Omdat ik in de WZW-lijst zag dat Mr. Ski in februari naar Colorado gaat, bedacht ik dat jullie nog mijn verslag van mijn reis naar Colorado in maart dit jaar te goed hebben. Helaas heb ik momenteel weinig tijd om een verslag in elkaar te steken. Daarom beknopt wat punten uit deze reis.
De reis werd door Vasa Sport in samenwerking met 2 skiverenigingen georganiseerd. Vanwege het prijskaartje waren er slechts 7 deelnemers, waarvan er op het laatste moment 4 moesten afhaken vanwege een ski-ongeval in februari. We bleven dus met z'n 3-en over plus gids Marcel (een Nederlander uit LA).
De reis was een skisafari. Dat hield in vanuit standplaats Vail skiën in Vail zelf, Breckenridge, Keystone en Beaver Creek, allemaal plaatsen tussen 2 en 3 uur rijden vanaf Denver. De transfers van en naar het vliegveld en het vervoer tussen de skiresorts werden met een 4WD uitgevoerd.
Het was een 12-daagse reis waarvan 9 dagen werd geskied. Wegens het afvallen van 4 deelnemers bleven we als meest geoefende deelnemers over. Dat hield in dat we 9 dagen lang voornamelijk op zwarte en double diamond pistes, over eindeloze moguls en tussen de bomen door hebben geskied.
Zeer intensief, maar wel een kick.
Hoewel veel Amerikaanse en Canadese skiresorts sterk op elkaar lijken hebben de 4 dorpen in Colorado elk hun eigen karakter. De skihellingen zijn vrij standaard; een paar bergen met pistes naar het dorp aan de frontside en aan de andere kant van de berg de backbowls. Binnnen het skigebied mag je overal skiën of boarden. Echter, passeren van de ski area boundary betekent pas kwijt en een boete. Daarin zijn de Amerikanen heel strikt en controleren dat ook serieus. Dat geldt ook voor te hoge snelheden en onveilig skiën of boarden.
Een probleem van Colorado is de grote hoogte. Heel veel bergen zijn ca. 4.200 meter hoog en een aantal skigebieden gaat tot bijna 4.000 meter. Ook de dorpen liggen hoog. Breckenridge ligt bijvoorbeeld op 2.800 meter. Dat is 500 meter hoger dan Valtho. Door de grote hoogte krijgen veel mensen last van ademnood hetgeen zich o.a. uit in conditieproblemen. Sommige mensen krijgen er ook last van hoogteziekte. En dan is er geen lol meer aan. Ademnood en hoogteziekte worden nog eens extra versterkt door de jetlag.
Vail is een leuk dorp dat in de 60er jaren is ontstaan. Er zijn veel winkels en restaurants. Oostenrijkers en Duitsers hebben bijgedragen aan het ontstaan van Vail. Volgens mij is het de enige plaats in de USA waar je Wiener Schnitzels kan kopen. Of dat een voordeel is weet ik niet. Feit is wel dat ze met de afmeting van 40 x 15 cm wel aangepast zijn aan de Amerikaanse standaard. Het skigebied is uitermate gevarieerd met voldoende eetgelegenheden. De Two Elk lodge is een fantastisch restaurant boven op de berg. Groot, sfeervol maar geen eetschuur en prima eten.
Keystone stelt als dorp weinig voor. Het skigebied is echter uitgebreid en gevarieerd. Het wordt gekenmerkt door 2 bergen achter elkaar. En gondel verbindt de top van de voorste berg met de top van 2e berg. Op deze top staat een prima restaurant, the Outpost.
Beaver Creek is vergelijkbaar met een Landal Park. Het is een afgesloten gebied met slagbomen en bewaking, maar daar merk je verder weinig van. Een dorpskern met winkels ontbreekt. Ook Beaver Creek is een gevarieerd gebied. Een uitdaging is de herenafdaling, een steile piste met een 2-tal enorme sprongen.
Breckenridge is van de 4 gebieden de enige plaats die niet als wintersportresort is begonnen. Breckenridge was ooit een mijnstadje. Veel van de gebouwen uit die tijd bestaan nog en geven het dorp een gezellig historisch aanzien. Het wintersporten speelt zich af op 4 pieken, Peak 7 t/m 10. Het skigebied gaat to bijna 4.000 meter en is zeer gevarieerd.
Uiteraard heb ik veel foto's, maar voor een snelle impressie verwijs ik jullie naar de website van Vasa Sport, waar de reis voor komend seizoen staat, inclusief de foto's van afgelopen reis.
PS: ik heb geen aandelen Vasa Sport, maar het is wel een heel actieve organisatie voor wintersport- en zomersportreizen.
Als er nog vragen zijn dan hoor ik die wel.