gezocht: Lawine pieper (LVS), sonde en schep

• O. ten Hallers

Gezocht:

Lawine pieper (LVS), sneeuw sonde en sneeuwschep (inklapbaar)

t.b.v. off piste skiën.

tel: 0641254336

dank voor reacties

• QmaartenQ

Misschien heb je hier wat aan?

http://www.sport-conrad.com/Index.asp?disp=kategorie&kat_id=2

of

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/index.php?cPath=1_68&osCsid=a0223c7a5acd56a4107785d1f21ffff7

• rene

ik heb toevallig vorige week mijn spullen besteld, ook schep ,sonde en piepers via deze site. extreme

ook sport-conrad heeft een leuk pakket in de aanbieding van 240euro alles bij elkaar.

ik heb nu voor 240euro een pieps lawine pieper, schep en sonde. Even afwachten tot ik het binnenheb.

groetjes rene.

• snowzone

Wat heb je dan voor 240 euro?

• rene

de pieps freeride, de PIEPS Lawinenschaufel Tour 08/09 en de ORTOVOX LAWINENSONDE 240 LIGHT PFA

groetjes

• Snowzone

ok, ik dacht misschien de Pieps DSP en dat zou dan wel erg goedkoop zijn.

Nog een speciale reden (prijs, grootte?) waarom je voor een 1 antenne pieper hebt gekozen en niet voor een 3 antenne?

• rene

ja die heb ik.

Ik heb afgelopen jaar een lawine meegemaakt in kaprun en daar werd wel duidelijk dat het uitzenden van het signaal een stuk belangrijker is,dan het ontvangen van het signaal.

Ik zal het proberen uit te leggen. Ik vind het super om off piste te skien,maar voor het grootste gedeelte is dat rondom de pistes. Er is daar dus altijd een pistedienst in de omgeving.

Mijn ervaring van vorig jaar laat zien dat tijdens een ongeval met een lawine, de piste dienst bepaald wat er gebeurd. Logisch.

Toen de lawine naar beneden gekomen was moest iedereen zijnhaar pieper helemaal uitzetten. Niet zenden en niet ontvangen dus. De bergredding ging met hun apparatuur zoeken en dus niet de mensen die er bij waren. De piste dienst liep overigens wel met 3 antennes wat ook logisch is.

omdat het een hoop geld is heb ik ervoor gekozen om voor een 1 antenne pieper te gaan. Het uitzenden is voor mij het belangrijkste. Mocht het nu zo zijn dat ik met een groepje off piste ga skien in een gebied waar de bergredding lang op zich zal laten wachten dan had ik voor een 3 antenne pieper gekozen omdat dan het zelf zoeken eerder aan bod komt.

het is voor mij een overweging geweest en ik heb zelf ook zoiets van, voorheen hadden we alleen maar 1 antenne piepers. En oud is niet fout zeg ik altijd maar.

/natuurlijk hoop ik nooit in een lawine te komen, maar als ik er dan toch in kom ,laat het dan in ieder geval zo zijn dat ik een signaal uitzend.

dit is mijn overweging een beetje geweest.

groetjes rene

• Bas

Daar ga je spijt van krijgen.

240 euro is 100 euro te veel voor deze set (kijk maar op conrad etc) en voor 100 meer had je een 3 antenne set gekocht.

Bij het redden gaat het om 15a 18 minuten (binnen die tijd gevonden (vinden,sonderen en graven) levert erg veel overlevingskans op en bv na 30 minuten is de ruime meerderheid al dood) en waar je ook zit de piste dienst verliest altijd minuten oftewel ook in jouw situatie is een freeride egoistisch.

Bas

• rene

op conrad heb ik ook gekeken en daar heb je ook een set van 240 met de krimmer bca tracker.

schep en sonde zijn nagenoeg gelijk. Dus daar zit geen verschil in. De krimmer heb ik niet gekozen omdat deze mij niet zoveel zegt. En de pieps dus wel.

De pieps 3 antenna is alleen al 340euro, dus daar zit nog geen schep en sonde bij. Ik heb dit bedrag ervoor uitgetrokken en vind het genoeg.

Je hebt gelijk als je zegt dat het echoistisch is, maar dan zou er nu geen 1 freeride pieps meer verkocht worden omdat iedereen dan de 3 antenna zou moeten kopen.

Voorheen had je niks anders dan de 1 antenna en nu is het ineens niet goed meer. Dat vind ik ook erg kort door de bocht.

En spijt krijg ik er niet van. Off piste skien is niet alleen de veiligheid van een pieps bij je hebben. Daar komt nog wel wat meer bij kijken. Maar dat weet je zelf ook wel denk ik.

groetjes rene

• Olivier

Dank voor alle tips en reacties!

In deze discussie: is de BCA Tracker dan niet een aardige tussenweg? (2 antennes)

Het is natuurlijk altijd een discussie die oneindig doorgevoerd kan worden: moet je financiële consessies doen bij de aanschaf van (zgn. passieve) veiligheid…

Als je off piste op pad gaat met een gids en wat leent of huurt daar vraag ik me af of je ook altijd een 3-antenne toestel mee zou krijgen…

Op onderstaande test komt de tracker er op een aantal punten nog best redelijk uit.

http://www.ortovox.com/Documents/2008_11%20DAV%20LVS%20Test.pdf

Ik vrees dat hier in grote lijnen wel opgaat: duurder = beter…