verslag vanuit Selva / Dolomieten

• atomic

Hieronder mijn verslag van onze ski-vakantie in Selva in de Italiaanse Dolomieten. Omdat we trouwe Frankrijk-gangers zijn hebben we er eigenlijk nooit aangedacht om in Italie te gaan skieen. Hoe het daar is en hoe wij het vonden heb ik in onderstaand verslag in 9 delen omschrijven.

Met het nummer van je skipas kan je achteraf zien hoeveel en welke liften je hebt gebruikt. Tevens kan je zien hoeveel hoogtemeters en hoeveel kilometer piste je hebt afgelegd. Bij elke dag heb ik onze afgelegde kilometers vermeld.

• atomic

Dag 1 - zaterdag 17 januari - 19 liften - 4037 hoogtemeters - 25 km

———————

Op vrijdagmiddag zijn we met de bus van Rotterdam naar Selva/Wolkenstein in Italie vertrokken.

Precies om 16.15 uur vertrok de bus van Sunweb. Dit jaar is het overstappunt veranderd van Nederweert naar Eindhoven Airport. Ik vind dat een hele verbetering. In Nederweert vond de overstap altijd plaats op een donkere parkeerplaats van een overvol wegrestaurant. Eindhoven Airport heeft een grote overzichtelijke en goed verlichte parkeerplaats en ook het restaurant is lekker ruim. Om 18.45 uur vertrekt onze bus richting Italie.

Met bouwjaar 1965 en 1967 zijn we de jongsten uit de bus. Ik schat dat het merendeel van de mede-passagiers dezelfde leeftijd als onze ouders hebben. De reis loop voorspoedig. 's Morgens om 06.00 uur komen we bij een hotel onderaan de bergpas. Daar moeten de passagiers voor Val Gardena weer overstappen op een kleinere bus. De passagiers voor Canazei kunnen blijven zitten. Nadat we bij diverse hotels in Ortisei, Santa Christina en Selva zijn gestopt worden wij als laatste afgezet. De meeste van onze medepassagiers komen al jaren achter elkaar naar dit gebied. Dit jaar schijnt er in de dorpjes veel meer sneeuw dan gebruikelijk te liggen. Dat is mooi meegnomen.

Ons hotel ligt in de wijk Selva - Plan en is een van de laatste gebouwen van het dorp. Als we om 09.00 uur aankomen kunnen we vanzelfsprekend nog niet op de kamer, maar we kunnen wel meteen bij het ontbijt aanschuiven. Het hotel is netjes, maar heeft een beetje oudbollige uitstraling. In de gang hangen overal foto's en posters met handtekeningen van de Canadese en Amerikaanse ski-teams. Deze teams verblijven hier elk jaar tijdens de Worldcup wedstrijden van Val Gardena. We slapen misschien wel in hetzelfde bed als waar Bode Miller of Steve Nijman in hebben geslapen.

Omdat we pas om 12.00 uur op de kamer kunnen gaan we alvast het ski-gebied verkennen. We verkleden ons en kunnen onze koffer in een hoekje onder de trap laten staan. We krijgen wel meteen te horen dat de ski's in de ski-ruimte dienen te blijven en dat het zelfs niet is toegestaan om je ski-schoenen mee de kamer op te nemen. Van engelse mensen die vandaag vertrekken horen we dat het personeel er heel erg streng op let dat er inderdaad geen ski's of schoenen de ski-ruimte verlaten. Ook melden die engelsen dat er vorige week een paar ski's uit de ruimte zijn verdwenen. Leuk om te weten……

Het eindpunt van de ski-bus is 200 meter van ons hotel verwijderd. Dat lijkt niet heel ver, maar met ski-schoenen aan en ski's op je nek is 200 meter over een ijzig pad heuvel af/op niet helemaal ideaal. Maar dat wisten we van te voren. Omdat we bijna altijd in Val Thorens gaan skieen zijn we heel erg verwend geraakt met een appartement direct aan de piste en de effectieve aanleg van ski-liften. Maar we realiseren ons dat we nu in een ander gebied zijn met een andere infrastructuur.

We nemen de ski-bus naar het centrum. In het hotel hebben we voor Euro 6,00 een buskaart voor 7 dagen gekocht. De eerste dagen hebben we in de bus diverse malen kaartcontrole gehad. In het centrum kopen we eerst een slotje waarmee we onze ski's in de ski-ruimte kunnen vastzetten. Dan nemen we de gondellift Ciampinoi naar boven.

het wel bekende uitzicht op de Langkofel met aan de linkerkant een korte zwarte piste vanaf Piz Sella

Elk jaar heb ik het eerste half uur moeite om op gang te komen. Dat heeft vast en zeker met de busreis te maken. Daarom willen we de eerste dag alleen maar blauwe en eenvoudig rode pistes skieen. Die moeten hier toch makkelijk te vinden zijn. Als we uit de gondel stappen hebben we een geweldig uitzicht. Boven ons en in de verte zien we de kalkstenen rotsen waar de Dolomieten bekend om zijn. In het dal zie de de dorpjes mooi liggen.

Het weer is prachtig. De zon schijnt volop en de hemel is staalblauw. Italie geeft zijn visite-kaartje af. Maar zoals de weerberichten al voorspelden zou het weer de komende dagen helemaal omslaan.

een prachtig uitzicht met in de verte Monte Pana

We hebben besloten om de eerste dag in het Plan de Gralba gedeelte te gaan beginnen. Vanaf de Ciampinoi gaat er een rode piste naar de gondel die ons weer verder brengt. De eerste 100 meter van deze afdaling vind ik eigenlijk best steil. Dat is niet het eenvoudige rood waar ik mee wilde beginnen. Ik rutsch ook eerst een behoorlijk stuk voordat ik mijn eerste bocht maak. De piste is goed strak geprepareerd en is wat aan de harde kant. De bochten gaan steeds lekkerder en voor ik het weet zijn we bij de gondel die ons naar de Piz Sella brengt. Vanaf hier maken we wat relaxte blauwe afdalingen om er lekker goed in te komen. Het valt ons meteen op dat de Italiaanse mannen wel van hard skieen houden. Ze skieen bijna allemaal met race versies van slalom of reuzenslalom skies. Het merendeel draagt ook een helm.

Na een aantal liften en blauwe afdalingen krijgen we trek. Omdat we uitgebreid avondeten in ons hotel verwachten nemen we tussen de middag op de piste een bruchetta. Dat is een soort mini pizza op toast. Heel lekker. Na het eten schuiven we een stukje verder op in het gebied. We skieen tussen mooie rotsblokken door richting Col Rodella. Daar zijn de afdalingen al iets steiler en langer. We doen nog een paar afdalingen en gaan dan weer richting het dorp terug.

afdaling vanaf Piz Sella richting Plan de Gralba

We nemen de piste die secundair aan de weg loopt en stoppen in de buurt van ons hotel. We lopen langs wat huizen en nemen een bruggetje over een beek. Hier vandaan is het ongeveer 5 a 10 minuten lichtjes heuvel op lopen voordat we bij ons hotel zijn. Hier moeten we als verwende Frankrijk-gangers toch echt even aan wennen. We hebben vandaag vanaf 11.00 uur tot 15.30 uur geskied.

