Ik ben inmiddels al weer een aantal dagen terug uit Chatel. Maar nu had ik pas tijd om even een verslagje te maken.
Zoals jullie weten boek ik altijd een pakketreis, bus, hotel met hp, skipas. En eigenlijk altijd een midweek, 10 dagen is voor mij vaak ongunstig (extra dag vrijnemen e.d.). Dus ook nu weer een midweek. En dit keer naar Chatel.
Na een heenreis die veel te voorspoedig verliep (bus mocht pas om half 8 aankomen, dus hebben we onderweg diverse keren extra gestopt) waren we iets na half 8 bij de kerktoren in Chatel. De buschauffeurs hadden al gezegd dat we wieltjes voor onder de skis moesten kopen, en inderdaad, er lag bar weinig sneeuw bij aankomst en het was 4 graden boven 0.
Spullen naar het hotel gebracht en skipas bij de reisleiding gehaald. Dit ging allemaal vlot. Direct werd er geadviseerd om richting Avoriaz te gaan, dus er waren direct mensen die hun Chatel skipas gingen omruilen voor een lesportesdusoleil skipas met bijbetaling. Ik had direct een uitgebreide skipas genomen, dus ik hoefde gelukkig nergens meer achteraan.
Iets voor 9 uur stond ik met m'n spullen omgekleed en wel bij de skibushalte bij de kerk. Richting Pre la Joux. Rit van 20 minuten.
Via een omweg kwamen we in Les Lindarets, Village des Chevres. Maar geen geit te zien. Zag er ook heel anders uit dan in 1990 toen ik er in de zomer een keer geweest ben (met m'n ouders, was toen nog een kind).
Maar de sneeuw was redelijk wit:
Wel af en toe echt natte plekken, en papsneeuw. Door naar Avoriaz.
In Avoriaz wordt nog flink gebouwd. Ondanks dat we hier op 1800 meter zaten was de sneeuw nat, papperig en op diverse plaatsen bruin.
Van Avoriaz maar door naar Morzine. Helaas troffen we een kapotte lift. En niet een lift die al kapot was voor het poortje, nee, de problemen ontstonden toen we in de lift zaten. Ondertussen regende het ook af en toe. Het was net of er een zekering kapot was, dan ging de lift weer 10 meter, dan hingen we weer enige minuten stil. UIteindelijk kwam een mannetje om inderdaad wat te doen tegen kortsluiting. We zijn bovengekomen, maar een uur in de lift is geen pretje, zeker niet omdat we behoorlijk nat geworden zijn.
Sommige pistes waren bar en boos. Mijn arme skis:
Na Morzine zijn we weer teruggegaan. Boven Avoriaz hagel, onderop regen, regen en nog eens regen. Ondertussen temperaturen van 8 graden gemeten.
Eenmaal terug in het hotel was het nog +4, en nog meer regen:
WEl waren de voorspellingen dat het later in de avond zou gaan sneeuwen. DAt is gebeurd, maar helaas alleen natte sneeuw. Wel was het daarna toch een stuk witter. Hogerop waren zelfs de bomen mooi wit.
De dag erop dus wederom naar Avoriaz. De verbinding met Torgon en Morgins vanuit Chatel was dicht, nog steeds. Chatel al weer +2. Bij Avoriaz was het net even kouder:
Helemaal bovenop was er zelfs poeder te vinden. Helaas maar 1 stukje offpiste geskied, want het werd snel weer warm en dan is het niet fijn meer. WE zijn Zwitserland in geweest.
Helaas ging het toch weer behoorlijk dooien en hadden we wederom papsneeuw in de middag.
Ook de dag erna richting Zwitserland. Het weer sloeg snel om, begon bewolkt:
Bovenop wit, onderop echt groen:
In Zwitserland zeer oude liften:
Omdat het ging stormen zijn we teruggegaan. Onderweg nog hagel, regen, natte sneeuw en sneeuw gehad.
Om half 5 terug in het hotel. Nog even tijd om bij het ‘Lac de Vonnes’ te gaan kijken. Het sneeuwde bij het meer, in Chatel zelf regende het.
Bij het meer was een groep aan het vissen.
Teruggewandeld, en ja hoor, halverwege begon het te regenen. Dus de kerk in de regen op de foto gezet:
Na het diner sneeuwde het, dus de kerk moest nogmaals op de foto, nu in de sneeuw:
En dan ziet het er een dag later zo uit:
En zo ging het weer door, 's nachts wat sneeuw, daarna weer dooi en papsneeuw. Ondertussen nog een dagtocht naar les Gets gemaakt.
Hierna heb ik geen foto's meer, want de batterijen van m'n camera zijn helaas eerder leeg dan verwacht (tja, toch wat nat van de regen en de kou is natuurlijk niet bevorderlijk). De sneeuw bij Les Gets was wonderbaarlijk genoeg behoorlijk goed. Wel nat, maar alles was wit. Een stuk witter dan tussen Avoriaz en Morzine.
De hele week is de verbinding van Chatel met Morgins niet open geweest. Torgon kon op een gegeven moment wel, maar dan had je maar een klein stukje om te skien. Dus dat niet gedaan.
Het skigebied is een mooi gebied. Maar ik vind de skibus toch niet fijn. Ze rijden wel frequent, elke 10 minuten. Maar je bent toch naar Pre la Joux 20 minuten onderweg, la Linga is ong. 10 minuten. Daarna gaat het skien efficient en over mooie pistes. Richting Zwitserland kom je wel oudere liften tegen. De prijzen op de piste zijn hoog, echt hoog: 2.60 voor een kop thee, 3.75 euro voor een blikje cola. Een bord patat tussen de 4.80 en 7 euro. Dus maar weinig op de piste gegeten en gedronken. Mijn rugzakje deed wonderen. De samenwerking tussen Frankrijk en Zwitserland is niet optimaal. Je kon van Chatel niet naar Morgins, maar wel terug? Ik weet het niet. Volgens internet kon het wel, maar er is in het gebied nergens een compleet overzicht met welke verbindingen wel of niet open zijn. 1 dag in Zwitserland geweest terwijl je alleen via ‘Mur Suisse’ of via een lift naar Zwitserland kon, dit vanwege de wind. Dan staat er in Zwitserland dat alle liasons met Frankrijk open zijn. Maar ga je dan de gok wagen om laat in de middag in Morgins terug proberen te gaan naar Chatel? Als je dan niet over kunt steken naar Chatel heb je wel een probleem, want terug over Avoriaz red je qua tijd niet en een bus van Morgins naar Chatel rijdt niet in januari.
Met het weer hebben we heel veel pech gehad. Weinig sneeuw, natte sneeuw, regen, storm, hagel. Maar gelukkig wel elke dag kunnen skien. Mijn skis zijn behoorlijk vernaggeld, ik zal zeker enige uren bezig zijn om het belag te repareren, er zitten een aantal diepe krassen in. Ik heb me met skien redelijk ingehouden, heel weinig offpiste en eigenlijk geen zwart gedaan. Maar door De terugweg verliep helaas ook niet gunstig: A40 dicht, 80 km om en in Nederland 4 uur in de file. Vertrokken om 8 uur ‘s avonds, en pas om half 5 ’s middags thuis.
Maar ik wil zeker nog eens terug naar les portes du soleil.