Een paar weken geleden in Les Menuires droeg een vriend in mijn groep een bril van Rudy Project. Dat is een bijzonder sportief uitziende bril op sterkte met daarop een opklapbaar frame met getinte glazen. Er zijn verschillende tinten glazen te koop, bijvoorbeeld bruin of geel. Je kan de glazen in een frame verwisselen, maar je kan ook kiezen voor een 2e frame. In dat geval kan je supersnel van kleur verwisselen. Het frame ziet er uit als een voorhanger - wat het feitelijk ook is - maar het zit degelijk vast op de bril en ziet er niet stupide uit.
Het voordeel van deze bril is dat je een volwaardige, goed licht afsluitende bril hebt met geslepen glazen. Indien gewenst met cilinders of multifocale glazen. De vriend had de bril met multifocale glazen en dat werkte uitstekend. De bril is uitstekend geschikt voor outdoor sports. Met skiën had hij absoluut geen last van beslagen lenzen. Hij gebruikt ook nooit een skibril. Heeft hij met deze bril niet nodig.
Voor mij is de Rudy Project bril zeker een optie als ik aan vervanging van mijn huidige bril toe ben. Qua prijs denk ik dat de bril niet goedkoop is, maar de bril van mijn vriend gaat al jaren mee. Dat kan ik niet zeggen van de Adidas bril die mijn vrouw jaren geleden heeft gekocht. Het inzetbrilletje is ronduit klote. Te klein voor bijzondere glazen en bij een klein beetje inspanning beslaat het. De gekleurde glazen van de buitenbril zijn aan de binnenkant voorzien van een folie. Die laat na een paar jaar los. Je kan de folie dan helemaal weghalen, maar ik weet niet wat voor effect heeft. Misschien is het wel de folie die het UV-licht tegenhoudt. Mogelijk is het probleem van de folie inmiddels verholpen, dan nog blijft het systeem van het inzetbrilletje slecht. Op basis van deze, zij het eenmalige, ervaring zou ik nooit meer een Adidas bril adviseren.