Hihi, ik zwicht tijdens de wintersport ook altijd voor de lekkere lokale specialiteiten, en eet daardoor eigenlijk meestal 2x een warme maaltijd op een dag. Maar door de extra lichaamsbeweging blijven de extra kilo's bij mij gelukkig weg.
atomic,
Het is een prachtig verslag en hele mooie foto"s.
Vind het heel knap van jullie als je daar voor de eerste keer bent, en dan al zoveel onderneemt.(vooral met deze weersomstandigheden.)
Ik heb er van 1974 tot 2006 ieder jaar 2 weken geskied.
altijd de laatste week van feb en de eerste week van maart.
maar als ik dan dit verslag lees, gaat het wel weer kriebelen bij mij.
Mijn man was dezelfde week als jullie in Selva, hij gaat al 25 jaar met vrienden deze week, maar zo als dit jaar hebben ze het niet veel gehad (extreem)
Maar je heb inderdaad twee foto"s genomen van Monte Soura (monte Pana)
daar achter ligt de Seiseralm en Schlern.
Volgens mij heb je er een van Champinoi genomen (zondags)
En de tweede van de Piz Sella.
Dat julle bij de stoeltjes lift van Monta Pana naar beneden zijn gegaan, met de ski"s op schoot. Dat is meer een lifje voor de zomer, heb er deze zomer nog ingezeten.
Twee en half jaar geleden had ik er ook absoluut geen moeite mee om naast een stevig ontbijt en een 4 gangen diner ook tussen de middag lekker uitgebreid te eten. Zelfs ’s morgens een stuk appeltaart bij de koffie, chips of chocolade om 16.00 uur en nog wat te snacken om 23.00 uur waren geen probleem.
Maar omdat dit eetpatroon op een gegeven moment meer gewoonte dan uitzondering was, werd ik zo stiekumpjes steeds zwaarder en zwaarder. Totdat ik ineens heel ver over de 100 kgs woog. Dat is natuurlijk niet goed voor je gezondheid. Daarom heb ik op een gegeven moment de knop omgezet en mijn eetpatroon radicaal veranderd. Ik heb geen dieet gevolgd maar heb me een aantal maanden alleen beperkt tot een ontbijt, lunch en avondmaaltijd. Als tussendoortjes ben ik veel fruit gaan eten en sappies en water gaan drinken. Daarnaast ben ik twee keer per week op de sportschool gaan spinnen. Het gevolg was dat ik binnen 10 maanden 28 kilo’s was afgevallen en weeg nu nog minder dan 15 jaar terug. Mijn conditie is ook in jaren niet zo goed geweest. Ik kan nu lekkere ‘slechte’ dingen eten zonder aan te komen (met mate natuurlijk) . Maar door wijziging van mijn eetpatroon heb ik daar eigenlijk helemaal geen behoefte meer aan. Vroeger kon ik blijven eten, maar nu merk ik dat ik last van een volle maag heb als ik te veel heb gegeten.
Daarom was een broodje tussen de middag op de piste meer dan voldoende. De laatste dag hebben we tussen de middag een lasagne gegeten, maar daar had ik de eerste afdalingen daarna dus last van. We zijn niet de types die tijdens de wintersport twee uur gaan zitten om te lunchen. Afhankelijk of we wel of niet in de zon zitten, lunchen we drie kwartier tot een uur. En dan snel weer op pad.
marlene
Heb van de zomer L"Muline zien liggen, en de straat waar jullie logeren.
Daar zit je inderdaad heel gunstig om op de pistes te komen.
Wij logeerde altijd 100 m van de Costa Bella lift. dat was ook heel gunstig.
We gebruikten veertien dagen lang geen auto. en zelden een bus.
Wanneer ga je naar de Dolimieten, want… dan verwacht ik van jouw ook wel weer een heel mooi verslag!!!! zoals vorig jaar.
Vind het altijd leuk om te lezen, ook al kom ik niet meer in de winter daar.
Voor zover ik me kan herinneren hebben we deze foto's inderdaad van Piz Sella en Ciampinoi genomen.
