Reisverslag/ informatie St Anton

• JosA

Hallo Prikkers,

Hierbij mijn bevindingen van St Anton, geen foto's ik had geen zin in het meeslepen van de camera.

Zaterdag 17 januari was het zover op weg naar St Anton om daar een weekje op de latten te gaan staan.

Veelbelovende verhalen op internet gelezen dus de verwachtingen zijn hoog en uit verslag zal blijken op die zijn in mijn optiek zijn uitgekomen.

Mijn bevindingen zijn puur persoonlijk en ik vergelijk aan eerdere oorden waar ik ben geweest. Ik heb geprobeerd om wat meer info erin te zetten zodat mensen die overwegen om naar St Anton te gaan hier wat info vandaan kunnen plukken.

Acco:

We zaten in Apart Fliana in St Anton Oberdorf. Een mooi appartement met alles erop en eraan. Keurig onderhouden en alles voor elkaar.

Dit appartement ligt zoals eerder gezegd in obersdorf en is dus vanaf centrum Anton 5 a 600 meter lopen. Op zich niet erg alleen het is een redelijke steile weg omhoog en dat gaat vervelen als je klaar bent met skiën. Ook zonder ski’s is het een hele klim.

Voor de deur was een bushalte dus in de ochtend was het instappen en met buslijn 3 naar de Galzig baan.

Opmerkelijk vond ik dat er redelijk veel app nog vrij waren terwijl je via vvv of www geen hits krijg en we zodoende in oberdorf terecht zijn gekomen want we wilde toch op vakantie. St Anton is een uitgestrekt dorp waar het wel aan te bevelen is om goed te kijken waar je zit als je alles lopend wil doen. Anders zijn er de bussen nog of de taxi’s. (rit binnen het dorp voor 20 uur is € 8,= na dit tijdstip is het nachttarief en vraagt met € 12,=)

Transport:

Omdat niet alles aansluit heb je ook een busverbinding nodig. Dit is allemaal goed geregeld en je kan zo instappen. Bussen rijden regelmatig maar als je niet gewend bent (zoals wij) om de bus in te moeten is het wel eens jammer dat je moet wachten om verder te kunnen. Nogmaals transport is wel goed geregeld alleen je moet er even aan wennen in ons geval.

Skigebied St Anton:

Vanuit het dorp vertrekken er drie liften omhoog om iedereen naar boven te brengen. Daarvan is de galzig baan de grootste en nieuwste. Het is een mooi nieuwe lift die zelfs een aantal design awards heeft gewonnen. Stoeltjes lift is naast de Galzig baan en ook goed geregeld. De derde lift is de Nasserreinbhan en lig meer aan het einde oosten van het dorp.

Een maal boven aangekomen is het even kijken hoe je hoger kan komen dan 2200 meter.

Oplossing hiervoor is om met de Valluga baan mee te gaan en door te stijgen naar 2650 meter. Deze rit in cabine is erg mooi en je gaat over een dal heen en stijg behoorlijk snel. Mensen met last van hoogtevrees gaan die lift niet leuk vinden.

Omdat deze lift over een dal gaat is het ook gelijk een gevoelige lift voor wind, het is in onze week vaak voorgekomen dat de lift eruit lag door de wind terwijl we maar windsnelheid van 40 tot 50 km per uur hadden. Hierdoor is een stuk ontsluiting gelijk weg.

Over het algemeen zijn de liften allemaal goed en is het skigebied leuk, daar is dan ook alles mee gezegd. Wat voor beginners leuk is dat er redelijk wat afdalingen zijn die tussen de bossen lopen en zodoende lekker over bospad kunnen cruisen. Blauwe afdalingen 17, 11, 8, 23, 24,1,4 zijn voor bovengenoemde groep leuk om te doen.

Verder vind ik (gevorderde skiër) het skigebied niet bijzonder en is het toch wat puzzelen om de goede aansluitingen te vinden.

