Live uit WinterPark USA

• MrSKi

Hallo everybody!

Hier even een live verslagje uit WinterPark.

De eerste skidag schrijf ik bij in de geschiedenis boeken.

Na een toch wel lange reisdag, kwamen we gisteravond 19.15 uur lokale tijd aan in Winterpark.

Sprookjesachtige aanblik met duizenden lampjes in het resort. Inchecken en de3 spullen wegzetten in een luxe appartement. Helemaal top met z'n vieren in een appartement met ruime woonkamer, keuken, 2 slaapkamers en 2 badkamers. Toen snel iets eten en vooral een biertje scoren. In het belgische cafe, o.k. het moet er op lijken, konden we een prima maaltijd en lekker biertje scoren. Best wel moe van de reis toen rap het mandje in. Om 02.30 uur klaar wakker, blijven draaien en om 06.00 uur er toch echt uit. Beetje internetten want dat kan gewoon hier en om 07.30 uur ontbijtje halen. Hierna de pistes op. Het is beetje bewolkt, niet te koud en de sneeuw is helemaal top. Wat een verschil met de pistes die we kennen. Droge sneeuw, geen ‘ijsplekjes’, tussen de bomen leuk om te spelen. De pistes zijn breed en vooral stil. Wat een ruimte!!!! Dit ken ik echt niet. Echt ruimte om te knallen. M'n Volkl AC30 doen het echt top. De zon komt steeds meer te voorschijn en de temperatuur zal rond de -2 zitten. De mensen die we tegenkomen zijn aardig, altijd een praatje en een groet. Wellicht oppervlakkig maar het doet leuk aan. We doen het toch wel rustig aan over de meestal groene en blauwe pistes. Beetje gas geven dan weer rustig. Heerlijk om zo na een reisdag te beginnen. Tussen de middag eten we heerlijk in een mooi en rustig restaurant op de berg. Gewoon een verademing, met tafelbedening, geen gedrang en gewoon top kwaliteit. Uiteindelijk lappen we 80 dollar voor 4 personen incl. drankjes. Kom daar maar eens om in Europa. Het prijsniveau van eten/drinken ligt echt lager dan in de Alpenlanden. Omstreeks 15.30 uur stoppen we en gaan wat shoppen in het dorpje Fraser, ongeveer 6 mijl van WinterPark Resort. Daar zit een grote supermarkt. We koken maar eens zelf. De winkel is een soort AH XXL. keuze zat. Terwijl ze hier koken type ik dit berichtje.

Morgen weer lekker weer als voorspelling. Dan zoeken we het hoger op en gaan ook eens buiten de pistes spelen als het kan. Wordt vervolgd dus.

grtzz vanuit de USA

Mr SKI

• Marinus

Lijkt je te bevallen daar. Neem eens een camera mee op de piste en verwen ons met mooie plaatjes.

• Ton

Klink perfect daar.

Nu nog een keer een nachtje verse sneeuw en dan kun je ook de befaande champagne powder mee maken…

Dan heb je alle ‘cliches’ van skien in Colorado wel meegemaakt.

Ga je ook nog andere gebieden verkennen, of blijft het bij Winterpark?

Heb zelf destijds mijn eerste schreden mogen zetten in Vail. Ook wel een aanrader. Vooral de backbowls in de volle zon na een verse dump. (tu)

Enjoy. En war Marinus zegt: verblijd ons met wat foto's!

Ton. (die erg jaloers is)

• kootje

Geweldig zo'n live uit… bericht. Maar zoals Marinus en Ton ook al aangaven: WIJ WILLEN FOTO'S!!!!X(

Geniet er van.

• Janneke

Wauw, ik ben stinkend jaloers.

Wil je dat ik je live berichten opneem in het reisverslagenoverzicht, of ga je achteraf nog een verslag (hopelijk met foto's) maken, want dan wacht ik daar nog even op.

• jacob

Is alles wat van ver komt, beter?

• ronaldski

Jacob, niet zo zuur :). Amerika is niet in alles beter, maar het is er in ieder geval anders dan in Europa.

Dat moet je eigenlijk een keer meemaken om goed te kunnen oordelen.

• ronaldski

MrSki,

Uiteraard ben ik benieuwd naar foto's en aan het eind van je vakantie wil ik graag weten wat de verschillen tussen Winterpark en Vail/Beaver Creek/Breckenridge zijn. Ik ben nooit in Winterpark in de winter geweest, maar wat ik in de zomer zag was dat het waarschijnlijk in de winter een stuk rustiger is dan Vail/Beaver Creek/Breckenridge. Alhoewel ik het vorig jaar in deze gebieden zelfs tijdens de springbreak rustiger vond dan menig Alpenland buiten het hoogseizoen.

Heb je de Völkl AC30's ter plekke gehuurd of heb je ze vanuit Nederland meegenomen? Normaal gesproken neem ik altijd mijn ski's mee, maar vorig jaar heb ik in Vail ook AC30 ski's gehuurd. Die bevielen mij uitstekend nadat ik de 172 cm had omgeruild voor de 177 cm ski's vanwege een betere rebound.

