Welke leeftijd op les?

• Di@n@ mv Gi@nnique

Goedenmiddag,

Ik vroeg me af vanaf welke leeftijd de kindjes gemiddeld op les gaan. Heb ook wel eens gehoord dat er bijvoorbeeld voor de 3 jarigen ook wel lessen bestaan, maar dat die dan ook nog lekker veel spelen gewoon in de sneeuw. Weet iemand hoe dit zit?

Een klein ventje heeft die het over niks anders dan skien heeft, maar ben bang dat ik hem zou moetne teleurstellen :(

ps; vorig jaar had hij van die onderbind skietjes aan, aan gleed hij toch aardig al naar benede van een klein stukje piste (uiteraard zonder drukte om hem heen, of gevaar voor andere)

• Marinus

Mijn jongste ging met 3 (bijna 4) op les. Ging op zich wel goed. Wat wel wennen voor die kleintjes is, dat ze alleen gelaten worden door pa & moe. Dat lesgeven gaat erg spelenderwijs, niet de hele dag, maar ‘s ochtends les en ’s middags leuke dingen doen.

Geen kind is (zeker op die leeftijd) hetzelfde, dus je zult het toch het beste zelf in kunnen schatten.

Fysiek zal niet zo zeer het probleem zijn, meer emotioneel (a'j snap wa'k bedoel).

Marinus

• rene

de ene 3 jarige is de andere niet. Ik heb kids van 3 les gegeven en het kan goed gaan. Je schrijft fysiek is het geen probleem. Dat ben ik dus helemaal niet met je eens.

Veel kinderen van 3 missen nog de kracht en motoriek om ook maar enigszins op de ski's te kunnen staan. Voor die kids zijn simpele ski's en ik bedoel dan geen glijertjes van plastic al behoorlijk zwaar.

Kinderen van 3 zullen ook echt gewone ski's aan moeten. De kids van 3 wordt het zowieso spelenderwijs aangeleerd, maar eigenlijk gebeurd dit bij alle kids.

als je je kind van 3 op les doet ga er dan niet van uit dat je zelf de hele dag weg kan zijn om te skien en geef je telefoonnummer aan de leraar of lerares aldaar zodat je gebeld kan worden als het niet wil lukken.

Als tweede ,hoe moeilijk het ook is, blijf niet langs de kant staan bij de les. Het kind zal dan snel naar de ouders toe willen en helemaal geen aandacht meer aan de les willen/kunnen geven.

Je zegt dat je kind graag wil skien dus dat is al een goede motivatie en ik denk dan ook dat het geen probleem zal zijn. Maar ik heb ook echt kids van 3 gehad die zo moe werden van het skien dat ze de volgende dag ziek (lees oververmoeid) waren en ik heb zelfs een kind van 3 gehad die op de ski's in slaap viel.

Goed overleggen aldaar, dan komt het helemaal goed.

veel plezier

gr. rene

• ziller-jo

Fysiek is er best wel een probleem hoor.

Ze zijn te klein en hebben nog niet de kracht in de benen om ze elke keer in de pizza te houden.

Maar ik heb ze van de winter ook wel op les gehad hoor van drie die ECHT willen.

En niet dat papa en mama willen dat ze gaan dat heb je ook best vaak.

Van ja leuk hoor jij ook skieen gaan papa en mama ook,en die zie je gelijk de hele dag niet meer.

Je moet het gewoon even een ochtend uitproberen en dan kijken.

Je kan bijna bij elke skieschool wel ene probeer ochtend krijgen

Jolanda

• Di@n@ mv Gi@nnique

Dank jullie wel voor de reacties!!

Het is ook absoluut niet de bedoeling dat hij hele dagen onder de pannen is, maar ondanks dat hij (voor ons) nog zo klein is, is hij er gewoon heel erg mee bezig. glijdt over de vloer en is dan al aan het skiën.

Het zit in z'n koppie, en we krijgen het er niet uit :D:D

Maar goed, we gaan gewoon eens informeren wat de mogelijkheden zijn voor hem, de eigenaar van ons huisje is ook skileraar dus dat is wel makkelijk.