Een sub gebied van St Anton is Rendl, het is aan de andere kant van de berg en je kan er komen door met de bus naar de gondel te gaan of middels een ouderwets trekkoord door een vlak stuk van het dorp getrokken te worden. De Cabine lift is erg verouderd en zodoende traag. Volgend jaar gaan ze een nieuwe gondel bouwen die dan ok over het dorp loopt en zodoende een goede verbinding gaat vormen met de Galzig baan.

Het gebiedje is leuk en heeft vaak zon te pakken. Vaak is het hier rustiger dan in het andere gedeelte van het gebied. Hierdoor is het zeker voor mensen die lekker rustig hun eerste schreden op de latten willen oefenen een leuk locatie. De dalafdaling R1 is een rode afdaling maar is zeker voor beginnende skiërs goed te doen en geen reden om met gondel naar beneden te gaan.

Skigebied Lech/ Zurs/Oberlech:

Wij zijn met de bus vanuit St Anton naar Zurs gegaan. (rit van een klein half uur).

Prima busverbinding met goede bussen.

Vanuit Zurs kun je een route skiën die de Weise Ring wordt genoemd. Het is een route die alle dorp aandoet en je over mooie pistes stuurt.

Vanuit Zurs gan je naar Zug, vervolgens naar Oberlech, Lech en weer naar Zurs waar je aan het einde van de piste zo weer de bus in kan om naar St Anton te gaan.

Persoonlijk vind ik dit skigebied veel mooier dan St Anton. De pistes zijn breder opgezet en alles is goed op elkaar afgestemd. Ook waren de pistes beter onderhouden. Lech is zeker voor beginnende skiers een mooi gebied waar je brede, lange blauwe afdalingen hebt. Daarnaast zijn er voldoende rode pistes die ook weer in goede staat verkeren.

De liften zijn ook goed, echter wanneer je de Weise Ring doe heb je wel twee hele lange 2 persoon stoeltjesliften. ( van Zurs naar Zug, De madlochlift en de Zugerberg lift) Nu was het niet erg omdat deze dag erg goed weer hadden maar wanneer je daar met minder zonnig weer zit zijn het absoluut klappertand liften omdat ze niemandsland liggen.

In het dorp Lech met de grote gondel weer omhoog, deze lift is wederom schitterend, hij bied erg mooi uitzichten en is gezellig al sta je met 80 man in één cabine. (ahum)

Daarna volgde lange blauwe of rode afdalingen die door mooi landschap gaan.

Kortom ik prefereer het Lech gebied boven de St Anton gebied

Eten op de piste:

Er is zijn voldoende voorzieningen op de pistes om lekker te kunnen eten. Het is natuurlijk persoonlijk maar ik heb ieder keer wel een smakelijke maaltijd gehad.

Prijsniveau varieerde een beetje maar een bordje pasta met een grote Ski wasser is ongeveer 12 tot 13 euro.

Grote vreetschuren zijn er wel een paar maar er zijn veel meer leuke restaurants waar het gezelliger is ingericht. Ook zijn er regelmatig bandjes in de restaurants die dan voor de nodige sfeer zorgen.

Aanrader in mijn optiek zijn: de twee restaurants op afdaling 1 St Anton, halverwege de piste wanneer je de kabelbaan ga kruisen.

Lech, de dalafdaling piste nummer 34a 300 meter voor het dorp een mooi restaurant waar de salades erg goed en lekker zijn en de Kaisersmarren onovertreffelijk zijn.

(was wel iets duurder restaurant, he maar wat wil je? Als onze lieve Maxima daar af en toe lekker zit te knabbelen moet het toch niet uitmaken. ;-) )

Eten in het Dorp (St Anton):

Omdat wij geen wonderen kunnen verrichten in de keuken zijn we iedere avond op pad gegaan om te gaan eten.

Dit was nog niet een makkelijke opgave om een enigszins leuke tent te vinden. Het aanbod van eet tentjes vond is zeer mager en de kwaliteit was ook nog al eens discutabel.

