St Anton eind maart of begin april?

• Janneke

Ik wil laatste week maart of eerste week april nog een keer op wintersport. Voorkeur Oostenrijk.

Ik zit te denken aan St Anton, dat lijkt me sneeuwzeker genoeg, ook zo laat in het seizoen. Of zie ik dat verkeerd?

• Thomas

Vorig jaar met Pasen (begin april) geweest: Geen problemen qua sneeuw/skiën, alleen bij zon is het in de middag wat zwaarder. Vertrokken zelfs 's zondags in een sneeuwbui.

• JW

Voor kans op goeie ski-omstandigheden in die tijd zijn twee faktoren essentieel:

- de hoogte i.v.m. de stijgende temperaturen en langere dagen,

- de ligging van het skigebied (noordligging, zo veel mogelijk uit de zon)

In dat opzicht is St Anton volgens mij een van de beste keuzes in Oostenrijk.

En heel vaak zijn de omstandigheden er in die periode volgens mij nog goed, meestal sneeuw genoeg. Wat slush in de middag op lagere pistes valt wel te verwachten.

Als ik voor zo groot mogelijke “sneeuwzekerheid” zou kiezen zou ik zelf toch voor een nog wat hogere skibestemming kiezen.

• Janneke

Ja, ik dacht zelf ook al wel dat St. Anton een van de beste keuzes zou om zo laat in het seizoen nog naar Oostenrijk te gaan. Zekerheid heb je natuurlijk nooit, kijk maar eens naar het weer nu, regen, regen, en nog eens regen op heel veel plekken, en dat in januari. :S

• Ton

Hoogte zegt niet alles.

St. Anton is een zogenaamd ‘snee-loch’. Door de ligging valt er heel veel sneeuw. Ook vroeg en laat in het seizoen.

En bijvoorbeeld Solden, dat weliswaar veel hoger ligt, krijgt veel minder sneeuw. (Maar die smelt misschien wat minder snel weg)

Doorgaans blijven de omstandigheden in St. Anton heel lang heel goed, ondanks het feit dat het niet zo hoog ligt.

Iemand (Roel?) heeft het hier vorig jaar heel mooi uitgelegd. Heeft heel erg te maken met de ligging binnen de Alpen of zoiets. Toen ik het las vond ik het heel logisch en dacht ik het ook te begrijpen. Maar ik kan het nu dus niet navertellen….

Anyway; zelf vorig jaar zelf half maart naar St. Anton geweest en in super condities geboard. Maar; resultaten uit het verleden etc.

Ton.

NB: vertrek morgen zelf richting Winterberg. Zal ook wel dramatisch zijn dit weekend. MAar goed, ik ga met oud studie genoten. Komt wel :)-D goed!

• JW

Het interessante Schneeloch-verhaal is te vinden op wintersporters.nl. Vooral Lech wordt daarop als Schneeloch aangegeven.

De huidige winterdip maakt nog es duidelijk dat het begrip “sneeuwzekerheid” erg relatief is. Als er veel neerslag valt, maar dan in de vorm van regen, is dat slecht voor de sneeuw. Nulgradenniveau en sneeuwgrens (dus hoogte) geven dan meer houvast.

Bij droog weer en lage luchtvochtigheid is de aanwezigheid van een goed sneeuwdek, ook bij hogere temperaturen, een garantie voor lang sneeuwplezier. Zeker bij hellingen op de noordzijde.

En tsja, hoe hoger hoe koeler.

• Janneke

Ach, ik ga gewoon, en zie wel hoe het afloopt.

• kootje

Een ferm besluit in ieder geval. Het weer kunnen we toch niet dwingen. En we zijn tenslotte niet voor een gat te vangen.

Momenteel op 1800 meter +7,5 in de schaduw. Ben benieuwd wat de zon doet, maar we gaan lekker wandelen.

• ronaldski

Skivereniging het Gooi gaat in die periode altijd naar Lech en skiet dan in het hele Arlberg-gebied

Garantie kan ik natuurlijk niet geven, maar nagenoeg altijd liggen er enorme bergen sneeuw in die periode.

• Rogier

Gewoon lekker vroeg gaan. Je weet het toch nooit. Ik heb hem in ieder geval op 19 maart geboekt richting St Anton. Hoe eerder hoe beter. Ben net terug van Ischgl en daar was het constant onder nul maar al tijden geen vlokje sneeuw gevallen. Aan het eind van de dag één grote ijsplaat met als gevolg een gebroken rib halverwege de vakantie.

Moraal: Je moet zoals eerder beschreven gewoon een beetje geluk hebben.