Schadevergoeding bij klachten

• Snowy

Naar aanleiding van de negatieve ervaring van Alice, vraag ik me eigenlijk af wat je nu eigenlijk moet doen om een zo hoog mogelijke (lees: redelijke) schadevergoeding te krijgen als je serieuze klachten hebt tijdens je vakantie.

Uiteraard zeg je dat je de acco niet redelijk vind en een alternatief wilt hebben, zoals Alice ook gedaan heeft. Maar houdt het daarmee op? Je bent door de verhuizingen tenslotte skidagen kwijtgeraakt, hebt minder slaap gehad en daardoor wellicht ook minder (of slechter!) geskied en bovenal heb je een vervelende vakantie als geheel gehad. De ‘schade’ die je geleden hebt is dus groter dan alleen een vergoeding vanwege een mindere acco.

Is er hier iemand juridisch onderlegd die kan vertellen welke stappen je wanneer moet nemen om je werkelijke schade (eigenlijk dus gewoon een nieuwe vakantie!) vergoed te krijgen?

• bBagheera

Ik weet eigenlijk alleen maar dat ze een alternatief aan moeten bieden dat net zo goed is of beter dan de geboekte acco als er iets mis gaat.

Probleem is dat een hele nieuwe vakantie niet in verhouding staat tot het probleem (dag skien kwijt of lawaai), dat zullen ze dus alleen onder hele speciale omstandigheden doen.

• Snowy

bBagheera schreef:

>

> Ik weet eigenlijk alleen maar dat ze een alternatief aan

> moeten bieden dat net zo goed is of beter dan de geboekte

> acco als er iets mis gaat.

>

Uiteraard, maar we hebben hier de situatie dat dat dus niet gebeurd is. En als je in het hoogseizoen gaat, zal het ook voor kunnen komen dat het niet eens mogelijk is om een goed alternatief aan te bieden. Wat moet je dan doen?

>

> Probleem is dat een hele nieuwe vakantie niet in verhouding

> staat tot het probleem (dag skien kwijt of lawaai), dat

> zullen ze dus alleen onder hele speciale omstandigheden doen.

Het spreekt voor zich dat je niet snel een nieuwe vakantie zult krijgen, maar er wordt wel snel gesteld dat het ‘leed’ beperkt is. En als je door lawaai niet of slecht slaapt is je vakantie toch echt wel helemaal naar de knoppen en dan mag daar wel iets meer tegenover staan dan alleen een gedeeltelijke vergoeding van de kosten van de acco.

• Bert

Dit jaar zijn wij met een groep van 20 pers met Sunweb weggeweest naar Le Corbier. Geen enkel probleem gehad en alles was perfect voor elkaar.

Vorig jaar naar Curacao geweest. Malheur was niet vergelijkbaar met wat hieronder beschreven is.

Maar…..

Heenreis duurde 52 uur door o.a. noodlanding, koffers zoek, fraude met creditcard en wat verdere ongemakken.

Dit betrof overmacht voor de maatschappij maar toch.

Thuis bij verzekeraar meteen melding gemaakt met een uitgebreide toelichting waaronder een raming van de geleden schade.

Een deel moest via de annuleringsverzekering verhaald worden en een ander deel via de reisverzekering. Ik moet zeggen dat ik er nogal bovenop gezeten heb.

Achteraf hebben we toch nog een heeeerlijke vakantie mogen beleven. Ik heb er een vermakelijk verslag over geschreven. Weet zeker dat dit ZEER uitgebreide verslag met plezier gelezen wordt.

Ik wil het evt hier wel plaatsen alhoewel het natuurlijk enorm off-topic is. Een Cariben reisverslag op een ski/prikpagina.

Gr

Bert

• sander

Wanneer je als consument iets koopt (in dit geval een vakantie) moet deze voldaan aan het beloofde (door middel van folder, specifieke beschrijving maar ook mondelinge toezeggingen). Dit heet het conformiteitsbeginsel.

Als het geleverde (bv. de acco) niet overeenkomt met wat je gekocht heb dien je de verkoper hiervan aan te spreken, hierbij verzoek je tot nakoming. Kan hij dat niet kun je de overeenkomst (gedeeltelijk) ontbinden en bv. geld terug eisen.

Op deze site lees je er veel meer over: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Vakantie_en_vrijetijdsbesteding/Accommodatie/Basisinformatie/Klachten_over_accommodatie

Persoonlijk denk ik dat een nieuwe vakantie er niet in zit bij enkele klachten. Wat veel mensen echter doen is pas na de vakantie klagen. Daarmee verslechter je de kansen, tijdens de vakantie dus meteen de verkoper schriftelijk informeren (fax, e-mail etc) en verzoek tot oplossing van het probleem.

Hoop dat men hier wat aan heeft!

• skiester

1 ding: meteen klagen. Als je wacht tot na je vakantie, dan heb je de verkoper geen kans gegeven om de klacht te verhelpen en heb je dus ook geen recht op schadevergoeding.

2. zorg dat alles op papier staat. Zijn je klachten mondeling geweest, bevestig ze dan ASAP per fax of brief waarin je precies de tijden, data en namen noemt van degene die jouw klacht ter plekke heeft behandeld.

3. maak foto's zodat je bewijs hebt van de klachten

4. Direct bij terugkomst een officiele klacht indienen met alle info en bewijsstukken (kopieen!!) plus vraag om schadevergoeding. Je kunt (om meer dwang uit te oefenen) ook bij de boekhandel een standaard dagvaarding halen en deze betekend opsturen naar de reisorganisatie. Meestal zal dit niet op een rechtszaak uitdraaien, maar een betekende dagvaarding doet ze wel schrikken.

