3 jaar kan prima, mits je kindje zelf wil. Die van mij wilden dus echt niet toen puntje bij paaltje kwam!!
Het belangrijkste is: zoek een plaats waar de kids een keuze hebben. Vorig jaar waren we in Flims, en daar hadden ze ene speciale opvang voor 3 jarigen. Die gingen (mits ze wilden), een uurtje op schoenen en skietjes hopsen en een uurtje binnen spelen (want echt skieen leren ze meestal niet op die leeftijd omdat de pizza te zwaar voor ze is). lunch en daar na weer 1 uurtje buiten en een uur binnen. DIe van mij heeft dus alleen binnen gezeten….. Hij was er duidelijk niet klaar voor.
Toevallig is dat mannetje (nu net 4) gisteren meegegaan naar Snowplanet. Want nu begon hij over skieen. Hij heeft zonder problemen zijn schoentjes aangedaan. Pakte uit zich zelf zijn ski's en wandelde de baan op. Nu is hij er dus wel klaar voor.. Hij wilde meteen met mij van de lange piste naar beneden!! Het laatste stukje heb ik hem alleen laten glijden, terwijl ik achteruitskieend voor hem gleed. Hij heeft ultra lichte, 70cm lange salomon xwing skietjes, en is zelf 105cm en een sterk mannetje, maar pizza ho maar, hij kreeg het niet voor elkaar. Dat komt in de vakantie wel!
Erg belangrijk ook: goed aankleden. Als een kindje het koud heeft dan wordt er echt niet meer geskied!
En de oudste, die met net 4 met frisse tegenzin op de ski's stond, ging afgelopen krokus, 6 jaar, fluitend vrijwel parallel de zwarte piste af, al springend over heuveltjes op zn twintips. Dus uiteindelijk komt de tijd vanzelf dat ze er klaar voor zijn.