Hallo prikkers,
In aansluiting op de posting van Jo op 23 januari 2009 heb ik hier nog wat informatie.
In de posting was de vraag of je werkelijk je helm moet vervangen na 3 of 5 jaar ook al ga je maar 1 keer per jaar op vakantie met die helm.
Omdat het mij niet duidelijk was heb ik een aantal fabrikanten aangeschreven en gevraagd wat de visie is van de helmboeren.
Ik heb uitgebreid antwoord gekregen van de heer Gunter Sturm, hij is product manager bij Alpina Helmen in Duitsland.
Ik heb hem de vraag gesteld of het waar is dat je de helm moet vervangen tussen de drie en 5 jaar:
Antwoord: het is geen regel maar een aanbevelling om de helm te vervangen.
je kan de helm ook 5 of 10 jaar dragen ( dit was zijn NIET officiele statement) echter naar 3 tot 4 jaar begint de buitenschaal van de helm, gemaakt van EPS en ABS of PC, te verouderen en zodoende zijn sterkte te verliezen. Hierdoor kan de schaal makkelijker breken tijdens een ongeluk, met de gevolgen van dien.
Vraag: maar als ik maar 1 keer per jaar op vakantie ga en de helm keurig bewaar in een donkere droge ruimte (zolder)
Antwoord: Veroudering zal minder snel gaan dan wanneer hij in daglicht of zonlicht lig maar dan gaat de veroudering, lees bros worden, gewoon door.
Een helm testen nadat hij gevallen is of betrokken is geweest bij een chrash is niet mogelijk. Je zal de helm moeten vervangen. Er kunnen haarscheurtjes in het materiaal gekomen zijn en naar mate de helm ouder wordt neemt de sterkte verder af zeker met die haarscheurtjes.
Vraag: ik koop in nederland een helm die al twee jaar oud is, is dat ookbepalend voor de levensduur?
Antwoord: De veroudering begint al zodra hij geproduceerd is. Er moet een sticker in de helm staan of iets dergelijks waarop staat aangegeven hoe oud en/of de helm geproduceerd is.
Conclusie: het bericht van het duitse blad is redelijk de zelfde leest als de heer Sturm aangeeft. uiteraard hebben ze een commercieel belang maar dan nog is het een redelijk duidelijk verhaal wat hij heeft aangegeven.
Ik hoop dat ik jullie hiermede weer een beetje helmen wijsheid heb meegegeven
Groeten en tot priks
JosA