Regen van lawines in de Alpen

• JW

De keerzijde van een dik pak verse sneeuw is bekend: lawine gevaar ! Afgelopen dagen waren ze er weer op veel plaatsen in de Alpen, zowel in Oostenrijk, Zwitserland als Frankrijk, en veroorzaakten ze ook slachtoffers. Niet alleen onder off-pisteskiërs maar ook onder sneeuwschoenwandelaars. Het afgegeven lawinerisico voor die gebieden was 3, en soms zelfs 4. Gevaarlijke omstandigheden, helaas te vaak onderschat door onwetendheid. Lawines kwamen voor net naast de piste, en zelfs op een afgesloten piste (zo'n afsluiting is er bij dat soort omstandigheden natuurlijk niet voor niets..).

Een selectie van de plaatsen met lawineslachtoffers: Anzére, Flaines, Valmorel, Les 2A, Les Houches, Nendaz, Hintertux, Zermatt, Corvatsch, Les Gets, Valmorel, Chamonix, Clusaz, Larche, en dat is dan nog maar een selectie, Veel te veel in een weekje tijd…

zie www.bergredding.nl/?cat=5

• atomic

De afgelopen week is er in de Dolomiten ook veel sneeuw gevallen waardoor er (zeer beperkt) pistes afgesloten waren vanwege lawine-gevaar. Dit stond bij de lift en de betreffende piste duidelijk aangegeven.

Tot mijn ergenis zie je dan toch mensen onder het lint door kruipen om over de strak geprepareerde , maar afgesloten, piste te gaan.Ik ben van mening dat de piste-dienst dit soort types hard moet aanpakken met geldboetes of inname van ski-pas.

• Oscar

atomic schreef:

> Tot mijn ergenis zie je dan toch mensen onder het lint door

> kruipen om over de strak geprepareerde , maar afgesloten,

> piste te gaan.Ik ben van mening dat de piste-dienst dit soort

> types hard moet aanpakken met geldboetes of inname van ski-pas.

Ik denk niet alleen tot jouw ergernis…:)

De methodes die je noemt, werken helaas niet. Niet zelden halen de mensen die dergelijke dingen doen periodiek meer geld binnen dan anderen. Geldboetes worden door hen lachend betaald en die skipas schaffen ze gewoon opnieuw aan voor een fractie van de kosten van de ingenomen skipas.

Wat wel helpt, is een ban zolang de vakantie duurt, of blacklisten bij liftmaatschappijen. Vraag is alleen of de wet dat toestaat.

groeten,

Oscar.

• Joep

Zijn er vorig jaar in Italië niet skiërs aangeklaagd wegens poging tot moord o.id.. omdat ze een lawine hadden veroorzaakt?