Ervaringen Idrefjall?

• Ewald

Hoi,

We waren al een eind op weg om een appartement in Zwitserland te reserveren toen ik bij reisburo een brochure van bureau Scandinavia zag liggen.

Aangezien mijn vrouw en ik in het verleden al een aantal keren in Noorwegen op de skies hebben gestaan (Trysil, Hemsedal en Geilo) heb ik er toch maar een blik in geworpen.

En het eerste wat me opviel was dat er een actie was van Color Line: een retour voor de prijs van een enkle reis…..en dat maakt het toch allemaal iets betaalbaarder.

Daarnaast had men, naast de ‘standaard’ plaatsen, ook appartementen in een aantal ‘exotische’ bestemmingen.

Uiteindelijk zijn wij tot de conclusie gekomen dat voor ons (incl. onze 2 dochters, 5 en 8 jaar) het gebied van Idrefjall erg geschikt is. (www.idrefjall.se)

Niet al te lastige pistes, appartement op de piste en als bonus nog een fantastische boottocht.

Nu nog even vrij nemen van het werkl en dan maar boeken.

Mijn vraag: Zijn er mensen die ervaring hebben met dit skigebied? Waarschijnlijk niet…..:S

Ben natuurlijk ook benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Oh ja, dit zal er wel wat minder zijn: :)-D

Ewald

• Janneke

Ik weet niet of mensen al ervaring met dit skigebied hebben… hopelijk plaats jij als eerste hierover een reisverslag!?

• kootje

Buiten het feit dat de drank duur is :(, is de afstand ook niet niks. bijna 1700 km. En dan voor een week??? Zelf zou ik me wel tien keer bedenken. Hoe het gebied is weet ik helaas niet.

• Ewald

@Kootje

Het valt allemaal wel mee.

Aan après-ski doen wij met de kinderen toch al niet aan; hooguit een borrel in ons eigen appartement.

Voor wat betreft de reis:

Je dacht toch niet dat ik 1700 km. ga rijden !!!!:S

Naar Zweden zijn we niet langer onderweg dan naar de Alpen en dat komt waarschijnlijk omdat we naar de Alpen ook vaak in 2 dagen rijden.

Het is heel simpel:

 Zaterdag ochtend vertrek ik om 7.00 uur.

 Zaterdag om 14.00 uur vertrekt de boot vanuit Kiel.

 Zondag om 10.00 uur komt de boot in Oslo aan.

 Zondag om 14.00 uur ben ik op mijn bestemming.

Totale rij-afstand: 850 km.

Vakantie begint al op de boot: Lekker eten, en live-muziek.

Ook voor de kinderen is zo'n bootreis natuurlijk een hele belevenis.

• Joep

Je bent in ieder gevel een postivo! Ik heb nog nooit zo'n bootreis gemaakt, en het zal vast een heel avontuur zijn, maar voor een weekje skiën lijkt het mij ook niks. Totdat jij hier straks een verslag plaatst waar wij met zijn allen nachten van wakker liggen. Zitten we volgend jaar met z'n allen op die boot!:)-D (en dan weet ik ook nog wel een bandje voor de live-muziek :D).

• Ewald

Joep,

Wij hebben die bootreis in de winter al 3X eerder gemaakt in de winter en ons is dat altijd prima bevallen.

Als je gaat skien in Scandinavie doe je dat ook met een heel andere insteek:

- Je kunt er prima onthaasten

- Er is geen drukte

- Dus geen wachtrijen bij de liften

- Geen kilometers vreten, maar samen met het gezin lekker bezig zijn

- Huisje op/aan de piste (max. 50 meter ervandaan) dus tussen de middag gewoon even thuis lunchen.

Voor ons is het laatste helemaal ideaal aangezien mijn jongste dochter van 6 incontinent is.

Mijn dochter van 8 zat afgelopen jaar in de groep rood++ dus die kan in dat ebied prima haar gang zijn.

Het enige wat nog roet in het eten kan gooien is het feit dat appartementen in Scandinavie vaak van zondag tot zondag te huren zijn (ook in dit geval). We moeten dus voor de maandag erna een baaldag aanvragen op school. Hopelijk gaat men akkoord.

• Joep

Tuurlijk gaan ze akkoord. Ik wou overigens dat er in de Alpen wat meer van zondag op zondag werd verhuurd. Ik vind dat echt ideaal.

• Snowy

Joep Schreef:

——————————————————-

> Ik wou overigens dat er in de Alpen wat meer van zondag op zondag werd

> verhuurd. Ik vind dat echt ideaal.

Ik niet: ik ga namelijk met de bus. En als de busmaatschappijen ook een dag gaan schuiven, dan kom ik pas op maandagochtend terug…

Maar voor degenen die niet met de bus gaan: wat is het voordeel van zo-zo? Het is toch gewoon een verschuiving van een dag? Of is het grote voordeel dat er dan winig/geen vrachtverkeer op de weg zit?

• Joep

Weinig vrachtverkeer én, nog belangrijker, weinig ander vakantieverkeer, want (bijna) iedereen gaat immers op zaterdag. Echt, als 50% van de accommodaties van zondag op zondag zouden worden verhuurd, is volgens mij het fileprobleem rond de schoolvakanties wel opgelost. Zolang dat niet het geval is, biedt een huisje van zondag op zondag dus het voordeel van een heel rustige reis en je kan op zaterdag skiën, wat vaak een rustige dag is in het skigebied (omdat het dan voor het gros van de mensen wisseldag is). Dan moet je wel een skigebied hebben waar niet teveel dagjesmensen uit een grote stad naartoe komen.

• Ewald

Ben het helemaal met de analyse van Joep eens.

Nu wordt als argument vaak geroepen dat zo-zo niet mogelijk is omdat er dan gaten vallen bij de boekingen.

Maar als dit gemeengoed zou worden lost dit probleem zich volgens mij vanzelf op.

Als je bv. een complex/hotel hebt met 20 kamers/appartementen zal een gedeelte za-za zijn en een gedeelte zo-zo.

Ik ben trouwens al wel vaker op zaterdag van Utrecht - via Hamburg - naar Kiel gereden en ik moet zeggen: WEINIG WINTERSPORTVERKEER !!:D