Kan er goedkope houtskool in handwarmers?

• Michel

Er zijn twee typen metalen handwarmers: handwarmers die werken op wasbenzine en handwarmers die werken op houtskoolstaafjes.

Kun je voor die laatste categorie ook gewoon houtskool gebruiken, dat wordt verkocht om te barbecuen? Want dat kun je op maat snijden en dat is veel goedkopere brandstof dan de officiële houtskoolstaafjes voor die handwarmers.

• skiester

handwarmers zijn iets van 2 euro per stuk. waarom zou je gaan kloten met houtskool?

• Marinus

Ons benn zunig. Oars dan kunn we nait op wintersport.

• Michel

skiester Schreef:

——————————————————-

> handwarmers zijn iets van 2 euro per stuk. waarom

> zou je gaan kloten met houtskool?

Ik denk dat houtskool veiliger is dan de handwarmers op wasbenzine. En als ik goedkope houtskool kan gebruiken, is dat lekker goedkoop. Dat vind ik prettig, want ik wil het misschien niet alleen op vakantie gebruiken. En volgens mij zijn die houtskoolbranders verder niet vies of bewerkelijk. En zuinigheid vind ik niet iets om je voor te schamen.

Hoe warm worden wegwerp-handwarmers ongeveer? En hoe lang houdt dat aan? Hebben jullie geen ervaring met de handwarmers op wasbenzine of houtskool?

• JW

In het verleden heb ik een heel stel handwarmers op wasbenzine gebruikt. Handige dingen, bleven lang warm. Als je een enkele keer echt koude handen kreeg lekker om even wat op te warmen.

Minstens net zo handig vond ik die kleine zakjes poeder (even de naam kwijt) die bij wrijving warm werden (nadeel: eenmalig gebruik).

Sinds ik een jaar of tien geleden echt goeie handschoenen (met binnenhandschoen) kocht heb ik eigenlijk nooit meer last gehad van koude handen.

• kootje

Kan iemand mij eens even uitleggen, hoe dat werkt. Handwarmers op wasbenzine of houtskool?

Ik ken alleen die rode dingen waar door een klik zo'n plastic dingetje warm wordt.

• Michel

kootje Schreef:

——————————————————-

> Kan iemand mij eens even uitleggen, hoe dat werkt.

> Handwarmers op wasbenzine of houtskool?

> Ik ken alleen die rode dingen waar door een klik

> zo'n plastic dingetje warm wordt.

Dit zijn filmpjes van verschillende typen handwarmers, waaronder handwarmers die werken met koolstaafjes en handwarmers op wasbenzine.

Rechargeable Hand Warmer

http://www.youtube.com/watch?v=Ng-kzlOpa-k

using my hand warmer.MPG

http://www.youtube.com/watch?v=OF3OW2Sz3mk

• JW

Het tweede type heb ik van verschillende merken gebruikt.

Vullen doe je binnen een minuut, stelt allemaal niets voor. Meestal wordt de verwarming na een uur of zes - acht wel minder.

Niet voor in je handschoen, maar gewoon in je zak/rugzak.

• Michel

JW Schreef:

——————————————————-

> Het tweede type heb ik van verschillende merken

> gebruikt.

> Vullen doe je binnen een minuut, stelt allemaal

> niets voor. Meestal wordt de verwarming na een uur

> of zes - acht wel minder.

> Niet voor in je handschoen, maar gewoon in je

> zak/rugzak.

Ik denk dat het wel belangrijk is dat een handwarmer op wasbenzine alleen gevuld mag worden via het losse plastic vulflesje, precies volgens de handleiding. Want dat kan voorkomen dat een groter flesje wasbenzine of aanstekerbenzine ontploft. Want die vloeistoffen kunnen ontploffen onder bepaalde omstandigheden.

Een handwarmer op koolstaafjes lijkt me daarom wel veiliger dan één op wasbenzine, maar koolstaafjes zijn véél duurder dan wasbenzine. En dat kan een rol spelen als je het heel vaak wilt gebruiken. En ik weet niet of handwarmers met koolstaafjes even warm worden als wasbenzine-handwarmers.

Handwarmers zijn te koop bij onder andere dumpwinkels, bergsportwinkels, sportwinkels en sportvisserijwinkels.

• JW

Op het filmpje gebeurt het heel omslachtig (hoe maak ik een kort verhaal lang).

Via klein opzetstukje krijg je precies vereiste hoeveelheid benzine, gaat vlug en simpel.