( ik ben geen fijnproever maar weet wel of je massa, uit een pakje troep en zonder enige inspiratie of lol klaargemaakt voer zit te eten.)

Voorbeeld hiervan is de pizzaria die achter de volksbank zit, hier krijg je panpizza ipv normale pizza. Bodem was nog rauw terwijl bovenop het al gaar was.

Positieve uitzondering is Steakhouse tegenover Post Keller in het dorp. Het ziet er wat chiquer uit en zo is het prijsniveau ook. Maarrrr de biefstuk die je daar krijg is werkelijk een 10! Ik heb niet eerder zo goede biefstuk gehad als daar. Kost meer dan de schnitzel wat maar dan heb je ook wat.(€ 25,00)

Verder is er midden op het dorp een pizzaria die afgeladen vol is maar wel goed eten verkoopt. Verder nog een paar restaurantjes waar je wisseld van budget en kwaliteit kan eten. Conclusie: Hier had ik veel meer van verwacht, meer aanbad van leuke tentjes waar je gewoon lekker kan knabbelen.

Apres ski:

Wanneer je het over St Anton hebt dan is iedereen helemaal verrukt over de Mooserwirt!

Uiteraard zijn we daar op onderzoek uit geweest.

Mooie tent die een erg groot terras heeft waar het afgeladen vol is. Binnen is het een twee verdieping tellende zaak die leuk is ingericht. Het is inderdaad de Apres ski tent van St Anton. Wat ons opviel is dat het om 18 uur behoorlijk leeg liep. Wellicht hadden de mensen hun buik vol van de hoge prijzen, immers €5,30 voor groot glas bier begint lekker door te tellen als je met een paar man staat te drinken.

De sfeer was ok en het is vooral 25 + volk wat op de Moosterwirt afkomt. De muziek liep heel erg uiteen, duitstalig tot fransie bauer tot house tot good old disco.

Om naar de Mooserwirt te gaan kun via de piste gelijk van de latten zo de apres ski is of je gaat er met de taxi naar toe. (kost 10 euro per taxi vanuit dorp St Anton)

Lopen is geen optie want De Mooserwirt lig nog op de berg. Dat is ook een groot nadeel je moet dus na apres ski nog 500 meter naar beneden skiën of met de taxi terug naar dorp.

Ik heb werkelijk met verbijstering staan te kijken hoeveel Imbecielen met een halve greppel drank in dr mik nog op de latten klimmen en die rot 500 meter (stuk was vaak erg slecht in de week dat wij er waren met enorme bulten en ijsplaten en onverlicht!!) naar beneden glijden, struikelen, vallen, en alles wat maar op skiën lijkt

In mijn optiek is dit echt levensgevaarlijk en zouden ze dat stuk moeten afsluiten voor iedereen.

Ik kan wel zonder drank naar beneden komen maar er komen nog even 200 man achter je aan met de eerder genoemde greppel drank in dr mik.

Iets hoger ligt de Crazy Kanguru, Dit is een populaire tent vooral bij jonger publiek. Veel jonge gasten hier en erg jong spul achter de bar om je te bedienen. Sfeer was zwaar ok en het is daar goed toeven. Ook bij verlaten van deze tent moet je dus nog op de latten en moet je zelfs een stukje rode ijsplaat (in onze week) zien te overbruggen.

Na een paar dagen op de berg te zijn geweest wilde we de Apres ski in het dorp buiten nuttigen dat je op de latten moet. ( Apres ski, vanaf 1600 tot een uur of 19.00). Helaasssss er is in het dorp dus weinig tot niets te beleven. Alles blijft op de berg plakken bij die eerder genoemde tenten. Er zijn wel een paar maar die waren in onze week de meeste tijd dicht of er was geen hond te zien.

Heeeel jammer!!! Het is echt een gemiste kans in mijn optiek, er is geen reden om snel naar beneden te gaan om daar lekker eens een pilsje te gaan drinken.