Reisorganisaties proberen meestal de boel te traineren zodat je op een gegeven moment geen zin meer hebt en het maar laat zitten. Zo'n truc met een dagvaarding doet ze meestal wel serieus antwoorden. Kost alleen wel wat.

Mvg

mr skiester

:D

• Joep

Wat heel belangrijk is, is dat je ter plekke al aangeeft dat het je niet bevalt en dat je de organisatie ook de gelenheid geeft om een alternatief te organiseren (wat door Alice ook is gedaan). Steeds als je vindt dat het conformiteitsbeginsel niet is nagekomen, moet je dat weer aangeven. Eventueel ook foto's maken en dergelijke. Houd in je achterhoofd dat het hier gaat over civielrecht, waarin de hoofdregel is: je stelling zul je moeten bewijzen. Wat Alice doet had moeten doen (en misschien ook wel heeft gedaan) is zeggen: wij gaan nu, bij gebrek aan een fatsoenlijk alternatief, in het appartement zitten dat niet aan onze verwachtingen voldoet en willen dus na de vakantie een deel van de betaalde reissom terughebben. Knappe jongen die dan vervlolgens nog een cent ziet, want gelijk hebben is helaas iets heel anders dan het krijgen. Vraag is vervolgens hoeveel je terug zou moeten hebben. Je hebt immers wel een dak boven je hoofd gehad en de voorzieningen gebruikt. Dus je krijgt dan nooit alles terug.

Vraag is verder: wat is er beloofd en wanneer voldoet iets niet. Het voorbeeld van Alice lijkt me vrij duidelijk, maar (hypothetisch) bij een organisatie van Sunweb voor een habbekrats iets boeken en dan verwachten dat je een vrijstaand chalet aan de piste krijgt is natuurlijk onzin.

Gelukkig hebben we in Nederland niet de procescultuur waarin alles meteen moet worden goedgemaakt met forse schadevergoedingen. Een dag skigenot is natuurlijk ook niet in geld uit te drukken (afgezien dan van de gederfde skipas).

• Arjan

Niemand heeft het geld om een advocaat a raison van 200 euro per uur in te huren om een schade van enkele honderden euro's te verhalen. Aanvechten kost ook heel veel tijd en als je dat tegen de schade weegt is het vaak de moeite niet waard

Dus je bent naar mijn mening veelal van de kwaliteit en service van de reisorganisatie afhankelijk. Je moet zoveel mogelijk ter plaatse oplossen en wat niet lukt doe je bij terugkomst.

Een slecht voorbeeld:

We gingen naar Turkije, de organisatie was een chaos, op de terugweg was er geen vliegtuig en na 12 uur wachten kregen we een vervangend vliegtuig naar Dusseldorf in plaats van Amsterdam. Veel kosten gemaakt met de mobiele telefoon, veel ongemak, etc. Meedere malen een brief naar de Turkse reisorganisatie geschreven, die werden denk ik meteen in de vuilnisbak gekiept. De organisatie is inmiddels opgedoekt en het jaar erna gaan dezelfde praktijken onder een andere naam verder. Mijn les: noooooit meer Turkije met zo'n la-la organisatie.

Een goed voorbeeld:

Via Vrij Uit een mooi hotel met de Paasvakantie geboekt, bij aankomst hotel vol, ze hadden de reservering niet ontvangen. Er was nog 1 kamer beschikbaar, voor 1 dag en tegen een meerprijs van 100 euro. Meteen met Vrij Uit gebeld, kamer geaccepteerd en via het hotel een alternatieve locatie gevonden. Naar Vrij Uit een klacht geschreven, we hebben het geld van de reservering terug ontvangen, alsmede de meerprijs voor de duurdere kamer voor 1 nacht plus nog eens 50 euro voor het ongemak. Zo kan het dus ook

Maar als een reisorganisatie je laat dood vallen, dan wordt het lastig om iets van schadevergoeding te krijgen

• Alice

Even voor de duidelijkheid, het gaat ons totaal niet om het onderste uit de kan te halen, het enige wat wou was ons ongenoegen kenbaar maken en met anderen te delen. Dat we deze vakantie niet vergoed krijgen snappen wij ook wel en dat is ook niet de insteek. Maar herhaling van zetten dat is hetgene waar wij voor gaan, ik probeer verhaal te halen zodat jullie niet hetzelfde overkomt. dat we geen vrijstaand chalet hadden wisten we. en dat we 50 meter van de piste zaten ook, dat is totaal ook niet het probleem.Het enige wat ik aangeef is dat ik er voor bedank om 1000 euro te betalen om in een afbraak toko te zitten. Als je dan ook nog te horen krijgt van de hostess het fonteintje en toilet werken toch wel???? ja dan weet ik het niet meer, ik zit thuis ook niet met m'n kont op het porcelein van het toilet dus daar bedank ik in de vakantie ook voor. wat betreft het fonteintje dat durfden we niet eens te gebruiken om verdere schade te voorkomen. en niemand gebruikt een broodrooster met een totaal versmolten snoer.

• Joep

Ik bedoelde ook niet te zeggen dat jullie het onderste de kan wilden halen. Mijn reactie was op de vraag van Snowy. Het voorbeeld van het chalet aan de piste verwachten was hypothetisch en dus niet wat ik denk dat jullie verwachtten.