Skiles

• Joep

Miski schreef:

> Het commerciele blijft altijd de boventoon voeren.

Goh, raar zeg… Het zijn toch ook gewoon ondernemingen die geld moeten verdienen?

Vee mensen willen Nederlandse skileraren. Elke vraag creëert zijn eigen aanbod. Het zou mij niet verbazen als 9 van de 10 Nederlanders zegt: liever een wat minder goede Nederlandstalige skileraar dan een goeie die alleen het plaatselijke dialect brabbelt. Dan moet je niet raar opkijken dat skischolen voor de topperiodes ad-hoc personeel gaan zoeken. Je gaat toch geen hele sloot leraren het hele seizoen in dienst nemen als je de helft alleen maar gedurende de kerst en de krokus nodig hebt?

Ik kan me voorstellen dat het begeleiden van kleintjes op de oefenweide nu niet iets is waar je je Anwarter voor moet hebben. Van dergelijke leraren verwacht ik dat ze, naast dat ze kunnen skiën, ook allerlei andere vaardigheden hebben (zeg maar wat je verwacht van een leidster in een kinderdagverblijf). Zo'n Anwarter zegt mij dan eigenlijk niet alles. Vraag is vervolgens of ze die andere vaardigheden dan wel hebben…

Ik vind het enerzijds een dubieuze oproep van deze skischool, maar je weet niet wat er achter zit. De conclusie “Anwarter niet vereist=slechte skischool” is al te makkelijk getrokken als blijkt dat volgens Oostenrijkse regelgeving ook zonder Anwarter les gegeven mag worden aan kleine kinderen.

• stefan

Onze kids hebben altijd les van oostenrijkse skileraren, het maakt ze echt niet uit dat ze de taal niet verstaan, tenminste niet alles, handen en skies werken ook.

Ooit 1 keer een nederlandse gehad die alleen wat deed als haar chef toekeek, voor de rest was zij drukker met sms dan met de kinderen.

groeten Stefan

• Alice

Walgelijk dat sms en , ik geef zelf hockeytraining en wij hebben enkele keren per jaar een soort bijscholings avond elke keer word er weer op gehamerd dat er tijdens het training geven niet gebeld of ge sms ‘t mag worden en terecht, hoe kun je nou je aandacht bij de les houden en op de kinderen letten als je met zo’n ding staat te “klooien” Ik vind het eerste vereiste je mobiel uit tijdens het les geven. er blijft nog tijd genoeg per dag over om dat “ontzettende belangerijke” telefoontje of sms je te sturen.

• JW

Joep, dat 90% (of zelfs een meerderheid) van de Nederlandse skiërs liever een wat mindere Nederlands sprekende leraar heeft dan een “dialect brabbelende” betere leraar lijkt me wel erg hoog. Het percentage Nederlanders dat Duits verstaat is redelijk hoog. (Overigens hadden we een keer een vriend mee die geen woord Duits sprak. Hij praatte gewoon Veluws dialect, en dat verstonden ze veel beter dan ABN.. :) . Maar dat ter zijde.).

Ik heb in het verleden best veel skiles gehad, met vaak veel of voornamelijk Nederlanders in de groep. Ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat men de taal - ook als men die niet goed beheerste - een probleem vond. Het werd als vanzelfsprekend ervaren.

Misschien komt het wel veel voor, geen idee. Maar de meesten die les nemen doen het toch niet in de eerste plaats voor hun plezier, maar vooral om te investeren in hun ski-toekomst. Des te eerder je goed kunt skiën, des te liever,

(Alhoewel die skilessen ook erg leuk kunnen zijn).

De Franse taal zal ongetwijfeld voor meer Nederlanders een hindernis vormen . . .

• Frenkie

Beste JW,

Om het Franse lerarenpapiertje te bemachtigen, hoef je maar een ding te kunnen. Heel snel door een aantal poortjes skien. (De eurotest, een reuzenslalom binnen een bepaalde tijd afleggen).

Dat betekent vaak dat deze mensen zelf goed en hard kunnen skien. Echter betekent dat niet dat ze didactisch sterk zijn, of uberhaupt iets weten over de opbouw van een skicursus.

Dat wil niet zeggen dat je niks van ze kunt leren..

Ik denk dat deze mevrouw op zoek is naar ervaren Nederlandse skiers die tijdens de krokusvakantie een berg kinderen wil bezig houden. WS op de weide, maar misschien ook wel in ploeg..

Tja… vraag en aanbod enzo…

• JW

Ik kan alleen maar putten uit eigen ervaringen en uit wat ik zie, Maar ik zit altijd buiten de piek

Bij dat laatste (wat ik zie) komen de skilessen in Oostenrijk beter op me over als die in Frankrijk. In Frankrijk zie je in klassen betrekkelijk weinig “individuele oefeningen in techniek”, en veel gewoon achter de leraar aan skiën. Ook daar leer je natuurlijk van, maar van een goeie technische ondergrond heb je een skileven lang plezier.

In Oostenrijk (skiklassen) werd (althans in mijn eigen ervaring) in de skiklassen juist veel op basistechnieken geoefend, Om die reden raad ik beginners altijd aan om naar Oostenrijk (of Zwitserland) te gaan voor de eerste jaren skiles. (Maar daar moet nu toch de kanttekening bij: "niet in de piekweken :D ).

In Frankrijk hebben we alleen maar wat specifieke privéles (b.v. off piste) genomen of een gids gehuurd (La Grave, Vallee Blanche etc.). In die gevallen waren we goed tevreden (maar skiën konden we toen al…).

• Joep

Ik doe inderdaad ook maar een gooi, maar zeker als het om les voor de kinderen gaat weegt voor veel mensen toch zwaar mee of de leraar Nederlands spreekt. Voor mij persoonlijk maakt het niet uit; nooit les gehad in het Nederlands. En dus denk ik dat het voor mijn kinderen ook niet zal uitmaken, maar als ik kan kiezen kan het best zijn dat ik denk: doe maar die Nederlanse juf… (Nee, niet zo! :D)

• ruud

Tja die Fransen vertikken het ook om Engels te spreken……..

• Marion

Wij hebben allemaal engels op school gehad, de oudere generatie fransen niet, kun je ook niet verwachten dat ze het spreken………

Of ze nu wel engels op school krijgen, weet ik niet, maar ik spreek ook geen italiaans, nooit op school gehad, dusssss

• Joep

Aardig bericht in de Volkskrant vandaag:

www.volkskrantreizen.nl/redactie/toine_heijmans/artikel10498463/koningskinderen