Wintersportsafari Colorado 2010

• ronaldski

Atomic,

De foto's kan je in ieder geval bekijken via de link in mijn verhaal. Een compleet verhaal inclusief foto's zal nog wel even duren.

• ronaldski

Janneke,

Een tijd geleden is op dit forum afgesproken dat verslagen van reizen die aan het eind van het wintersportseizoen vallen, beter begin volgend seizoen kunnen worden geplaatst. Dat heb ik, zij het enigszins beperkt, gedaan. Het had ook te maken met de verkiezing van het beste verslag.

Bedankt voor het plaatsen. Ik zal kijken of ik er nog een beter verslag met foto's van kan maken.

• Ronald

Beste Ronald,

Je bent ook in Canada geweest ben je in Whistler geweest. Welk gebied zou je aanraden en en waarom? Je schreef over hoogte ziekte en conditie in Amerika. Welk gebied is gezelliger?

Groeten en bedankt. Ronald

• atomic

Ik zie in dit topic uit 2010 dat Colorado toen nog op mijn verlanglijstje stond.

Nu kan ik niet wachten tot het 12 februari is want dan vertrekt ons vliegtuig richting Denver.

klik hier voor wat recente foto's uit onze eerste stop Winter Park.

Ik heb er zin in

• kootje

kan ik me voorstellen. Maar was jij niet bang dat er niet genoeg sneeuw lag?? Veel plezier alvast geewenst.

• atomic

kootje Schreef:

——————————————————-

> kan ik me voorstellen. Maar was jij niet bang dat

> er niet genoeg sneeuw lag?? Veel plezier alvast

> gewenst.

Ik was niet bang dat er niet genoeg sneeuw lag hoor, maar ik vond het wel opvallend dat er in Colorado rond de kerstdagen in de afgelopen 30 jaar nog niet zo weinig sneeuw was gevallen. Inmiddels is er de nodige sneeuw gevallen. Het gaat geleidelijk aan. Telkens 5 a 10 cm. Dus dat is alleen maar goed.

zie hier de actuele sneeuwhoogtes

Ik hoop nu eigenlijk op 1 dump aan het begin van onze vakantie en daarna alleen maar zonnig onbewolkt weer. Maar ja daar hoopt iedereen op.

• ronaldski

Ronald, door drukte heeft het even geduurd, maar hierbij wat info over Canada en de USA.

In beide landen is een groot aantal skigebieden. De meeste gebieden zijn een stuk kleiner dan de gebieden in Europa. De grote gebieden in de USA liggen veelal in Colorado, zoals Breckenridge, Vail, Keystone en Beaver Creek. De hoogte van die gebieden kan voor sommige mensen een probleem zijn. Je krijgt de eerste dagen niet alleen last van zuurstofgebrek, maar als je er gevoelig voor bent, kan je ook last van hoogteziekte krijgen. Het zuurstofgebrek gaat na een paar dagen over, de hoogteziekte niet. Andere grote skigebieden in de USA zijn Park City (3 gebieden) en Alta in Utah, en Heavenly op de grens van Nevada en Californië. Er zijn in de USA vast meer grote gebieden, maar daar ben ik niet geweest. Vail en Breckenridge zijn levendige plaatsen waar 's avonds genoeg te doen is. Keystone en Beaver Creek zijn meer Landal Parks. Alleen accommodatie en wat restaurants, nauwelijks winkels. Ik zou nog wel een keer terug willen naar Heavenly. Dat is een leuke plaats met ruim voldoende skimogelijkheden. Verder liggen in de buurt nog 12 andere gebieden. Leuke kleine gebieden in de USA zijn Whitefish in Montana, Jacksonhole in Wyoming, gebieden op de vulkaan Mt. Hood in Oregon (Mt Hood Meadows, Timberline & Cooper Spur) en Ketchum in Idaho. Daar zitten hele leuke gebieden tussen, maar niet voor een week. Wij hebben deze gebieden gedaan als onderdeel van een trektocht met een 4WD.

De grote gebieden in Canada zijn Whistler en Lake Louise. Kleinere interessante gebieden in Canada zijn Sun Peaks, Banff/Sunshine Village, Kicking Horse, Fernie, Silverstar en Panorama. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Lake Louise gevolgd door Whistler. Eigenlijk zijn deze plaatsen niet te vergelijken. Lake Louise is een suffe plaats, maar het skiën is top. Whistler is een drukke plaats waar van alles te doen. De pistes zijn uitgebreid, gevarieerd en uitdagend, maar onder invloed van de Grote Oceaan is de sneeuw er vaak vochtig en zwaar. Het kan er in de winter fiks regenen. Banff is gezellig druk, maar persoonlijk vind ik de skigebieden bij Banff matig. Maar je kan altijd nog kiezen voor verblijf in Banff en skiën in Lake Louise. In Canada heb je geen last van hoogteziekte.

Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel.

Ronald.