We hebben nog geen sleutel van de ski-ruimte en gaan daarom door de hoofdingang het hotel binnen. De receptioniste maakt ons vriendelijk maar toch heel dringend duidelijk dat skies en skischoenen daar niet zijn toegestaan. We worden naar de zijkant van het hotel gestuurd waar zij de deur van de ski-ruimte voor ons opent. Nadat we onze skies en schoenen hebben gestald kunnen we inchecken en krijgen de sleutel van de kamer.

Onze kamer is netjes en schoon. Het bed is ruim en lekker hard. De badkamer met douche is niet al te groot, maar groot genoeg en ook netjes schoon. We zitten op een hoek met balkon en hebben twee ramen met elk een uitzicht naar een andere kant. Kortom we hebben niets te klagen.

We gaan op zoek naar een supermarktje om wat flessen water en wat fruit te halen. Het is belangrijk om na inspanningen in de bergen voldoende vocht tot je te nemen. Omdat we niet naar de apres ski gaan moeten we dat toch compenseren met water. Na het skieen hebben we altijd wel trek. Het diner begint pas om 19.30 uur. Om te vermijden dat we steeds chocolade en/of chips gaan eten nemen we na het skieen altijd fruit. Dat is lekker en nog gezond ook.

Na het douchen gaan we naar de eetzaal voor het eerste diner. We krijgen een vaste tafel waar we de hele week met z'n tweeen aan zitten. Het eten is echt het hoogtepunt van het hotel. Elke avond beginnen we met een voorgerechtje. Dat is de ene dag een garnalen cocktail en de andere dag weer een bordje met vlees-en kaas specialiteiten of een pasteitje. We eten elke dag iets anders. Na het voorgerecht kunnen we kiezen uit twee tussengerechten. Dat is meestal een pastasoort of een soep. Voor het hoofdgerecht kunnen we dagelijks uit 3 verschillende gerechten kiezen. Iets vegetarisch, iets met vlees en iets aparts. In de loop van de week eten we o.a. zigeunerschnitzel, zeebaars in folie, inktvis met sausje en gevulde kippenborst . Als bijgerecht krijgen we elke dag een groente- en aardappelgerecht maar steeds op een andere manier bereid. Tussendoor kan je ook nog salade scheppen van de saladebar. Het toetje varieert weer van apfelstrudel, tiramisu, tot ijs met ananas. De porties zijn precies groot genoeg zodat we na het eten niet zo'n opgeblazen of volgevreten gevoel hebben.

Na het eten eindigen we in de bar voor een bakje heerlijke italiaanse cappuchino.

De eerste dag zit er op en we gaan moe maar tevreden slapen. Wat we vandaag hebben gezien bevalt ons goed en voldoet volledig aan onze verwachtingen van skieen in Italie.

• atomic

Dag 2 - zondag 18 januari - 29 liften - 5976 hoogtemeters - 39 km

Vandaag gaan we onze eerste tocht maken. Volgens de weerberichten wordt het weer in de loop van de week steeds slechter. Daar om willen we vandaag al naar Lagazuoi gaan. Daar schijn je een prachtig uitzicht te hebben en een afdaling langs bevroren watervallen. Volgens velen is dit bij helder weer een van de mooiste plekken van de Dolomieten. Het piste-kaartje heb ik al een beetje bestudeerd. Nog voor dat de wekker om 07.30 uur afgaat zijn we al wakker. Even snel naar het ontbijt buffet. Er is voldoende keuze, maar we beperken ons dagelijks tot yoghurt met muesli en twee kaiser-broodjes. Om 08.40 uur beginnen we aan ons dagelijkse wandelingetje naar de ski-bus. Bij de bushalte aangekomen komt de bus meteen. Bij de volgende halte stappen we al weer uit. Dan nog even de ski's de trap op sjouwen en dan zitten we om 09.00 uur in de stoeltjeslift richting de gondel van Dantercepies. Omdat het vroeg is is het helemaal nog niet druk. Tot nu toe valt het systeem van de ski-bus ons eigenlijk best nog wel mee.

Als we op de top uit de gondel stappen doet de zon zijn best om door de bewolking heen te komen. Hopenlijk wordt het vandaag weer zonnig. Er volgt een hele lange afdaling over een harde strak geprepareerde piste naar Colfosco. Het tempo zit er meteen lekker in. Bij Colfosco gaan we eerst met de gondel richting het Edelweis gebied. Daar aangekomen zien we een mooie brede en lege blauwe piste liggen. We moeten dan wel met een sleeplift. In principe slaan we sleepliften altijd over maar deze piste moet gedaan worden. Deze sleeplift is niet te lang en te steil en is eigenlijk helemaal niet vervelend. Dat gold ook voor de overige spaarzaam aanwezige sleepliften die we verder nog zijn tegen gekomen. Na de skibus vinden we ook de sleeplift al niet meer zo erg. Het moet niet gekker worden. Als we uit de sleeplift stappen ligt er een mooie brede bijna lege piste voor ons.

We nemen allebei een zijkant en proberen lange en mooi gesneden carve-bochten te maken. Dat lukt aardig en met hoge snelheid gaan we naar beneden. Heerlijk !

mooi blauwe piste in Edelweis gebied

Beneden aangekomen nemen we de stoeltjes lift naar de rode piste. Boven aangekomen zien we een klein terras. Tijd voor ons eerste bakkie. Dagelijks nemen we tussen 10.00 en 11.00 uur een cappuchino die overal lekker smaakt. Als de capuchino op is gaan we meteen verder.

Helaas lukt het de zon niet om door de bewolking heen te breken. Sterker nog de zon gaat het vandaag van de bewolking verliezen. We besluiten om Lagazuoi voor een heldere dag te bewaren. We gaan nu via Corvara,

La Villa en Pedraces onderweg naar San Croce. Aangekomen in Corvara steken we met skies aan de weg over. Dat kan want er ligt voldoende sneeuw op de weg. Vanuit Corvara nemen we de gondel en de stoeltjeslift naar La Brancia en skieen daar vandaan naar de Gran Risa. Natuurlijk nemen we de zwarte afdaling. Deze ligt er hard maar strak bij.

Hier werd een paar weken geleden nog de World Cup reuzenslalom van Alta Badia gehouden. Deze werd gewonnen door Daniel Albrecht die in iets meer dan twee minuten beneden was. Daniel Albrecht kwam vorige week tijdens de afdaling van Kitzbuehl tragisch ten val en belandde in een coma in het ziekenhuis.

Wij gaan in een normaal tempo naar beneden. Zonder al te veel moeite komen we beneden aan. Tijdens de afdaling viel het ons al op dat er bijna alleen maar mannen deze afdaling deden. Ook in de Funitel naar La Villa stonden bijna alleen maar mannen. Ik ben nu extra trots op mijn vriendin. Een collega van me zei ooit dat mij vriendin skiet als een kerel. En met dat compliment ben ik het helemaal eens.