Tip: Als je in Beaver Creek bent, dan moet je beslist de Birds of Prey afdaling doen. Dat is de afdaling waarmee de heren het WK-seizoen beginnen. Met de 2 enorme sprongen er in, is deze piste vergelijkbaar met de Hahnenkahm in Kitzbuhel. Het is moeilijk voor te stellen dat ze deze piste met snelheden van 135 km/uur afdenderen.

• Ton_

Jacob,

Toen ik je reactie las dacht ik laat maar gaan, maar ik wil er toch wel op in gaan.

Nee, niet alles wat van ver komt is per definitie beter. Maar wintersporten in Colorado is toch wel anders en ja, volgens mij beter dan in de Alpen.

Ik ben geen klimatoloog, dus hier en daar zal ik niet helemaal feitelijk correct zijn, maar in mijn leken taal komt het op het volgende neer:

De Rockies/ Colorado liggen globaal gezien in het midden van de VS, dus zo'n 3000 km aan weerszijden van de oceaan. De lucht is hierdoor normaal gezien erg droog. En als het dan eenmaal gaat sneeuwen dan gaat het er ook echt goed los.

De sneeuw/ lucht is veel ‘droger’ (?) dan wat we hier in Europa hebben en dat geeft geweldige sneeuw en dito skie/ board omstandigheden. Ook (vooral) off-piste is de poeder niet normaal. Kurkdroog en bij een goede dump heb je zo een meter of meer verse te pakken. Dit noemen Amerikanen Champagne Powder.

Dus de omstandigheden zijn beter te noemen, gemiddeld genomen.

Daarnaast koester ik warme gevoelens voor Colorado omdat ik daar zelf gewoond heb en zo'n 25 jaar geleden voor het eerst in aanraking ben gekomen met snowboarden/ wintersporten. Ik ben heel veel in Vail geweest.

Vail heeft aan de achterkant van het resort ‘backbowls’ liggen.

Dat zijn gebieden (kommen) waar voorheen bomen stonden maar die zijn plm. 30 geleden verwoest door een bosbrand. Deze kommen zijn 1,5 kilometer breed of meer en ongeveer net zo diep (hoogteverschil)

Ze worden niet geprepareerd, maar er staan wel liften.

Ik heb het vrij regelmatig mee gemaakt dat het ‘s avonds/ ’s nachts helemaal los ging en dat de volgende ochtend de zon zonder een wolkje aan de hemel stond.

Na een verse dump is het helemaal te gek om off piste los te gaan in de backbowls. Omdat ze zo breed zijn is er altijd wel een mooi plekkie te vinden waar nog niemand is geweest en dan kun je fantastisch strepen trekken. De hele dag!

Daarnaast zijn er ook stukken waar je gewoon tussen de bomen (Aspen-trees) kunt skiën en dan op verse sneeuw, dat is toch wel heeeel mooi hoor. Zelfs in de Bowls tref je nog (naald) bomen, niet alles is verbrand.

Tot slot is het ook leuk om eens iets anders te zien dan wat je gewend bent, dus alleen om die reden is het al de moeite waard.

Zo ben ik zelf een keer in Saas-Fee geweest in de zomer. Ook apart (geen goede omstandigheden) om midden in de zomer te ‘winter’sporten.

Een keertje knallen in de US is ook zo'n soort ervaring, alleen dan wel in geweldige omstandigheden, als je een beetje mazzel hebt.

Tot slot, een gemotiveerd antwoord op je vraag; Ja, in dit geval is wat van ver komt beter!

k kan niet wachten om een keer terug te gaan en ben daarom best jaloers om MrSki.

Ton.

• MrSKi

Yep, plaatjes komen er wel maar dan als ik weer thuis ben.

Zal dan een soort samenvatting maken incl. plaatjes voor de reisverslagen.

Na 2 dagen skiën … het is echt gaaf hier. De sneeuw is echt anders dan in Europa.

Droog en echt we hebben nog geen ‘ijsplaatje’ gezien/gehad. De laatste 2 dagen was het weer super.

Veel zon en boven rond de -3. At the base een graad of 4 boven nul. Wat hier tof is is dat je echt gaaf tussen de bomen kan skien. Vanaf de top op 3675 m. gaan diverse echt gave pistes door de bossen. Daar ligt nog wat powder. Die AC30 heb ik van thuis mee genomen. Doen het top om de ‘groomers’. De bumps kosten veel meer moeite, daar zijn ze te stijf voor. Bumps hebben ze zat op de Marie Jane. Een bekende bult hier met veel bumps. Op zich vallen de pistes erg mee wat de stijlte betreft. De eerste indruk is dat ik ze in Canada stijler heb gehad. Morgen nog een dagje en dan op weg naar Breckenridge. O ja … de service hier is echt super. Bij de liften, winkels en restaurants is iedereen echt ingesteld op dienstverlening. Heb andere ervaringen in de Alpen!!! De prijzen zijn lager dan in Europa voor eten/drinken. Uit eten is hier nog een feestje dus. Voor 15 euro p.p.kan je echt goed eten en drinken. Geen bordje spaghetti of zo maar gewoon steak van de BBQ.

Wordt vervolgd over een dag of 2 vanuit Bridge.

grtzz MrSKi