Dus wanneer er nog investeerders zijn die daar iets willen beginnen zou ik zeggen grijp je kans en begin onderaan de dalafdaling een leuke apres ski tent.

Wanneer iedereen in enigszins redelijke staat van de berg is gekomen en ook even gegeten heeft en de noodzakelijke douche beurt heeft gehad wil je nog wel eens even het dorp in om nog een pilsje te kopen.

Het is voor mij geen zaak om dan tot 02:00 in een disco te staan maar gewoon om 21 uur een pilsje te gaan kopen is altijd leuk. Echter de meeste kroegen gaan pas open om 22 uur en begint er pas volk naar binnen te lopen om 23 uur. Wij zijn nog een avondje naar de Post keller/ Picadilly keller geweest. Leuke tent waarbij in de Post keller live muziek is en in de Picadilly disco.

Overig:

Voor een skipas betaal je €192 alpendollars en de ski pas is geldig is 8 plaatsen die bij elkaar het gebied St Anton/ Lech vormen. Alles bij elkaar is er 280 kilometer (volgens vvv) piste wat er lig te wachten en wat verbonden is met liften en bussen.

Het is is voor Off Piste skiërs een waar paradijs zo heb ik me laten vertellen. Er is ongeveer 180 km aan tiefsnee afdalingen mogelijk.

Bij liften was dan ook het percentage 90mm plus onder de binding erg hoog. Ook viel het me ook dat er veel mensen met de ABS rugzak de bergop gingen.

Op Dinsdag was het voor de dames en heren off piste freaks een hemel op aarde omdat er bijna 40 cm verse poeder was gevallen en ze dus overal hun handtekening konden achterlaten.

Het huren van skies kost voor 6 dagen incl stokken € 123,= alpendollars. Dit is de prijs voor normale ski’s, dus geen gold of VIP.

Het merk Stockli en K2 zijn sterk vertegenwoordigd bij de verhuur bedrijven. In St Anton struikel je over de verhuurbedrijven die allemaal dezelfde prijs rekenen.

Het viel me op dat er erg veel Twintip, twintip achtigen en vette skies in de verhuur zitten, dus ook voor ski klasjes.

Het percentage helmdragers is dit jaar wederom sterk gestegen, ik denk dat ongeveer 60% van de skiërs een harde pet op heeft. (goede ontwikkeling)

Conclusie:

Vol verwachting zijn we naar Anton gegaan en het is ons toch tegen gevallen.

Dorp met restaurantjes viel tegen en het dorp op zich vonden we ook niet zo gezellig als gehoopt.

Ski gebied is ok maar heel bijzonder is het ook niet. Wanneer je een beetje verwend bent door aangesloten gebieden/ dorpen te hebben dan moet je sterk wennen aan de bus diensten tussendoor.

Apres ski is in St Anton zwaar overgewaardeerd, de mooserwirt is bijna heilig verklaard maar dat vond ik te veel van het goed. Het is er leuk maar that’s it.

Wanneer men aan me zou vragen of ik er nog een keer naar toe zou gaan? Dan zou ik voor dat zelfde geld liever naar Ischgl of Serfaus gaan.

Nu mag ik weer gaan aftellen en dan gaan we over 5 weken weer op pad en zal ik Prikker Hakke, Hakke kids en Lucie van Hakke weer zien op de piste in Maria Alm waar ik met de Vereniging van Gehandicapte Wintersporters een week met 30 kids in de sneeuw ga klooien.

Groeten en wanneer er zaken zijn die ik gemist heb in St Anton zodat ik mijn menng moet bijstellen dan lees ik dat graag.

Groet,

JosA

• Hakke

Ha die JosA,

Een duidelijk verslag….enne leuk dat jullie dezelfde bevindingen hebben over het skigebied als die wij vorig jaar hadden.Maar wij zijn dan ook wel heel erg verwend met de franse gebieden. De andere dingen hebben wij niet uitgeprobeerd want wij zaten een km of 12 van St.Anton af en das wat ver om nog even uit eten te gaan of voor de apresski.

