Natuurlijk is het allemaal niet zo simpel als het lijkt. Maar wat Skischule Total nu doet is helemaal het andere uiterste. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets bij b.v. de Franse ESF denkbaar is. Zo'n instantie heeft ook nog een naam op te houden ! Iemand die veel betaalt voor dure lessen, en merkt dat hij belazerd wordt en niks bijleert, zal niet gauw wéér les nemen. Want dat is wel heel erg zonde van je vakantie…
In het verleden heb ik in Oostenrijk een paar keer les gehad van een Oostenrijkse student(e), die jaarlijks voor korte tijd de studie opschortten om bij te verdienen, Niet gediplomeerd, maar via een verkorte cursus van de skischool wel goed voorbereid op het niveau waarop ze les moesten geven. In beide gevallen werkte dat behoorlijk goed.
Zo kan het óók.
Natuurlijk gaat het bij kinderen - waarbij de leeftijd ook nog veel uitmaakt - vooral om het plezier (voor iedereen trouwens, het is je vakantie !), Maar een leraar die zijn skiklas niet bij kan houden, of de helling niet afdurft waar een paar van zijn pupillen net zijn afgedoken, lijkt me een raar gezicht (ook voor de belangstellende ouders, die net even poolshoogte gaan nemen.. .
Van een skileraar (al dan niet gediplomeerd) mag je verwachten dat hij/zij je beter skiën kan leren. Daarvoor is o.a. nodig dat hij fouten herkent en beschikt over een arsenaal van oefeningen om die fouten te verbeteren. Enz.
Daarnaast is toch ook wel enige vaardigheid/ervaring vereist in het (bege-)leiden van groepen.
Uit jouw opmerkingen (en ik krijg de indruk dat je weet waarover je schrijft) krijg ik de indruk dat dit soort dingen (noodgeboren) vaker voorkomt, Het verbaast me. Sterker nog, het zou niet mogelijk moeten zijn.