Skiles

• Jety

Voor onze skischule Total in Hochfügen zoeken wij (kinder)skileraren en leraressen.

Met name zoeken wij mensen voor de 2vakantieweken vanaf 14feb.

Het welbekende anwarter is niet noodzakelijk.

Heb je altijd al een keer skiles willen geven,of lijkt het je wat om een soort betaalde vakantie te hebben,stuur dan een mailtje naar:jety1976@hotmail.com

• JW

Al die prikkers hier die nog nooit les hebben gegeven maar dat altijd al graag hadden willen doen zijn al maanden geleden weggelokt.

Maar voor de Nederlandse vakantiegangers in Hochfügen toch wel erg fijn dat ze daar op de skischool middenin het hoogseizoen in het Nederlands worden bezig gehouden !

Prima reclame voor Skischule Total !

• kootje

Nou geef mij dan maar SKILES in het Frans, desnoods in het Russisch.

• JW

En ik zit n.b. hier op de Prikpagina vaak mensen aan te raden om meer skiles te nemen :? !!

Voor Nederlandse les hebben we in eigen land voldoende faciliteiten….

Het gaat natuurlijk allemaal om (veel) geld verdienen.. Een skischool hoort voldoende deskundig personeel in dienst te hebben. Die vakantiepiek is al een jaar van te voren bekend. En vol is gewoon vol, als al je personeel bezet is, dan moet je gewoon “nee” verkopen.

Aan iedereen die overweegt tijdens die vakantiepiek les te gaan nemen:

- neem een goeie skischool, die alleen met gekwalificeerde - of in elk geval deskundige - mensen werkt;

- bij groepsles: informeer van te voren naar de maximale groepsgrootte,

- neem geen genoegen met iemand die zelfs de simpelste basistechnieken niet feilloos beheerst,

etc.

• Miski

JW,

Goede punten maar ook erg moeilijk te checken en ook vaak niet haalbaar.

Je loopt in een dorp naar een skischool en dan vraag je of je les kunt krijgen en hoe weet jij dan of jouw leraar gekwalificeerd is en of hij de basistechnieken wel beheerst. Je kunt het vragen maar het antwoord weet je van te voren al. In een hele hoop skischolen mogen de staatliche leraren niet met hun insigne op hun pak lopen omdat gasten alleen dat soort leraren willen hebben terwijl voor een beginnner een anwarter meer dan voldoende is.

Vol is vol maar als de mensen naar een dorp komen en ze kunnen geen skiles krijgen want er zijn geen leraren meer dan komen die mensen ook nooit meer naar dat dorp toe. De oostenrijkers staan echt niet te springen om skileraar te worden.

Informeren naar groepsgrootte is goed maar in de wet staat dat de groepen twaalf personen mogen hebben en in noodgevallen tot vijftien. Wat noemen ze een noodgeval.

Blijf van mening dat voor kinderen skiles in hun eigen taal echt wel bevorderend werkt, het gaat tenslotte om plezier en dan komt dat skien vanzelf wel.

Conclusie: Had ook gehoopt dat het zo zou werken maar als je aan de andere kant van de medaille hebt gekeken dan zie je dat het niet werkt zoals je wilt maar vindt wel dat een leraar hetzelf goed voor moet kunnen doen.

• JW

Natuurlijk is het allemaal niet zo simpel als het lijkt. Maar wat Skischule Total nu doet is helemaal het andere uiterste. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets bij b.v. de Franse ESF denkbaar is. Zo'n instantie heeft ook nog een naam op te houden ! Iemand die veel betaalt voor dure lessen, en merkt dat hij belazerd wordt en niks bijleert, zal niet gauw wéér les nemen. Want dat is wel heel erg zonde van je vakantie…

In het verleden heb ik in Oostenrijk een paar keer les gehad van een Oostenrijkse student(e), die jaarlijks voor korte tijd de studie opschortten om bij te verdienen, Niet gediplomeerd, maar via een verkorte cursus van de skischool wel goed voorbereid op het niveau waarop ze les moesten geven. In beide gevallen werkte dat behoorlijk goed.

Zo kan het óók.

Natuurlijk gaat het bij kinderen - waarbij de leeftijd ook nog veel uitmaakt - vooral om het plezier (voor iedereen trouwens, het is je vakantie !), Maar een leraar die zijn skiklas niet bij kan houden, of de helling niet afdurft waar een paar van zijn pupillen net zijn afgedoken, lijkt me een raar gezicht (ook voor de belangstellende ouders, die net even poolshoogte gaan nemen.. :) .