Gran Risa met rechts van de gondel de zwarte World Cup piste

In La Villa lopen we naar de stoeltjesliften die ons verder naar boven brengen. We maken een fijne afdaling tussen de bomen door en vanuit Pedraces gaan we met de lift naar San Croce. Het weer is helemaal omgeslagen. Er is dikke bewolking waar ijzige sneeuw uit valt. Als we hoger komen gaan het echt sneeuwen. Boven aangekomen waait een ijzige wind vanuit het dal omhoog. We moeten dus tegen de wind en sneeuw in naar beneden. Mutsen , sjaals en kollen worden aangesjord. De afdaling is echt koud ! Halverwege stoppen we om een broodje te eten. Daar sta je dan in het ‘altijd zonnige’ Italie te vernikkelen op een leeg terras. Binnen warmen we ons even lekker op.

Na het eten gaan we terug naar La Villa. Omdat we toch nog tijd genoeg hebben verkennen we ook nog wat pistes boven La Villa. We eindigen op de Pralongia. Daar is het ineens helemaal mistig. We skieen van paaltje naar paaltje en volgen de bordjes van rode piste 21. Dan hebben we ineens weer zicht en gaat het tempo weer omhoog. Er is hemaal niemand op de piste. Het laatse stuk van piste 21 duikt het bos in. Ineens staan er twee jongens te zwaaien dat we moeten stoppen. We denken eerst aan een ongeval maar zien gelukkig geen slachtoffer. Dan vrezen we dat we in de mist een bord over het hoofd hebben gezien en dat de piste is afgesloten. Terug naar de lift lopen is geen optie want we zijn al veel te ver afgedaald. De oosteuropese jongens blijken verdwaald te zijn en moeten naar Arraba. Ze vragen of hun skipas beneden in de lift geldig is. Ik heb geen idee maar adviseer ze om gewoon af te dalen en dan bij de lift te vragen of de pas geldig is. Mocht deze dan niet geldig zijn is er altijd wel een oplossing te vinden. De jongens durven het risico niet te nemen en besluiten het hele stuk terug naar boven te lopen. Rare jongens die oostblokkers…

We vervolgen de prachtige afdaling verder het bos in. Dan eindigen we bij een weg. De sleeplift naar Crep de Mont ligt aan de overkant van de weg. We trekken de ski's uit en lopen 150 meter naar de sleeplift. Deze brengt ons door een stil bos naar boven. Daar nemen we de blauwe afdaling 1 die overgaat in de rode 1 richting Corvara. Zeker het eerste stukje door het bos is heel mooi. Het lijkt hier wel een beetje op het skigebied Panorama in Canada.

bewolking boven de Dolomieten.

Om 15.15 uur nemen we in Covara de lift terug richting Selva. We moeten nu een gondel en een aantal stoeltjesliften nemen om boven bij de Dantercepies te komen. Ons is verteld dat er ongeveer 10 jaar terug vanuit Corvara alleen nog maar sleepliften richting Selva waren. Boven in de laatste 2 stoeltjesliften waait een snijdende koude wind. Alle losse sneeuw is van de piste gewaaid. De afdaling naar de laatse stoeltjeslift is bijna hard blank ijs. Dat is na een lange dag nog even hard werken. Aan de kant van Dantercepies is de wind weg en maken we een lekkere afdaling richting Selva. Bij Selva eindig je bij de oefenweides. Na het tunneltje schijnt er een piste te zijn die vlak bij de Ciampinoi lift eindigt. Deze afslag missen we en we eindigen helemaal onderaan de oefenpistes. Daar willen we dan maar de ski-bus nemen. Maar…. deze bus gaat helemaal niet naar de wijk Plan waar ons hotel staat. Wat nu ? Er ligt voldoende sneeuw op het trottoir en we besluiten om naar de hoofdstraat te glijden waar onze bus wel stopt. Op zich wel een aparte ervaring. We komen vlak bij de Spar supermarkt uit. Helaas moeten we het laatste stuk de ski's uittrekken en verder lopen. Bij de Spar halen we twee flesjes drinkyoghurt voor de dorst. We lopen verder naar de bushalte. Het is inmiddels 16.30 uur geworden. Na 15 minuten wachten is er nog steeds geen bus geweest. Eindelijk na 20 minuten komt de kl..te bus. Door het lange staan in mijn ski-schoenen doen mij voeten zeer. Mijn schoenen skieen heerlijk, maar voor lopen of staan zijn ze niet geschikt. Ik weet meteen weer waarom ik een hekel had aan ski-bussen. We nemen de bus naar het eindpunt en lopen het laatste stukje weer naar het hotel. Ik ben blij als ik eindelijk mijn schoenen kan uitdoen.

We hebben vandaag een mooie ski-tocht gemaakt. Hopenlijk kunnen we de komende dagen meer van zulke tochten maken.

• atomic

Dag 3 - maandag 19 januari - 16 liften - 6346 hoogtemeters - 34 km

Na onze lange tocht van gisteren besluiten we om vandaag de pistes rond Santa Christina en Ortisei te gaan doen. Na het ontbijt zitten we om 08.50 uur weer in de ski-bus. We stappen uit bij de Ciampinoi gondellift. Boven aangekomen gaan we links af richting de gondel naar Piz Sella. Het is vandaag redelijk zonnig weer met hoge bewolking. Het zicht blijft de hele dag goed. Ook vandaag liggen de meeste pistes er weer strak en geprepareerd bij. Boven op de Piz Sella nemen we de korte zwarte piste die achter het gebouw van de gondel vertrekt. Nu is deze piste nog glad en is eigenlijk te makkelijk om in de categorie zwart te vallen. Maar verderop in de week doen we dit stukje nog een paar keer maar dan met behoorlijke sneeuwbuckels. Dan is dit stukje wel wat zwaarder. Onderaan de zwarte piste gaan we linksaf en volgen het bordje Sta Christina. We komen op een soort bospas. Er is vandaag nog bijna niemand op deze piste geweest. De ribcord staat er nog op. Het bovenlaagje is lekker zacht dus heerlijk te skieen. Er staan zelfs sporen van dieren in de sneeuw. We vragen ons altijd af wat voor dier het geweest zou zijn. .

mooi bospad richting Monte Pana

We skieen verder en hebben nog even geen idee waar we gaan eindigen, maar het is een mooi pad dus we zien het wel. Dan komen we in het Monte Pana gebied. Volgens het piste-kaartje moet hier een pad naar rechts zijn richting de Saslong afdaling. Dit pad is echter niet te zien. We eindigen bij de liften. Dan zien we een lift naar Santa Christina. Als we willen instappen blijkt dat we de skies moeten uittrekken. In plaats dat deze lift ons naar een andere piste brengt, gaan we met een slakkegangetje naar het dal. We zijn de enigen die naar beneden gaan. Er komen alleen maar mensen naar boven. Zitten we daar mooi voor paal met onze skies op schoot. Tijdens het dalen wordt het steeds onduidelijker waar we gaan eindigen. Bij het eindpunt is geen piste te zien. In de verte zien we de ingang van de Val Gardena Ronda Express-metro liggen. Maar dat is weer een kl…te eind lopen. Even vind ik het hier niet meer leuk. Maar dan is de oranje redding nabij. Op het moment dat we uit de lift stappen komt de skibus aangereden. Deze brengt ons alsnog naar de ingang van de metro. We willen via Col Raiser en Seceda naar Ortisei afdalen. Het is even een behoorlijke klim met achtereenvolgens de metro, de gondel en een lange stoeltjeslift.

het uitzicht als je uit de gondel stapt op Col Raiser

De lange lift en de kale pistes van Col Raiser doen ons even aan Frankrijk denken. We nemen twee keer de piste vanaf de top naar de stoeltjeslift. De tweede keer stoppen we halverwege voor ons dagelijkse bakkie.

