titanium?

• skiester

Hello,

Ik zit zo stiekum om mij heen te kijken naar nieuwe Salomon XW Tornado's. Mijn Xwing 10 zijn nog niet op maar dat zit er wel aan te komen (de kanten zijn vernaggeld door een Franse flippo en om dat te repareren is er veel vanaf gegaan - moeten nu weer geslepen worden…), maar als er mooie aanbieding langskomt dan ga ik er voor:

Een vraagje: ik hoop dit iemand dit weet.

- Er zijn bij het 2009 model 2 versies: de gewone (Tornado) en een met titanium (Tornado Ti) erin. Ze hebben allebei verder exact dezelfde maten en radius. Die met titanium is ietsje zwaarder. Wat is het verschil? Ze worden allebei aangeprezen als de meest veelzijdige ski's. Maar het verschil kan ik niet goed ontdekken. Als Titanium beter is waarom dan nog de gewone aanbieden?

Als iemand het weet mag ie het zeggen. Als niemand het weet (buiten Marinus en ik skiet er volgens mij niemand op Xwings) is er dan een forum met ski detail kenners?

Ik heb er al aan zitten te denken om Salomon te mailen, maar die prijzen natuurlijk hun eigen materiaal aan. Misschien zijn er ook downsides aan titanium?

• QmaartenQ

Niet specifiek voor de X wing, maar in het algemeen het volgende:

Titanium, (is vaak echter ook titanel, een aluminium legering), is een dunne metaal folie die in de sandwich opbouw van de ski gedaan om de ski meer torsie stijfheid te geven. Minder verdraaiing om de lengte as dus, dat is wat anders als lengte stijfheid. Ze zullen een beter pistegedrag laten zien, c.q. beter carven op hardere omstandigheden. Als je van b.v. Buckel skiën houdt is het juist wel prettig dat je ski iets kan verdraaien om de dalen voor en achter de bumps goed te volgen. Ook in de poeder is het minder van belang.

Het is dus maar wat je wil zeg maar.

• Marinus

skiester schreef:

>

>

> Als iemand het weet mag ie het zeggen. Als niemand het weet

> (buiten Marinus en ik skiet er volgens mij niemand op Xwings)

:D

Prima mee vermaakt in Winterberg. Maar dat kan al snel :-)

Nog 3 weekjes.

Marinus

• skiester

mwoa dan denk ik dat ik toch maar zonder ti neem, kleine bospaadjes vind ik leuk en dan wil ik niet te stijve ski's hebben

• Pino zewanenoonlie

Vorige week, evenals vorig jaar, ook met X-Wing Tornados's geskiet. Heel erg tevreden mee, hoewel geen vergelijkingsmateriaal.

(vooral rode pistes, soms iets ernaast).

Titanium is in de fietswereld een erg hoogwaardig materiaal dat in verschillende samenstellingen wordt gebruikt. Belangrijkste eigenschap is dat het zijn eigenschappen behoudt.

Denk aan een paperclip die je tig keren gaat buigen. Aluminium em ijzer breekt op den duur, titanium niet. (iets gechargeerd gezegd).

• skiester

Hadden jouw Tornado's wel of geen titanium?