Levensduur Helm part II met dank aan Alpina Helmen

• JosA

Hallo prikkers,

In aansluiting op de posting van Jo op 23 januari 2009 heb ik hier nog wat informatie.

In de posting was de vraag of je werkelijk je helm moet vervangen na 3 of 5 jaar ook al ga je maar 1 keer per jaar op vakantie met die helm.

Omdat het mij niet duidelijk was heb ik een aantal fabrikanten aangeschreven en gevraagd wat de visie is van de helmboeren.

Ik heb uitgebreid antwoord gekregen van de heer Gunter Sturm, hij is product manager bij Alpina Helmen in Duitsland.

Ik heb hem de vraag gesteld of het waar is dat je de helm moet vervangen tussen de drie en 5 jaar:

Antwoord: het is geen regel maar een aanbevelling om de helm te vervangen.

je kan de helm ook 5 of 10 jaar dragen ( dit was zijn NIET officiele statement) echter naar 3 tot 4 jaar begint de buitenschaal van de helm, gemaakt van EPS en ABS of PC, te verouderen en zodoende zijn sterkte te verliezen. Hierdoor kan de schaal makkelijker breken tijdens een ongeluk, met de gevolgen van dien.

Vraag: maar als ik maar 1 keer per jaar op vakantie ga en de helm keurig bewaar in een donkere droge ruimte (zolder)

Antwoord: Veroudering zal minder snel gaan dan wanneer hij in daglicht of zonlicht lig maar dan gaat de veroudering, lees bros worden, gewoon door.

Een helm testen nadat hij gevallen is of betrokken is geweest bij een chrash is niet mogelijk. Je zal de helm moeten vervangen. Er kunnen haarscheurtjes in het materiaal gekomen zijn en naar mate de helm ouder wordt neemt de sterkte verder af zeker met die haarscheurtjes.

Vraag: ik koop in nederland een helm die al twee jaar oud is, is dat ookbepalend voor de levensduur?

Antwoord: De veroudering begint al zodra hij geproduceerd is. Er moet een sticker in de helm staan of iets dergelijks waarop staat aangegeven hoe oud en/of de helm geproduceerd is.

Conclusie: het bericht van het duitse blad is redelijk de zelfde leest als de heer Sturm aangeeft. uiteraard hebben ze een commercieel belang maar dan nog is het een redelijk duidelijk verhaal wat hij heeft aangegeven.

Ik hoop dat ik jullie hiermede weer een beetje helmen wijsheid heb meegegeven

Groeten en tot priks

JosA

• JW

Los van het verkopersbelang komt het allemaal toch wel redelijk geloofwaardig over. In elk geval heel nutig om te weten. En om op te letten bij evt. aankoop !!

Bovendien geeft het aan dat een helm huren in elk geval een slechte optie is.

• Jo

Jos, geweldig en heel erg bedankt. Ik hoop dat je ook nog iets hoort van de andere fabrikanten. Zelf heb ik kort geleden een helm gekocht en het is dus wel een tegenvaller dat ik hem al zo snel weer moet vervangen. Heb er diverse stickertjes enz. uitgehaald en weggegooid en geen datum gezien en weet nu dus ook niet hoelang hij al in de winkel heeft gelegen. Het is ook nog een dure helm, want de goedkope zaten me niet lekker. Een helm huren is dus inderdaad riskant want je weet nooit wat ermee gebeurd is.

• nancy

als ik bedenk wat voor helmen er voor de kinderen gehuurd worden, die gaan volgens mij wel meerder seizoenen mee bij zo'n verhuurder.

Dit jaar waren echt aan het begin van het seizoen (voor kerst nog) het viel mij op dat ze een spikplinter nieuwe op hadden, dat is nog nooit eerder geweest.

De huur van helmen vind ik ook laag.

• Chris (die andere)

Ga er maar gerust van uit dat bijna geen mens z'n helm vervangt na 3 tot 5 jaar.

Zeker niet als die (duur betaalde) helm elk jaar weer glimmend en ongeschonden uit de kast wordt gehaald. Of je moet het kleurtje en model beu zijn.

• JW

Misschien is een kinderhelm waar allerlei onzichtbare barsten en andere gebreken inzitten beter dan helemaal geen helm, maar vertrouwen op de beschermende werking als dat nodig is dus een illusie !

Tenzij het echt een gloednieuwe is.

• Jo

Chris, je bedoelt dan toch zeker niet de mensen die die prikbord lezen, want ik mag toch aannemen dat die veiligheid belangrijker vinden dan modelletje of kleurtje :-)

• Marinus

Dat betekend geen winterbandendiscussies meer :?

Jammer :z

Marinus

P.S. Overigens net een nieuwe helm gekocht. Giro, €50,- bij Intersport.

• germie

Het hele verhaal is niet nieuw hoor. Kunststoffen hebben altijd zwakheden in de schakels en onder invloed van licht, zuurstof en warmte degradeert het kunststof.

PVC (geen idee of dat in helmen gebruikt wordt, maar het zou mij niets verbazen) gedradeert bijvoorbeeld tot polyethyleen en HCL.

En zo doen andere kunststoffen dat ook.

Je moet eigenlijk nooit een demo-model kopen, of een model waarvan de productiedatum al erg verstreken is. Dat geldt niet alleen voor skihelmen, maar ook voor andere helmen, zoals bijvoorbeeld rijcaps. Veilingen waarbij overjarige produkten worden aangeboden zijn leuk, maar een helm kopen is niet verstandig. Je weet niet hoe ze opgeslagen waren.

De binnenschaal is meestal gemaakt van een soort piepschuim. Dit materiaal kan eenmalig een grote schok opvangen. Daarna veel minder. Dat is de reden dat je een helm na een val moet vervangen.

• JosA

ben ik roerend eens JW.

beter een helm met wat haar scheurtjes dan geen helm.