Terug op de top nemen we de meer dan 10 kilometer lange afdaling naar Ortisei. We vertrekken op 2518 meter hoogte en dalen af naar 1265 meter. Dit vinden we een van de mooiste pistes die we tijdens de vakantie hebben geskied. De piste begint boven de boomgrens met een brede wat steile afdaling. Dan gaat het over in een mooi breed slingerend bospas. Soms zit er een hellinkje in en soms is het wat vlakker. Je kan hier wel goed je snelheid vasthouden. Halverwege passeren we een bevroren waterval. We maken ook nog een soort S-bocht tussen de rotsen. Bij het begin-station stappen we in de gondel. Onderweg zien we in totaal 6 herten tussen de bomen grazen. Nu weten we dus welke dieren de sporen achterlaten. Halverweg stappen we over in de grote gondel.

vanaf dit punt is de 10 kilometer lange afdaling naar het in de diepte liggende Ortisei.

Met twee verschillende gondels kom je weer omhoog

Zonder wachttijden staan we zo weer boven. Het is nog geen etenstijd dus doen we de afdaling naar Ortisei nog een keer. We weten nu hoe de afdaling er uitziet. Bijna zonder te stoppen gaan we met behoorlijke snelheid weer richting Ortisei. Als we weer terug op Col Raiser zijn eten we in dezelfde tent als waar we koffie hebben gedronken. Ze hebben geen broodjes dus nemen we goulasch soep. Deze smaakt goed. Na het eten gaan we nog een keer naar de top van Col Raisier en dalen dan helemaal af richting Sta Christina. Het is nu redelijk druk geworden en er ontstaan al wat buckels. In Sta Christna nemen we de gondel en een stoeltjeslif richting Ciampinoi.

de lekkere piste op Col Raiser . In de diepte ligt Sta. Christia

Vanaf Ciampinoi gaan we richting Plan de Gralba om daar de dag vol te skieen. Op de top van Ciampinoi liggen ineens heel veel buckels. Dit is een steiler druk stukje. Ook nu is het druk. We komen in een groepje skieers terecht die zo te zien weinig ervaring met buckels hebben. Ik moet uitwijken voor iemand die zijn stuur en zijn rem niet meer kan vinden. De man valt en ik val ook over een buckel. De man verontschuldigt zich. Na een paar afdalinkjes op Plan de Gralba gaan we weer terug naar ons hotel. Ik ski al 3 dagen zonder knie-brace. Dat heb ik nog nooit eerder gedaan. Mijn kniebanden zijn niet helemaal in orde. Doordat ik nu veel aan spinning doe en twee jaar terug heel veel ben afgevallen heb ik er geen last meer van. Maar door de buckels begin ik mijn kniebanden toch te voelen. Hopenlijk is het morgen weer weg.

• atomic

Dag 4 - dinsdag 20 januari - 11 liften - 3147 hoogtemeters - 17 km

Op maandagavond is het zoals lang vooruit voorspeld gaan sneeuwen. Eerst nog zachtjes maar daarna steeds harder. Uiteidelijk heeft het tot woensdagmiddag wisselend hard en zachtjes gesneeuwd. Ik schat dat er zeker 50 cm verse poeder is gevallen . Als we opstaan is het buiten al een ‘Winter Wonderland’ We verwachten vandaag geen drukte bij de lift dus slapen we tot 08.00 uur uit en zitten uiteindelijk om 09.30 uur in de bus.

uitzich vanuit onze kamer op het ‘Winter Wonderland’

We blijven vandaag weer in de buurt van Selva. We nemen de Ciampinoi gondel. Bijna bovengekomen fluit de wind langs het raampje van de gondel en blaast zo de sneeuw naar binnen. Een prachtig winters geluid. Bovenop de Ciampinoi staat een harde wind. We zetten ons mutsen, kollen en goggles in de juiste stand en gaan naar buiten.

ons hotel in de sneeuw

We gaan weer richting Plan de Gralba. De pistes zijn nu niet meer strak geprepareerd, maar voorzien van een dikke laag verse sneeuw. Aan de zijkant van de pistes kan je nog door de onverspoorde poeder skieen. Het is even wennen, maar als je de slag hebt te pakken zweef je over een wolk van sneeuw naar beneden.

Bij de gondel naar Piz Sella besluit ik mijn knie-brace om te doen. Ik wil geen risico nemen met al die sneeuwhopen. Boven op Piz Sella waait het nog harder. Met harde wind tegen dalen we af. Het bovenste deel van de piste is keihard van ijs. Alle poeder is weggewaaid. Dan ineens verdwijnen mijn skischoenen in de opgewaaide poeder. Omdat het zicht slecht is had ik dit niet gezien en kom ik met een ruk tot stilstand en val net niet om. Dan de puntjes naar beneden voor een poederafdaling. (wel op de piste) Dat gaat echt lekker. Mijn vriendin maakt een meter naast mij haar eigen spoor. We spreken af dicht bij elkaar te blijven want met het slechte zicht kan je elkaar zo kwijtraken.

Er zijn nog weinig mensen aan het skieen, dus kunnen we nogmaals een spoor over de piste trekken. De wind is echt heel koud en snijdend. Daarom besluiten we richting Monte Pana te gaan. Dat ligt aan de andere kant van Piz Sella en tussen de bomen, dus hopenlijk minder wind. Het stukje zwart vanaf Piz Sella lig al vol sneeuwhopen, maar op de piste door het bos naar Monte Pana is nog bijna niemand geweest. Dus kunnen we ook daar onze ‘first tracks’ zetten. Het wordt een geweldige afdaling. Zeker de steilere stukjes zijn leuk. De vlakke stukken zijn minder leuk want daar moeten we uiteindelijk toch prikken om vooruit te komen. We eindigen bij hotel Monte Pana voor een warm bakkie.

een foto van mezelf in de poeder (op speciaal verzoek van Floortje)

We nemen nu de lift richting Mont Seura. Vanuit de lift zien we onder ons een prachtige maagdelijke zwarte piste. Deze is helaas afgesloten. Ik had deze piste met verse poeder graag eens willen proberen. We nemen de rode piste terug naar Monte Pana. Deze is al behoorlijk verspoord en er liggen zelfs al buckels. Bij Monte Pana aangekomen wordt het ineens heel mistig. We gaan terug naar Piz Sella. Door de mist kunnen we het eindstation van de stoeltjeslif niet zien. Ineens zijn we er. Snel de beugel omhoog en uitstappen. Volgens de bordjes moeten we rechtdoor maar we zien niet waar we heen gaan. Voorzichtig volgen we het vlakke pad van oranje paaltje naar oranje paaltje. Tussen de bomen hebben we iets meer zicht. Na een bocht staan we ineens bij een lift. Dan komen er ineens drie off-piste skieers tussen de bomen door. Het is een mooi gezicht, maar met een hun laatste sprong eindigen ze alledrie met een harde klap in een greppel naast de piste. Gelukkig lopen ze geen blessures op. Ik dacht echt dat er minstens een zijn benen zou breken zo hard waren die klappen. De skies schoten uit de bindingen.