We zijn inderdaad best wel ondernemend. Tijdens onze zomervakanties eigenlijk nog veel meer. Maar het lijkt soms lijkt het voor buitenstaanders spannender dan dat het eigenlijk is. Met een goede voorbereiding en een goede plattegrond, wegenkaart of piste-map kom je al heel ver.
Ondanks alle voorbereidingen stuit je toch altijd weer op verrassingen, maar dan is het een kwestie van positief blijven, helder denken en een oplossing zoeken. Vaak zijn dit achteraf de leukste herinneringen aan de betreffende reis.
Knap hoor, dat je op die manier zoveel gewicht ben kwijtgeraakt. Nou heb ik trouwens een hekel aan het woord dieet, want iedereen denkt daarbij meteen aan “afvallen”. Maar “dieet” betekent eigenlijk niets meer of minder dan “eetpatroon”. Veel mensen hebben een eetpatroon zonder dat ze zich daar bewust van zijn. Anderen volgen heel bewust een dieet of eetpatroon. Dat kan zijn om af te vallen, om aan te komen, om op gewicht te blijven, om minder zout of suiker binnen te krijgen, vanwege allergieën, etc.
Ook ik heb mijn eetpatroon drastisch aangepast door voortaan elke ochtend te ontbijten met een smoothie van banaan en vruchtensap (heb de afgelopen 20 jaar nooit ontbeten omdat ik geen trek had), dan een lunch van 2 boterhammen (nam er jaren altijd 4) en gewoon warm avondeten. ‘s Ochtends en ’s middags 1x een tussendoortje (fruit of een liga of zo). En verder niets. Dus niet tussendoor snaaien, en al helemaal niet 's avonds. En als ik dan een keer een feestje heb of uit eten ga, eet ik gewoon lekker waar ik zin in heb. Werkt bij mij op deze manier uitstekend. En zo doe ik dat op vakantie dus ook: lekker eten waar ik zin in heb (maar ik merk ook wel dat ik op de wintersport tussen de middag veel meer trek heb dan normaal). Maar zodra ik terug ben van vakantie, ga ik weer onmiddellijk over op mijn normale eetpatroon.
Ik vraag me af, zijn er veel mensen die last hebben van gewichtstoename tijdens/na vakantie? Of valt dat wel mee….
Dat heb je goed gedaan, Atomic, en natuurlijk wil je dat zo houden. Respect!
Ik ben zelf afgelopen jaar 15 kilo afgevallen en wil eigenlijk nog iets meer kwijt. Ook ik heb moeten leren om minder te eten en minder te snoepen. Toch verheug ik me nu al op het lekkere eten in de Dolomieten. Gewoon, één bordje pasta of iets anders lekkers. Dat hoeft zeker geen twee uur te duren. Dat zou van de zuivere skitijd afgaan, en dat is zonde. En het hoeft ook niet machtig en calorierijk te zijn.
Wij hebben straks natuurlijk geen uitgebreid diner, zoals jullie, aangezien we in een eenvoudig pension hebben geboekt. Waarschijnlijk gaan we niet iedere avond uit eten, maar eten we dan gewoon brood.
Wij kregen inderdaad iedere avond in het hotel lekkere lokale gerechten.
's morgens hing het keuze menu al in de gang dus daar konden we de jele dag naar uit kijken.
En het broodje van bijvoorbeeld cafe-bar Aaritz was een ware traktatie. Ik heb twee keer een met een dikke laag kruidenkaas besmeerde ciabatta genomen met daarop een paar plakken gerookte rauwe Parma ham en daarover weer gebakken champions. Het water loopt me weer in de mond als ik er aan denk.
Ook de bruchetta uit de oven met kaas, salami en champions was de moeite waard net zoals de Kaiserschmaren.
We hebben zeker niet op een houtje zitten bijten
Mijn ervaring is als je thuis normaal en vooral regelmatig eet, die paar extra vakantie-kilootjes zo weer zijn verdwenen. Dus geniet er maar van !
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?