reinigen binnenschoen van skischoenen

• hello

We zijn net terug van een weekje Gerlos. De skies staan te drogen en de wasmachine draait! Nu heb ik een vraag over het reinigen van de binnenschoenen

van de skischoenen. Deze ruiken niet fris meer :S

Het liefst zou ik ze in de wasmachine doen maar ik ben bang dat de vorm er dan uit gaat. Ik heb ze in bad gelegd met een sopje van robijn wasmiddel, maar ze ruiken nog teveel. Iemand een idee hoe ik het weer fris krijg? Wasmachine, chemisch laten reinigingen kan dat ook? Graag jullie ervaring. Alvast hartelijk dank.

• skiester

het enige dat helpt is een badje met dettol. Gaan je schoenen wel naar dettol ruiken, maar je kunt zelf wel inschatten of dat erg is….

In een plastic zak een paar dagen in de vriezer schijnt ook te helpen trouwens… (niet bij etenswaren!!)

• kootje

In een plastic zak een paar dagen in de vriezer schijnt ook te helpen trouwens… (niet bij etenswaren!!)

Als je van Zwitserse kaas uit maakt dat niets uit.X(

• hello

ben ze nu aan het drogen van het badje met robijn wasmiddel, maar heeft weinig zin gehad.

Dus dan maar dettol kopen en ze daarmee wassen en vervolgens weer laten drogen…. dan maar in de diepvries

Dat ze daar nog niks anders voor gevonden hebben 8-)

• SPAM

Gewoon half litertje Dettol in een emmer en halfvol met lauwwarmwater doen. Schoen er in en net als een spons een paar keer knijpen. Dan 2 dagen op zijn kop in het bad zetten en daarna rechtop op laten drogen (kan een week duren). Zo blijft de werkzame stof in Dettol in de schoen achter en zal het 3 tot 5 jaar schimmel en bacteriedodend zijn. Geen leuk verhaal maar jouw bacterien zorgen voor de geur. Deze blijven in een iets vochtig klimaat leven. Zelfs een vriezer kan niet definitief met alle bacterien afrekenen. Komen vaak gewoon weer tot leven.

Positieve aan dit verhaal is dat je het maar eens in de zoveel jaar hoeft te doen.

• hello

Dank jullie wel. Ik ga eens even naar de AH om te kijken of ze daar dettol verkopen. Bedankt

• SPAM

Ga anders ff naar een drogist of apotheek. Die hebben zeker de 0,5 liter verpakking.

• kootje

Wat ik me dus afvraag:

Hoe zit dat met die binnenschoenen die na verwarming naar je voeten komen te staan?

Wat doet warm water dan voor de binnenschoen?

• hello

we hebben net twee pompflesjes gehaald bij de AH, 2,60 per stuk. viel wel mee. We doen nu 250 mil in een emmer en dan 1 schoen en dan herhalen we het voor de tweede schoen. Die krijgt dan ook weer een fris badje ;)

• SPAM

Je hebt toch wel de echte Dettol en niet de handzeep? Het is een amberkleurige vloeistof die echt dun is!

@kootje: Daarom zei ik “Lauw”