We nemen de lift terug naar Piz Sella en hebben nu vol de wind tegen. De sneeuw wordt vol in ons gezicht geblazen. Binnen een mum van tijd zijn we helemaal wit. Is dit nog leuk ? Via Piz Sella gaan we richting Ciampinoi. Hier vandaan nemen we de zwarte afdaling naar Selva. We hadden op nog wat verse poeder gehoopt, maar in plaats daarvan was de afdaling veranderd in een lange buckelpiste. We moesten ineens hard werken. Beneden aangekomen gingen we op zoek naar een broodje. Het was inmiddels 13.30 uur.

Van verschillende kanten waren we getipt over de heerlijke broodjes van hotel Krone. Binnen was een stampend vol en vreselijk benauwd. Er stonden mensen langs de bar te wachten op een tafel. De broodjes zijn er vast lekker, maar daar hadden we geen zin in. We zijn weer naar buiten gegaan op zoek naar een andere zaak. Zo kwamen we bij de bar van hotel Aaritz uit.

veel sneeuw in de straten van Selva. Rechts cafe bar Aaritz waar ze heerlijke broodjes serveren

Daar was het binnen lekker rustig en we hebben daar de lekkerste broodjes van de vakantie gegeten. Ik had er een met kruidenkaas, rauwe ham en champions. Mijn vriendin had een broodje met tonijnsalade. Hotel bar Aaritz absoluut een aanrader ! Toen we eenmaal lekker warm binnen zaten voelden we de vermoeidheid opkomen en besloten om er voor vandaag een punt achter te zetten. We gingen terug naar het hotel en om daarna met de bus naar Ortisei te gaan . Op weg terug naar het hotel hebben we 25 minuten op de ski-bus staan wachten. Deze schijnt tussen de middag niet vaak te rijden. Ik begin die bus steeds minder leuk te vinden.

het wachten op de ski bus is niet mijn favoriete hobby

Nadat we ons hadden omgekleed gingen we naar Ortisei. Dat is een heel leuk dorp. We vonden het het leukste dorpje dat we hebben gezien. Er zijn wat meer winkeltjes dan in Selva en de huizen zijn in leuke kleurtjes geschilderd. We wandelen wat door de straatjes en bezoeken wat winkeltjes. Om 18.00 uur gaan we weer terug naar ons hotel.

Oritisei is een leuk dorpje

Na het eten gaan we lekker vroeg slapen. Het was een weer leuke skidag. Een ochtend poederskieen is toch niet het eerste waar je bij Italie aan denkt. Die zon komt vast nog wel .

• atomic

Dag 5 - woensdag 21 januari - 11 liften - 3458 hoogtemeters - 19 km

Als we 's morgens uit het raam kijken is het uitzicht sprookjesachtig mooi. Het heeft schijnbaar nog de hele nacht doorgesneeuwd en de bomen hangen vol met verse sneeuw. Ook langs de straat ligt genoeg sneeuw. Ik dacht dat ik vannacht een straaljager voorbij hoorde vliegen, maar het was het metaal van de sneeuwschuiver over de straat die voorbij kwam.

het sneeuw niet meer zo hard, maar er is al meer dan genoeg gevallen

Om 09.00 uur zitten we weer in de ski-bus. Buiten sneeuwt het nog lichtjes, maar er hangt een dikke bewolking. Buiten horen we af en toe knallen van het afschieten van lawines. De Ciampinoi lift is nog gesloten dus nemen we de gondel naar Dantercepies. Het is nog steeds niet druk. We dalen terug af terug naar Selva. Op de top liggen al / nog aardig wat buckels, maar als we daar voorbij zijn volgt een heerlijke strakke afdaling in verse sneeuw. Met relaxte lange bochten glijden we naar beneden. Beneden aangekomen vinden we nu wel de piste welke tussen de hotels door naar het dorp gaat. De piste eindigt bij hotel Krone voor de deur. Zelfs nu we het weten kan je vanaf de straat nog steeds niet goed zien dat hier een piste eindigt.

mistbanken boven Colfosco

De Ciampinoi gondels zijn nog steeds gesloten. Het is niet helemaal duidelijk of dit met lawine-gevaar of een technische storing te maken heeft. We lopen maar weer terug naar de stoeltjeslift die ons naar de Dantercepies gondels brengt. Het is nu heel druk maar dat komt vast doordat de andere lift is gesloten. Vanaf de top dalen we nu af naar Colfosco. Hoewel het zicht niet heel goed is kunnen we toch behoorlijk skieen. Vanaf Colfosco nemen we de gondel naar het Edelweisdal.

mistbanken in het Edelweis dal

In het stille Edelweisdal maken we diverse afdalingen. Maar het beetje zon dat af en door kwam is weer helemaal achter een dik wolkendek verdwenen. We gaan weer terug richting Selva en eindigen om 14.00 uur bij hotel Aaritz om nogmaals een heerlijk broodje te eten. Vanaf morgen wordt er beter weer beloofd dus ook nu stoppen we skieen. Als we ons hebben omgekleed nemen we de bus naar Santa Christina. Dat is een kleinere versie van Selva. In het dorp is het gaan dooien. Door de smeltende sneeuw is ligt er straat nu een vieze grijze kleffe natte massa. We lopen even door het dorp heen maar nemen vrij snel de bus weer terug.

• atomic

Dag 6 - donderdag 22 januari - 23 liften - 7059 hoogtemeters - 42 km

Vandaag gaan we weer een tocht maken. Er is beter weer voorspeld. Buiten is het helder weer met hoge bewolking. Hopenlijk kunnen we vandaag naar Lagazuoi We gaan vroeg weg en zitten al om 09.00 uur in de Dantercepies gondel. Vanaf de top gaan we richting Corvara. Het is lekker koud en we hebben goed zicht.

De pistes ligt er perfect bij en met hoge snelheid dalen we bijna in een keer helemaal af tot de lift naar Covara.

In Corvara volgen we een stukje de oranje Sella Ronda route en nemen we de gondel naar de top van Col Boe. Vanaf hier wijken we van de oranje route af. We nemen een schitterende makkelijke blauwe afdaling door het bos. Afgelopen zondag zijn we hier met de sleeplift naar boven gekomen. We zijn de enigen op deze piste en aan de ribcord te zien zijn er nog weinig skieers voor ons geweest. Bij de weg aangekomen steken we over en lopen 150 meter bergop naar de volgende lift. Wel jammer dat deze lift niet wat dichter bij de weg ligt. We nemen de lift naar Punta Trieste, maar dat ligt allesbehalve triest bij. Wat een plaatje. Witte bomen vol met verse sneeuw en de zon die nu eindelijk definitief is doorgebroken.

een plaatje van Punta Trieste waar je vrolijk van wordt

We skieen richting Pralongia en nemen daar de afdaling naar San Cassiano. We skieen voornamelijk over makkelijke blauwe pistes tussen de bomen door.

