Prijs / kwaliteit skikleding

• Robert

Goedemorgen,

Ik zit met het volgende dilemma. Jarenlang heb ik met relatief goedkope (jas < 100 euro) skikleding nauwelijks problemen gehad. Afgelopen jaar kwam ik er in een vrij koude week toch achter dat het niet meer voldeed aan mijn eisen. Aangezien ik dit jaar 4 weken achter elkaar in Frankrijk ga skien wil ik goed materiaal (jas, broek, pullies) gaan kopen dat voldoet tijdens kou (isolerend) en warmte (ventilerend). Ik vind het geen probleem om veel geld uit te geven (kwaliteit kost nu eenmaal iets) maar wil niet gaan betalen voor een merk of hippe mode (liever niet). Wat is jullie ervaring met de onderstaande merken (deze werden mij aangeraden bij een grote skizaak in Eindhoven). Is het echt kwaliteit of betaal je vooral voor het merk/mode en sta ik straks nog steeds kou te lijden of te zweten?

North Face

Peak Performance

Salomon

Rossignol

Spyder

Schoffel

Tenson

Bij voorbaat dank.

ps. Er werd aangegeven door de verkoper dat een goede jas het meeste effect heeft als je daaronder pullies draagt die ook isoleren/ventileren. Met andere woorden, ik moet mijn katoenen pullies gaan vervangen. Klopt dit?

• skiester

jouw verkoper had gelijk, zowel wb merken als wat betreft pullies… als mode minder belangrijk is, kijk of je ergens een overjarig model kunt vinden….

• JW

Die merken leveren in het algemeen kwaliteit en functionaliteit.

Bovendien veel degelijker afwerking (ritsen, zakken, afsluitingen enz.).

Kortom: je hebt er veel meer en veel langer plezier van.

• Janneke

Klopt.

Ook wat betreft je onderkleding. Als bijv. je jack wel ademt, maar je pulli eronder niet, schiet je er niks mee op.

Dus van binnen naar buiten toe ademend, van buiten naar binnen toe waterdicht.

Trouwens, goedkopere kleding kan óók goed zijn. Waarschijnlijk was jouw jack ook goed, maar door het gebruik, het dragen, het wassen, etc. gaat de ventilatie en/of waterdichtheid er op achteruit, dat kan nu eenmaal gebeuren na een aantal jaar.

• Robert

Janneke Schreef:

——————————————————-

>

> Trouwens, goedkopere kleding kan óók goed zijn.

> Waarschijnlijk was jouw jack ook goed, maar door

> het gebruik, het dragen, het wassen, etc. gaat de

> ventilatie en/of waterdichtheid er op achteruit,

> dat kan nu eenmaal gebeuren na een aantal jaar.

Het is niet zo zeer dat het jack achteruit is gegaan, maar dat ik andere eisen ben gaan stellen. Ik ben meer off-piste gaan skien en ski nu ook bij mindere omstandigheden (regen, extreme kou) gewoon door. Dan merk je al snel dat dit ander materiaal vraagt. Een uur in de regen was voor mijn Falcon jas nog niet zo'n probleem. Maar na een halve dag begon hij toch wat water door te laten, en zie het dan nog maar eens warm te houden….

• Bert Martens

In dat geval kiezen voor een Patagonia outfit. Duur maar òp èn tòp kwaliteit.

(Via Ebay is het in de US voor concurrerende prijzen te verkrijgen)

Als vliegvisser, die met deze temperaturen tot zijn middel in het water staat, zweer ik bij dit merk.

Ik kan je vertellen; dan is het pas ècht koud en nat. Als je dan nog een sneeuw- of regenbui over je heen krijgt heb je echt goed materiaal nodig om überhaupt je hobby uit te kunnen oefenen.

Ik ben geen held maar houd het gewoonweg langer uit in die extreme omstandigheden als collega-vliegvissers zonder Patagonia of Simms.

Yanken weten ook wat levenslangegarantie is. Na 8 jaar intensief gebruik lekte mijn jack op de schouderstukken door. Mailtje naar Patagonia.

Antwoord of ik het jack, op eigen kosten, op wilde sturen naar de US.

Twee weken later een spiksplinternieuw jack thuis gekregen.

Overigens ski ik soms gewoon in een Liddl/Aldi jack omdat ik dan niet zulke hoge eisen stel aan mijn outfit.

• HaRu

je kunt ook een paar flappen neer tellen voor mammut….degelijk spul en niet kapot te krijgen ( met de juist onderlagen kun je er uitstekend mee skieen). Met een dergelijke jas heb ik toch jarenlang perfect kunnen skieen. Kost wat maar je hebt echt kwaliteit. Voordeel: je kunt m daarnaast ook gebruiken voor oa wandelen etc….

• SPAM

Kies een jas met een membraam. Zoiets als Goretex oid dat is waterdicht en ademend. Ademd de jas niet dan heeft het vrijwel geen zin om kieskeurig te zijn wat je er onder aantrekt. Daaronder een midlayer van kunststof die matig winddicht is maar wel ademend en een baselayer die goed isoleert en vocht afvoert. Voor de baselayer kies iets van de betere kwaliteit en dan kunststof of merinowol zoals Icebreaker. Icebreaker is top maar ook thermo's van Odlo, HellyHansen etc zijn prima. Als midlayer kun je fleece of een dunne softshell nemen. Als je ergens moet besparen kies dan een fleece maar bespaar niet op je jas. Neem in je merken lijstje ook Columbia mee. Hebben ook een goed membraam en zijn betaalbaar. Wil je varieren koop dan midlayers van verschillende diktes. Zo kun je van 0 tot -20 warm zijn.

Katoen is absolute nogo. Dat wordt nat en blijft nat.

• Marinus

Iemand ervaring met 66° North?

• skiester

woon je daar?