blaren en schaafwonden

  • cor

    Al jaren krijg ik na een paar dagen skiën blaren/schaafwonden op mijn kuitbeen en/of scheenbeen. Ik heb inmiddels al bijna alle merken en alle modellen skischoenen gehuurd, maar niets helpt. Soms wissel ik in een skivakantie wel drie keer van skischoen. En eigen skischoenen kopen, durf ik zo ook niet.

    Komt iemand deze klacht bekend voor? Heb je een tip om dit te voorkomen?

  • Janneke

    De juiste schoenen vinden is lastig, maar misschien dat je tot die tijd skisokken met “padding” kunt gebruiken (die zijn bij de schenen en kuiten en enkels vaak wat dikker dan op andere plekken). Of die plekken waar je blaren/schaafwonden krijgt, van tevoren afplakken met sporterstape of leukoplast.

  • kootje

    Ik dacht dat schaafwonden en blaren ontstonden door wrijving, dus beweging van de skischoen. Wat naar mijn mening dus duidt op slecht passende skischoenen.

    De oplossing kan ik niet geven, maar ik heb eens iemand gehoord die maandverband in zijn sokken deed.

    En misschien is het juist wel goed om eigen goed passende skischoenen te kopen.

  • skiester

    mijn moeder heeft het ook, die heeft haar gekochte skischoenen weer teruggebracht. Zij weet het ook niet meer…. want het alternatief zijn haar oude Salomon achterinstappers van 20 jaar oud…

  • tim

    Je benen scheren…

  • Marco-tje

    Overweeg onderstaande link maar eens…

    www.snowken.nl/N_frame.html?http://www.snowken.nl/N_art_194.html

  • Cees

    dat is de oplossing voor Cor?

  • skiester

    nee dat was de reactie op Kootje, zoals je kunt zien aan het feit dat ik onder Kootje hang en niet onder Cor…..

  • Olga

    Wat voor sokken draag je?

    Toen ik begon met lange afstandswandelen ging ik accuut de mist in met mijn “goed ademende” sokken van geitenwol of katoen. Ik ben toen overgestapt op sokken op meer synthetische basis. Dat hielp direct! Voortaan draag ik (helaas) dus alleen maar dure wandelsokken en nu dus ook dure skisokken.

    Sokken moeten ook goed passend zijn, dus niet van die sokken voor 4 maten (40 - 44 oid).

    Oh, ja, en nog wat, ook goede sokken die te veel gedragen zijn kunnen gaan schuren! Mijn dure sokken draag ik dan ook alleen maar voor het wandelen/skieën en nooit zomaar tussendoor.

    Hoe ruim zitten je schoenen rond je enkel?

    Het zou toch niet al te erg moeten schuiven op je scheen? Als je in je schoenen staat en je gaat dan in je schoen op je tenen staan, hoever kom je los? Mag niet of nauwelijks gebeuren is mij uitgelegd. Kom je wel gemakkelijk los in meerdere schoenen, dan heb je wellicht een lage wreef of doorgezakte voet en dan kunnen zooltjes mogelijk uitkomst bieden.

    Wil je toch afplakken?

    Dan is het mogelijk een goed plan om hiervoor brede tape te halen. Bij de apotheek (drogist heeft het niet) hebben ze tape (kleur v. leucoplast) die rekbaar is en 6 cm breed. In Frankrijk kocht ik ooit brede tape met zijde, dat werkt ook prima. Misschien van te voren even een epilady lenen…. ;-) Na het afplakken een beetje talkpoeder er overheen.

    Als je een oplossing gevonden hebt, laat je het dan nog even weten hier? Ik ben benieuwd.

    Olga

  • Janneke

    Olga schreef:

    >

    > Wil je toch afplakken?

    > Dan is het mogelijk een goed plan om hiervoor brede tape te

    > halen. Bij de apotheek (drogist heeft het niet) hebben ze

    > tape (kleur v. leucoplast) die rekbaar is en 6 cm breed. In

    > Frankrijk kocht ik ooit brede tape met zijde, dat werkt ook

    > prima. Misschien van te voren even een epilady lenen…. ;-)

    > Na het afplakken een beetje talkpoeder er overheen.

    Hoe breder het tape is, hoe minder werk om af te plakken. Maar smal tape kan ook, zolang het maar netjes horizontaal dakpansgewijs wordt afgeplakt, en vervolgens aan de zijkanten over de uiteindjes nog verticaal een stukje tape.

    (Als er al blaren of schaafwonden zitten, kun je er evt. eerst een blarenpleister overheen plakken, en die vervolgens helemaal afplakken net tape. En dit vervolgens net zo lang laten zitten tot het vanzelf loslaat, dus niet elke dag lospeuteren!).