevallen prima sneeuwcondities.

Hulde aan de mensen die er elke dag weer voor zorgen dat de pistes er top uitzien.

Tot slot:

een heerlijk gebied,

Super rustig,

Veel lange sleepliften en oud!!!

Prachtige omgeving,

Mooi groot app.

Dicht bij de lift.

Zwitserland word elk jaar duurder, de prijzen op de piste rijzen echt de pan uit!!!!!

Afstand vanaf nederland is gunstig.

Voor ons geldt op naar 19 maart want dan gaan we weer naar……. les 4valles Veysonnaz, voor jullie allen die ook nog gaan heel veel plezier geniet ervan en wees voorzichtig.

• skiester

ach, mss was de sneeuw niet ideaal, maar als je alleen piste skiet is dat nog niet eens zo erg… hele week zon is ook lekker. Want eerlijk gezegd vind ik goede sneeuw zonder zicht moeilijker skien dat slechte sneeuw met zicht!

• kootje

Met dank voor het leuke verslag. En als het blijft vriezen kunnen de spuiten aan en dan houden ze de pistes wel goed. Hard, maar zoals een skileraar al eens tegen ons zei, je moet op alle soorten sneeuw kunnen skien.

• jacob

leuk verslag.

ik ken 4V heel goed, en moet zeggen dat ik niet snap dat je daar (ook een tweede keer) heen gaat wanneer je de routes vanuit Verbier terug naar Siviez te pittig vind. (en dat zijn ze inderdaad)

Er zijn dan toch veel leukere skigebieden te vinden?

• gerard1808@hotmail.com

Jacob,

haha sterker nog… we gaan in maart weer dus 3x,vorig jaar maart meegerekend.

We vinden het er heerlijk rustig en dat kan ik lang niet van alle skigebieden zeggen, we hebben er al heel wat gehad hoor. Vorig jaar jan. b.v. Portes du Soleil (super mooi gebied maar mega druk)

Kootje,

w.b.t. de sneeuwkannonnen stonden idd de hele dag aan dus men deed er echt alles aan om de condities goed te houden.

Hebben jullie het ook fijn gehad? en heb je nog geskied (je had vorig jaar toch een ongeluk gehad) ging het goed??? wat een vragen he?

Skiester,

Ja slecht zicht is echt een ramp daar doet goede sneeuw ook niks aan af.

En daar hadden we gelukkig geen last van!!!

• kootje

Nee niet geskied. Zal dit seizoen ook wel niet gebeuren, en waarschijnlijk helemaal niet meer. Jammer, maar het is niet anders. Toch vermaken we ons prima. De voorjaarsvakantie gaan we weer met de klein- en kinderen. En dan nog 2 weken in maart.

• gerard1808@hotmail.com

jammer Kootje dat niet meer kunt skieen he? Lijkt me echt vervelend dat je iedereen de ski's ziet aanklikken terwijl je zelf niet mee kunt.

Onze zoon heeft op dit moment een soort gelijke situatie, hij is op kerstavond uitgegleden met als resultaat onderbeen gebroken (gewoon in ned. hoor)

Hij had zijn wintersport al geboekt voor deze week naar Val Thorens samen met zus, zwager en nog een stel vrienden en………. (stom, stommer) geen annulering afgesloten, afgelopen vrijdag moest hij terug naar het ziekenhuis om het gips te verwijderen maar………. de breuk was nog niet voldoende hersteld (de chirurg had gezegt als het gips eraf is mag je gerust rustig skieen, wij zagen het totaal niet zitten maar ja )dus de keuze was aan hem, tapen of nieuw licht gips gelukkig heeft hij super verstandig voor het laatste gekozen. Hij is wel meegegaan maar kan dus weinig daar, maar goed we hopen dat de avonden veel goed maken voor hem, voordeel is wel dat hij de laptop mee heeft en op het balkon kan werken aan de laatste loodjes van zijn afstudeer opdracht, we zullen maar zeggen elk nadeel heeft zijn……… haha.

Heel sneu maar goed wij gaan over 6.5 week nog een week naar les4 V en onze uitnodigging staat natuurlijk voor hem, we hopen dat dit dan wel lukt. voor jou Kootje nog een lekker vooruitzicht nu nog 2x te gaan haha.

• kootje

Er zijn altijd ergere dingen, maar wanneer er een verse laag sneeuw ligt met mooie pistes en de sneeuw “kraakt” is het wel slikken.

Balen voor je zoon.