Op de stille pistes oefenen we onze carve techniek. Mijn vriendin vindt dat ik nog meer vanuit mijn knieen zou moeten sturen. En al oefenend blijkt dat ze daar wel gelijk in heeft. Maar op deze perfecte niet al te steile pistes lukt dat ook wat makkelijker.

afdaling door het bos naar San Cassiano

We stoppen om 10.30 uur in San Cassiano voor een bakkie en nemen daar de gondel weer omhoog. Het is de bedoeling dat we naar Lagazuoi gaan, maar rond die berg hangt nog steeds dikke bewolking. Via Pralongia dalen we nu af naar Armentarola.

Hoewel de zon flink schijnt lijkt de bewolking boven Lagazuoi niet te wijken. Voor de tweede maal besluiten we een andere route te nemen. Wel jammer, maar er liggen genoeg andere mooie afdalingen op ons te wachten.

Via San Cassiano gaan we weer naar boven en skieen nu via Pralongia naar de andere kant en eindigen op Col de Cherz.

fijne stille pistes boven San Cassiano

Het is 13.00 uur dus tijd voor de lunch. Vandaag nemen we Kaiserschmaren. Zoals bekend is dat een soort gesneden pannekoek met rode jam. Een echte energie-bom, maar die kunnen we vandaag wel gebruiken. Om 13.30 uur dalen we af naar Passa Campolongo. Hier sluiten we weer aan op de oranje Sella Ronda route. We gaan ook meer richting de bewolking en de zon wordt steeds minder. Je kan heel goed merken dat vandaag veel mensen de Sella Ronda skieen. Door de vele verse sneeuw zijn de steilere stukken veranderd in buckelpisten. Wat een verschil met waar we vanmorgen geskied hebben. Het wordt ook steeds duidelijker dat de gemiddelde Italiaan op strakke pistes makkelijk en vooral heel hard naar beneden kan, maar met buckels hebben ze minder ervaring. We zien steeds meer strakke pakkies op hun buik of rug liggen.

In Arraba wandelen we weer vanaf het einde van de piste naar de overkant van de weg en dan lichtjes bergop naar de volgende lift. Voor het laatste steile stukje is er een loopband gemaakt, waar we dankbaar gebruik van maken. Via een ‘efteling’ - labyrinth komen we bij de gondel die ons naar Porta Vescovo brengt.

Arraba met een winterdekje

De gondel verdwijnt al gauw in een witte soep van mist. Buiten zien we echt helemaal niets. We zitten nu dus in de dikke wolken die we de hele dag hebben zien hangen. De oranje route vertrekt vanaf het eindstation. Maar op het piste-kaartje zien we dat je vanaf het middenstation ook bij de lift naar Passa Pordoi kan komen. Je moet dan wel de juiste piste nemen anders eindig je weer bij de gondel waar we nu inzitten. . Als we op het middenstation zijn uitgestapt varieert het zicht van 50 tot 500 meter. Er is bijna niemand te zien en de lift richting de aansluiting naar Marmolada is vanwege het weer gesloten. Het ziet er naargeestig uit. Omdat er bijna niemand op de piste is en het zicht heel slecht besluiten toch om de gondel verder naar boven te nemen. Als we dan verdwalen zijn we in ieder geval niet de enigen op de piste en kan je elkaar helpen als het nodig is.

We zijn ooit in Frankrijk in dikke mist terechtt gekomen. Met allemaal onbekenden hebben we toen een groepje van 15 mensen gevormd en zijn zo met elkaar naar beneden geskied. Telkens als we stopten wachtten we tot iedereen er was voordat we doorgingen.

Als we boven uitstappen is er zowaar een klein gat in de bewolking. Het lijkt wel of de weergoden onze even een blik over de bergen gunnen. Zoals verwacht ligt de afdaling vol met buckels. Het uitzicht naar beneden ziet er toverachtig uit. Het lijkt wel een tunnel van licht tussen vette mist. Het heeft ook wel iets intimiderends. Geen tijd om lang foto's te maken want we willen het zicht gebruiken om de buckelpiste te doen.

een kort helder moment op Porta Vescovo

In rap tempo doen we het eerste en steilste gedeelte. Dan vinden de weergoden het genoeg en sluiten de lichttunnel definitief. We zijn volledig omgeven door mist. We spreken af weer heel dicht bij elkaar te blijven. Langzaam en rustig onze bochtjes draaiend komend we zonder problemen beneden. Ik denk dat we deze afdaling normaal gesproken binnen 5 minuten doen, maar ik schat dat we minstens een half uur nodig hebben gehad om bij de lift te komen. Zelfs de vlakke stukken lagen vol met buckels. Op zulke momenten merk je wel dat onze ski-techniek voldoende is ontwikkeld. We zien heel veel mensen om ons heen vallen. En ik vrees dat de minder ervaren skieers zeker nog een kwartier langer nodig hebben gehad om naar beneden te komen.

n van de vele sneeuw die de afgelopen dagen is gevallen. We volgen de route verder en komen via Col de Rodela en Plan de Gralba terug in ons eigen gebied. Zelfs de vrij vlakke piste langs de weg naar Plan de Gralba ligt vol met buckels.

buckels op Plan de Gralba

En plotseling, als wij rechtdoor gaan en de oranje Sella Ronda naar links afslaat, zijn alle buckels verdwenen. Het laatste stuk kunnen we toch nog even lange snelle bochten maken. Het tempo schiet omhoog. Ons hotel ligt langs de weg naar Plan de Gralba. We hadden langs de weg ski-sporen in de sneeuw gezien en gaan nu op zoek naar de mogelijkheid om langs de weg naar het hotel te skieen. We nemen een bruggetje eerder dan normaal en komen langs 6 vlaggemasten die we vanuit onze kamer in de verte altijd zien staan. We prikken een klein stukje over een besneeuwd wandelpad. Als het wandel pad ophoudt ligt er voor ons de weg met daarnaast een smal paadje. Aan de ene kant is de muur waarop de weg is gebouwd en aan de andere kant een kleine diepte richting het riviertje en wat pensions. Dit moet het pad zijn dat we zochten. Heel voorzichtig nemen we het pad. Het is zo smal dat je niet eens een ploeg kan maken. Het ligt ook vol met bulten en hobbels maar er ligt voldoende sneeuw op. We laten ons glijden en komen al hobbelend voor de deur van ons hotel. Dat is super ! Dit pad hadden we eerder moeten vinden. Dat had ons een hoop gesjouw met de ski's gescheeld. Ik denk wel dat dit pad alleen bruikbaar is met veel sneeuw. Anders ligt het vol met klei en modder.

aan de linkerkant van de muur loopt het ‘pad’ dat we zochten

Uiteindelijk zijn we om 16.30 uur bij ons hotel. Het was een enerverende dag. Tot 13.00 uur hebben we fantastisch in het Alta Badia gebied kunnen skieen. Na het eten hebben we de oranje Sella Ronda gevolgd maar deze hebben we omgenoemd naar Sella Buckel. De Sella Ronda is een mooie route maar een slachtoffer van zijn eigen succes geworden. De pistes er om heen bleven gewoon goed terwijl de Sella Ronda door de drukte vol met buckels lag. Als de Sella Ronda niet zo bekend zou zijn en de mensen zelf hun route zouden moeten kiezen zou de drukte iets meer over het gebied verdeeld worden. Maar je houdt natuurlijk altijd zogenaamde ‘bottlenecks’ . Een voordeel van de Sella Ronda is wel weer dat de overige pistes stil blijven waar wij dan weer dankbaar gebruik van maken. Dus wijk zo als wij zo veel mogelijk van de Sella Ronda af !