Van een skileraar (al dan niet gediplomeerd) mag je verwachten dat hij/zij je beter skiën kan leren. Daarvoor is o.a. nodig dat hij fouten herkent en beschikt over een arsenaal van oefeningen om die fouten te verbeteren. Enz.

Daarnaast is toch ook wel enige vaardigheid/ervaring vereist in het (bege-)leiden van groepen.

Uit jouw opmerkingen (en ik krijg de indruk dat je weet waarover je schrijft) krijg ik de indruk dat dit soort dingen (noodgeboren) vaker voorkomt, Het verbaast me. Sterker nog, het zou niet mogelijk moeten zijn.

• Alice

De skischool waar onze zoon enkele jaren les heeft gegeven (eveneens Zillertal Kaltenbach) worden alleen gediplomeerde skileraren aangenomen, die tenminste in het bezit zijn van hun anwarter de mensen die in het bezit zijn van dit diploma hebben geen kenmerk op hun pak maar wel altijd hun pasje bij zich (dit is zelfs verplicht bij je te dragen) Skiles geven aan met name kinderen is echt meer als een beetje leuk kunnen skieen hoor. Ik weet dat het tiroler skileraren verband bv. ook veel tijd besteed aan het leiding en lesgeven. ook moest onze zoon zijn EHBO diploma hebben. Wat ik wel eens heb gehoord dat er een niet gediplomeerde skileraar meegaat met een wel gedilomeerde leraar als hulpje omdat met name in de krokus de groepen wel vaak wat groter zijn.Deze persoon sluit dan vaak de groep achteraan om het stel goed bij elkaar te houden.

• skiester

Dat vind ik dan weer een goede oplossing: zeker bij die kleintjes is het verstandig. EN de opraper moet natuurlijk kunnen skieen maar heeft natuurlijk geen diploma nodig.

Mijn zoontje zat ook in een groep van 11 en ik heb er een ochtend in de buurt geskied om foto's te maken, en diverse malen viel er wel 1. Dat heeft zo'n leraar echt niet altijd meteen door, zeker omdat dit al een gevorderde klas was en dus al hard door skieden. Zelfs al zou hij ogen in zijn achterhoofd hebben dan zou hij nog niet alle kinderen kunnen zien op een bochtige piste.

• Miski

JW,

Weet helaas uit ervaring dat het vaak gebeurt.Heb dat bij verschillende skischolen gezien. Een verkorte opleiding van de skischool is best een goede optie voor een niet anwarter maar voor sommige is dat echt niet genoeg. Anwarter is ook maar een relatief begrip want weet verschillende skiers die gezakt zijn voor hun anwarter terwijl ze net uit het wedstrijdkader kwamen. Dit had weer te maken met dat ze amper konden rutschen, jarenlang geleerd om zoveel mogelijk op de kanten te skien. Spreek inderdaad uit ervaring, ben anwarter ausbilder in het Zillertal.

Alice

Alleen staatliche leraren krijgen zo een kenmerk maar je ziet die bijna alleen maar in St Anton op de pakken.

Weet niet welk pasje je zoon heeft want vermoedt dat het de snowsportscard is en daarvoor hoef je geen anwarter te hebben, als kinderbetreuer krijg je ook zoiets.

Alle leraren moeten met hun ausweiss op zak lopen, ziet eruit als het oude rijbewijs.

Voor je info kinderen tot vijf jaar en die zich nog op de oefenweide bevinden kunnen volstaan met een leraar zonder anwarter, dit staat in de wet in oostenrijk.

Zou dit alles ook graag anders zien. Ben ook van mening dat de anwarteropleiding zwaarder gemaakt moet worden maar dan krijgen ze niet genoeg leraren om aan de vraag te voldoen. Het commerciele blijft altijd de boventoon voeren.

• Alice

Onze zoon heeft een officieel pasje waarop staat Anwarter TSLV achterop staan een rij kolommen die ieder jaar waneer je hebt les gegeven word afgetekend ook is hij in het bezit van een officieel diploma, hij heeft het gehaald in Kirchberg (via Cios) (TSLV) het was een opleiding van 2 volle weken en de opleiding werd volledig in het duits gegeven. Ook moesten zij elke week minimaal 1 ochtend onder leiding van de eigenaar van de skischool skieen om hun dan weer wat bij te spijkeren. Dit gebeurde dan onder allerlei omstandigheden tiefsnee met baggerweer etc.