Het aftellen voor de kinderreis is begonnen, alleen mag ik over twee weken al!

O,ja je kunt natuurlijk eind april ook nog een weekje mee…frankrijk ontdekken.

groetje Lucie van Hakke

• skiester

leuk verslag, maar: “€ 123,= alpendollars” :?

Dat is volgens mij een contradictio in terminis…. Of kun je ook in Alpendollars betalen in St Anton?

• JosA

He Lucie van Hakke

ik ga het even in de groep gooien

het is is wel een optie want jullie frankrijk staat nog op het lijstje.

by the way:

over twee weken de jeugd( ik kon niet mee want werkgever kon geen vrij geven), dan krokus en aansluitend VGW en dan koningenweek.!!

ik zeg: jij komt wel aan de piste uren dit jaar!!

groeten

JosA

• JosA

sorry, het zijn gewone alpeneuro's.

:-(

• Arjan

Hmm, da's jammer van die foto's Jos. En zelfs zonder foto's kun je een verslag met wat van google bij elkaar geharkte plaatjes oppimpen, fotootje van appartment Fliana, pistemapje, foto van gluhwein met sauerkraut en bratwust…you name it. Toch jammer

• christophe

jos,

je bent niet echt enthousiast over sankt anton. kan best, maar weet:

dat je super kunt eten in benvenuto cafe (in complex v well.com, fusion), galzig verwallstube (op galzig, met 16/20 gault millau, sublieme vis/schaaldieren), restaurant v sankt antonerhof, hospiz alm (christoph), brunnenhof (in jacob, is hotel maar via via kun je er ook op restaurant),… het steakhouse waar je geweest bent is de hazienda?

dat de apres ski ook tof is in de anton bar (galzig dalstation), post keller/piccadilly, schirmbar achter alte post, en een of andere engelse pub in de buurt v antonerhof.

dat je naar de schindlergrat kan als valluga 2 gesloten is. kom je bijna op hetzelfde punt uit (zijn trouwens 2 fantastische routes, nl schindlerkar en mattunjoch)

dat je ongelooflijk mooi kunt skien boven stuben. ben je niet op de albonagrat geweest?

dat ik hier de muggengrat in zuers mis; kun je gelijk gaan lunchen in flexenhaussl. de favoriet van caroline en ernst-august boven op de flexenpass…

groet,

een arlbergfan

• jacob

1. Alpendollar = Zwitserse Frank !!

2. De reputatie van St.Anton geldt vooral voor goede en zeer goede skiers, zoals hier op skiforum ook vaak herhaald (onder andere door mij zelf)

3. JosA waardeert Lech veel meer dan St.Anton. Een bekend, veel voorkomend gegeven. Maar daarmee geef je aan een “rustige” skier te zijn, de pistes in Lech zijn veel rustiger, breder en makkelijker.

4. Om St.Anton te waarderen moet je er wat vaker geweest zijn (geldt ook voor restaurants etc.), en een goede skier zijn

• JosA

Dank je wel Jacob dat jij mij precies aan mijn verhaal kan indelen hoe goed ik kan skien………………………………… hahaha wat een lacher is dit.

Jij bent dus die Landes 2 god die de man is in St Anton, zo aan je commentaar te lezen.

Ook het verhaal dat je vaker geweest moet zijn om het beter te waarderen……………….het zal wel maar ik wil wellicht die tweede kans niet geven.

Punt 1 had ik al aangegeven dat het een fout was en heb ik ook aangegeven.

Als jij dan lekker in St Anton blijft de goede skier uithangt dan ga ik in een andere oord mijn skills uit oefenen.

Het is beleven van een gebied is tenslotte allemaal subjectief en hangt ook sterk van de weerssituatie af.

Groet,

JosA

• skiester

He misschien moet Jacob mij dan eens op weg helpen: ik wil nl ook wel een Landes2 godin worden… :D