Via Passo Pordoi komen we in het Belvedere gedeelte boven Canazei. Veel mensen zijn over de Sella Ronda onderweg naar huis en de pistes zijn daardoor best druk en we komen steeds buckels tegen. Het zal wel een gevolg zij

• atomic

Dag 7 - vrijdag 23 januari - 20 liften - 6214 hoogtemeters - 35 km

Vandaag is de laatste dag dat we een ski-tocht gaan maken. Vanwege een vervelende ervaring uit het verleden (ski-ongeluk op de laatste ski-dag) willen we de laatste zaterdag geen lange tocht meer maken maar in het dal van Val Gardena blijven.

De weersvoorspelling was dezelfde als gisteren. Dus wisselend bewolkt en af en toe wat zon. Maar als we beginnen is er geen wolkje te zien. Dit is het beeld dat je van de Dolomieten verwacht. Vandaag gaan we richting het gebied van Val di Fassa. Daar zijn we gisteren tijdens het laatste stuk Sella Ronda doorheen geskied.

de stenen stad verstopt onder de sneeuw

Via Plan de Gralba komen we op Col Rodella. Hier zijn we de eerste zaterdag ook al geweest. Omdat het nog vroeg is doen we daar eerst nog wat een afdalingen. De buckels van gisteren zijn weer verdwenen. We maken gebruik van het goede zicht en knallen een paar keer flink over de rode pistes naar beneden . Zo hard zijn we deze vakantie nog niet gegaan.

We gaan nu verder richting Belvedere. We volgen een lange afdaling naar het dalstation van de gondel. Dit is ook de route van de groene Sella Ronda en je merkt dat het op deze piste ook drukker is dan op de overige pistes.

Als we boven uit de gondel stappen zien we eigenlijk pas goed hoe het Belvedere gebied er uit ziet. Het heeft veel weg van een frans ski-gebied. Het ligt geheel boven de boomgrens en diverse liften kruisen elkaar. Vanuit elke hoek vertrekt een lift en zo is het hele gebiedje gedekt met liften en pistes. Er zijn geen wachttijden bij de liften. Behalve bij …………… inderdaad de verbindingslift van de Sella Ronda. We nemen alle liften in het gebiedje en stoppen tussendoor nog voor een bakkie. Dan bedenken we dat het wel leuk is om vanaf het eindstation van de grote gondel op Col de Rossi (2382 meter) in een keer helemaal af te dalen naar het dorpje Canazei (1460 meter).

Het eerste stuk ligt nog boven de boomgrens maar al gauw skieen we tussen de bomen. Als we in het bos de afslag naar Canazei nemen is er niemand meer op de piste. We komen er later pas achter waarom niemand deze afdaling doet. De afdaling is weer prachtig en vergelijkbaar met de afdaling van Seceda naar Ortisei. Na een tijdje komen we bij het bordje ‘end of piste’. De piste eindigt en veranderd tussen de boerenschuren in een wandelpad. We zijn nu echt in een idyllisch dorpje aangekomen. Je ruikt het stro. We trekken de ski's uit en wandelen verder tussen de huizen.

hier eindigt de piste

Maar al gauw verandert de idylle in irritatie. De gondel terug naar boven ligt aan de andere kant van het dorp. We moeten dus het hele dorp door lopen. Dan moeten we ook nog eens een trap af die vol met ijzige sneeuw ligt. Voorzichtig lopen we stapje voor stapje de trap af. Dan komen we eindelijk bij de gondel. Ik schat dat we 20 minuten hebben gelopen. Dat is leuk in de zomer maar niet in de winter met ski-schoenen aan en ski's op je nek. Hoe mooi de afdaling ook was. Als we dit hadden geweten dan hadden we de afdaling niet gemaakt. In de gondel konden we er wel weer om lachen. Het lijkt wel een ski-wandel-safari.

het idyllische Canazei

Het weer is inmiddels omgeslagen. De beloofde bewolking komt over de bergen heen. Terug in Belvedere nemen we de lift richting Passo Pordoi. Daar doen we nog een paar afdalingen. Waar gisteren nog buckels lagen is het nu nog redelijk glad. Maar het is pas 13.30 uur Na Passa Pordoi gaan we terug richting Selva. Zo blijven we de drukte van de Sella Ronda weer voor. We skieen de tijd vol op Col Rodella en eindigen via het gisteren gevonden hobbelpad om 16.00 uur weer bij ons hotel.

's Avonds serveert het hotel een 5 gangen diner met allemaal plaatselijke specialiteiten. We hebben deze keer geen keuze menu maar alles smaakt heerlijk. Het hoofdgerecht is een grote gekruide varkenspoot uit de oven. Deze wordt aan tafel gesneden en opgediend. Het nagerecht is een overheerlijke apfelstrudel.

Na het eten gaan we de koffers inpakken en daarna slapen.

een smakelijke varkenspoot

• atomic

Dag 8 - zaterdag 24 januari - 18 liften - 7487 hoogtemeters - 39 km

Vandaag is alweer onze laatste dag. Na het ontbijt checken we uit en lopen voor de laatste keer naar de ski-bus. Vandaag blijven in het dal van Val Gardena. Er was weer wisselvallig weer voorspeld, maar vandaag blijft het de hele dag licht bewolkt maar wel zonnig. We beginnen op de Ciampinoi en nemen als warming up de afdaling naar de gondel naar Piz Sella. Je kan merken dat het weer weekend is want het aantal itiaanse piste-racers is toegnomen. Maar in tegenstelling tot de eerste zaterdag schieten ze niet meer aan alle kanten voorbij. Zelf gaan we nu een stuk sneller dan toen we vorige week met de de bus waren aangekomen.

uitzicht ringting Monte Pana

Vanaf Piz Sella nemen we de korte zwarte afdaling en gaan via Ciampinoi naar de Sasslong afdaling. Gek genoeg zijn we daar nog niet eerder aan toegekomen. Het is zaterdag en nog vroeg dus is het nog heel stil op de piste. We nemen de zware Sasslong afdaling waar begin dit jaar Michael Walchhofer in 1 minuut 56 beneden was en de World Cup afdaling won. Wij gaan vanzelfsprekend niet zo hard. Het eerste gedeelte is steil maar daarna val het eigenlijk best mee. Ik vond de World Cup afdaling Gran Risa in Alta Badia deze week steiler. Maar de Sasslong afdaling staat meer bekend om zijn grote sprongen.