• Snowzone

Ik zag vorig jaar in Revelstoke, Canada al een kind van 1 1/2 op skietjes tussen de benen van de vader naar beneden komen. Of het verantwoordelijk is, is een ander punt.

• skiester

3 jaar kan prima, mits je kindje zelf wil. Die van mij wilden dus echt niet toen puntje bij paaltje kwam!!

Het belangrijkste is: zoek een plaats waar de kids een keuze hebben. Vorig jaar waren we in Flims, en daar hadden ze ene speciale opvang voor 3 jarigen. Die gingen (mits ze wilden), een uurtje op schoenen en skietjes hopsen en een uurtje binnen spelen (want echt skieen leren ze meestal niet op die leeftijd omdat de pizza te zwaar voor ze is). lunch en daar na weer 1 uurtje buiten en een uur binnen. DIe van mij heeft dus alleen binnen gezeten….. Hij was er duidelijk niet klaar voor.

Toevallig is dat mannetje (nu net 4) gisteren meegegaan naar Snowplanet. Want nu begon hij over skieen. Hij heeft zonder problemen zijn schoentjes aangedaan. Pakte uit zich zelf zijn ski's en wandelde de baan op. Nu is hij er dus wel klaar voor.. Hij wilde meteen met mij van de lange piste naar beneden!! Het laatste stukje heb ik hem alleen laten glijden, terwijl ik achteruitskieend voor hem gleed. Hij heeft ultra lichte, 70cm lange salomon xwing skietjes, en is zelf 105cm en een sterk mannetje, maar pizza ho maar, hij kreeg het niet voor elkaar. Dat komt in de vakantie wel!

Erg belangrijk ook: goed aankleden. Als een kindje het koud heeft dan wordt er echt niet meer geskied!

En de oudste, die met net 4 met frisse tegenzin op de ski's stond, ging afgelopen krokus, 6 jaar, fluitend vrijwel parallel de zwarte piste af, al springend over heuveltjes op zn twintips. Dus uiteindelijk komt de tijd vanzelf dat ze er klaar voor zijn.

• Kiko

Wij zijn van plan onze jongste (van juni 4j maar erg groot voor haar leeftijd) op les te laten gaan tijdens carnaval maar om ze alvast een beetje te laten proeven/wennen, gaat ze eerst een paar keer naar de zg. Miniclub bij Snowworld. We hebben daar nog geen ervaring mee maar het is speciaal voor kids van 3 tot 5 jaar.

Onze oudste heeft z'n eerst les gehad op z'n 3e. Na 2 dagen spelen en toekijken bij het groepje wilde hij het zelf wel eens proberen. 2 dagen en toen vond hij het welletjes.

• Suus

Dit verschilt heel erg per kind. Onze dochter van 3 zit in nederland op skiles en kan na 10 lessen van een uur al heel goed en veel bochten achter elkaar maken (soms met pizzapunt, soms al parallel), terwijl de meeste andere 3/4 jarige nog bezig zijn om een pizzapunt te leren, en sommige al gestopt zijn omdat ze het gewoon niet leuk vinden. Ik kan het in ieder geval wel aanraden om eerst op een baan in nederland te oefenen.

• Henk

Onze middelste, een meid, die wilde ook al heel vroeg leren skiën. Haar iets oudere broer kon het al een beetje. Waar wij toen zaten kon ze op een soort ski les, inderdaad spelen en skiën, maar na een proefles beviel het haar niet zo goed, ze vond het niet leuk om in haar eentje achter te blijven maar wilde wel heel graag (leren) skiën. Waar wij toen waren hadden/hebben ze een BOBO speelpark, hier had je allemaal leuke dingen voor de kinderen om spelenderwijs te leren skiën. Je had een lopende band om omhoog te komen en ook een touw. Ze was daar enige tijd met haar broer aan het spelen en voor we het in de gaten hadden gingen ze met het touw omhoog en kwamen ze over de hobbels gierend van het lachen naar beneden. Ze is daarna met ons ook met de sleep lift omhoog gekomen en achter ons aan naar beneden, de makkelijke stukjes uitzoeken natuurlijk maar het ging best wel snel beter. De beginselen heeft ze dus van haar iets oudere broer geleerd, het jaar daarop, toen was ze net 4, is ze wel zonder problemen op les gegaan.