Ik heb een paar jaar geleden 3 setjes (dus 6 stuks) op Ebay aangeschaft voor de skigroep waar we jaarlijks mee skien en zijn ook in groepsverband te gebruiken (bij instellen van zelfde kanaal en privacy subkanaal). We lieten er 1 in het chalet voor de achterblijvers en de rest verdeelde zich over de groepjes onderweg. Thuis gebruik ik de set als babyfoon. Merk: Midland, type GXT550 VP4. Inmiddels zijn er nieuwere typenummers: http://www.midlandradio.com/Two-Way-Radio.BS3
Deze apparaten zijn semi-professioneel, hebben een accu en acculader, 12v autolader, headsetjes en hebben een veeeel beter bereik dan die speelgoeddingen van de bouwmarkt/Lidl etc. Deze Midlands komen met wat geluk nog wel een bergje over terwijl de in NL verkrijgbare setjes allang zijn opgehouden. Daarmee kan je in een zichtverbinding misschien 2 km berg-dal overbruggen. De Midlands hebben namelijk 5 watt zendvermogen ipv de in NL legale 0,5 watt. En dat betekent ook gelijk dat ze dus *niet legaal* zijn, zelfs niet met zendvergunning. Enerzijds door het zendvermogen en anderzijds door de frequenties waarop ze zenden. De pakkans is echter gering en zolang je ze beperkt/normaal gebruikt zul je ook niet snel overlast veroorzaken. In de skigebieden hoor ik wel meer toeristen op dezelfde frequenties rondblaten.
Je kunt deze Midlands trouwens ook op Marktplaats vinden, iets duurder maar geen gedoe met importeren en verzendtijd.
/edit: info toegevoegd