Sasslong afdalingrichting Sta Christina

Na de Gran Risa steken we met de metro over naar Col Raisier en Seceda en nemen dezelfde route als dinsdag naar Ortisei. Deze keer doen we deze afdaling maar 1 keer en keren via de metro weer terug in Santa Christina. Daar nemen we de gondel naar de top van Sasslong. Het is inmiddels 12.30 uur en we zoeken een restaurant om te eten. Vanavond eten we niet meer in het hotel dus nemen we nu geen broodje maar een lasagne. Deze smaakt goed. Na het eten gaan we met de lift naar Ciampinoi en dalen daar vandaan nogmaals af naar de rode Sasslong afdaling. In vergelijking met de zwarte vond ik deze eigenlijk best pittig. Hij smaller en ondanks de vele verse sneeuw op het onderste gedeelte heel ijzig. Terug met de liften naar Ciampinoi en via Piz Sella nemen we nog een keer het bospad naar Monte Pana. Omdat er nu geen lage bewolking is zien we nu eigenlijk pas hoe dicht Monte Pana bij de Sasslong ligt. We vinden het voor deze week nu wel mooi geweest. Via Piz Sella keren we terug naar ons hotel . Even voor half 4 trekken we onze skies uit..

Terug in de ski-kelder drogen we zo goed mogelijk onze skies en schoenen en pakken deze in. We kleden ons om en lopen voor de laatste maal naar het dorp. In het dorp eten we bij een pizzeria langs de weg. Als voorgerecht delen we een grote salade. Als hoofdgerecht neemt mijn vriendin een grote pizza Calzone en ik een echte Wienerschnitzel. Het toetje is de perfecte afsluiting van de week: een groot stuk Tiramisu waar de mascarpone vanaf druipt.

Helemaal tevreden en volgevreten gaan we terug naar het hotel en waar we s'avonds met de bus afgehaald zouden worden. Helaas wil / kan de buschauffeur niet met zijn bus naar het hotel komen. Volgens hem kan hij daar niet keren, maar terwijl wij zaten te wachten zijn er drie andere bussen voor de deur gestopt. We hadden absoluut geen zin om onze bagage naar beneden te sjouwen. Maar de hostess van Sunweb had de perfecte oplossing. Onze bagage ging in haar autootje en wij liepen naar beneden. Toen we bij de bus kwamen stond de bagage er al in. Goed geregeld. Omdat wij als een van de eerste in de bus zaten moesten we nog bij verschillende hotels in Selva, Sta Christina en Ortisei stoppen. Maar dat ging allemaal vrij snel. Na een overstap in Eindhoven waren we de volgende ochtend om 11.30 uur weer terug in Rotterdam.

• atomic

Conclusie :

Skieen in de Dolomieten is ons beter bevallen dan van te voren gedacht. Voordat we hadden geboekt had ik de nodige vooroordelen. :

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=97&i=171660&t=171660

Nadat we hadden geboekt was eigenlijk iederen die we spraken en Italie was geweest uitermate positief.

Ook wij zijn positief teruggekomen.

Het berglandschap is inderdaad prachtig, hoewel deze voor ons heel vaak verstopt lag in de bewolking.

De pistes lagen er in ieder geval 's morgen mooi en geprepareerd bij. Met name de lange afdalingen tussen de bomen naar de dorpjes in het dal vonden we prachtig. Volgens de locals en de kenners hebben we voor Italie uitzonderlijk winters weer gehad met heel veel verse sneeuw. Hierdoor is mijn voorordeel over de beperkte sneeuwzekerheid nog niet verdwenen. Nu was alles tot diep in de dalen spierwit en konden de sneeuwkanonnen uit blijven. Ik weet niet of ik het ook zo leuk als nu had gevonden ,als we op kunstmatige witte pistes in een gedeeltelijk groen landschap hadden moeten skieen.

Over het eten hoef je je in Italie geen zorgen te maken en dat is ook bevestigd. Een compliment aan de kok van ons hotel.

Over de skibus heb ik gemengde gevoelens. 's morgens vertrok de bus elke 10 minuten en omdat we de vertrektijden wisten hoefden we nooit lang te wachten. We stapten bij het beginpunt in en daarom was de bus nooit druk. We moesten de eerste of tweede halte al weer uitstappen, dus die verbinding was gewoon goed.

Maar om tussen de middag of aan het einde van de dag vanuit het dorp terug te komen was een ramp. Doordat de bus helemaal uit Ortisei kwam liep deze onderweg vertraging op. De tweede avond en hebben we in Selva 20 minuten staan wachten. Tussen de middag reed de bus zelfs om het half uur of zelfs om het uur. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat tussen de middag iedereen aan het skieen is, maar bij slechte weersomstandigheden is dat niet altijd zo. We hebben tussen de middag een keer 25 minuten staan wachten.

Alle liften zijn prima in orde. Het zijn allemaal moderne en snelle liften. Sommige met een kap waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Ook zijn er veel gondelliften. Vanuit Selva is er een heel groot gebied per ski bereikbaar. Dat gebied is groter dan van te voren gedacht. Wat grootte betreft kan het de vergelijking met de Trois Vallees in Frankrijk makkelijk aan. Het grote verschil zit hem toch in de verbindingen. Trois Vallees is heel functioneel ontworpen. Hierdoor kan je via verschillende routes op dezelfde bestemming uitkomen. In de Dolomieten ben je kom je voor de verbindingen toch vaak op dezelfde routes uit. Dit komt natuurlijk doordat het gebied rondom een groot bergmassief is opgezet maar niet door het midden doorkruist kan worden. Ook zijn de verbindingen in de dorpjes niet altijd ideaal. De piste stopt vaak aan de ene kant van de weg en de volgende lift ligt dan 200 meter verder aan de andere kant van de weg. Met als dieptepunt natuurlijk Canazei. Maar dat heeft alles te maken met dat de dorpjes er eerder waren dan het ski-gebied. De dorpjes hadden eerst eigen skigebiedjes en deze zijn later weer met liften aan elkaar gekoppeld. Binnen de ski-gebieden zijn de verbindingen echter perfect.

Andere opvallende dingen waren :

Er dragen in Italie relatief veel mensen een helm. Ik denk 50%. De meeste Italianen skieen op race ski's.

Je ziet relatief weinig beginnende skiers. We zijn bijna geen ski-klasjes tegen gekomen. Zeer opvallend vonden wij de vele skiers in de leeftijdscatagorie van 45 tot 65 jaar en ouder. Maar het gebied is zeker niet oudbollig.

De sfeer is best wel relaxed.

We zullen Italie voorlopig nog niet voor Frankrijk willen inruilen, maar het is ons veel beter bevallen dan het Zillertal in Oostenrijk. Kortom we zijn heel tevreden en zullen zeker nog een keer terugkomen.

Ik hoop met dit verslag een positieve bijdrage te leveren aan de Italie-promotie waar andere mede-prikkers op dit forum al een tijdje mee bezig zijn.

Selva was voor ons :

La Dolce Vita met mistige sneeuwlaag