levensduur helm

• jo

Zijn er misschien deskundigen op het prikbord die weten wanneer je een helm moet vervangen? Ik las in een Duits artikel dat een skihelm 3 tot 5 jaar mee gaat. Maar het is toch een groot verschil of je de helm de hele winter gebruikt of maar een of twee weken per jaar? Ook las ik als je een flinke klap op je helm hebt gekregen door een val dat hij dan ook vervangen moet worden. Hoe kan je controleren of zien wanneer je helm aan vervanging toe is?

• skiester

Goeie vraag. Ik kan me toch niet voorstellen dat een helm slechts 3 tot 5 jaar meegaat? Volgens mij als ie goed zit en er zitten geen barsten of vervormingen in, dan is de helm toch prima?

• Janneke

Ik heb ook gehoord dat als je een flinke klap maakt, dat je dan je helm moet vervangen. Maar zonder dat, lijkt het mij dat 'ie toch wel langer dan 3-5 jaar mee moet gaan… hmmm, inderdaad goeie vraag.

• JW

Ik zou zeggen dat dat afhangt van..

- het aantal dagen dat je die helm op je hoofd hebt;

- de kwaliteit van de helm;

- de zorgvuldigheid waarmee je ermee omgaat (niet mee voetballen na de aprés-ski);

- het daadwerkelijk gebruik en de intensiteit daarvan :) ;

Ik weet niet of er materialen in verwerkt zitten die in de loop van de tijd aangetast kunnen worden, b.v. door transpiratie etc.

Maar sowieso een levensduur van drie tot vijf jaar lijkt me nonsens. Dan zou een twee jaar oude helm in de winkel niet meer dan de halve prijs mogen kosten !)

• anne

Als het aan fabrikanten ligt geven ze alles een tht datum mee.

Liefst zo kort mogelijk zodat je snel weer moet vervangen.

• jo

Onderstaand het betreffende bericht:

Komt uit: TUV Skihelme Test

Wann brauche ich einen neuen Helm?

Wenn der alte nicht mehr gut passt, aber unbedingt auch nach einem schweren Sturz. Das gilt auch, wenn der Helm äußerlich nicht sichtbar beschädigt ist. Durch den Sturz verformt sich das Material, es können sich außerdem winzige Risse bilden. Dann schützt der Helm nicht mehr optimal. Nach drei bis fünf Jahren sollte aber jeder Helm ausgetauscht werden, rät Stiftung Warentest. Grund: Durch die UV-Strahlung im Gebirge verliert die Schale mit der Zeit ihren Schutz.

Er wordt dus gezegd dat je na een zware val de helm ook moet vervangen, zelfs als hij niet zichtbaar beschadigd is.

Dan vraag ik me toch af hoe ze dat dan doen met al die huurhelmen. Je weet dan nooit wat er mee gebeurd is. Vooral voor kinderen worden er toch veel helmen verhuurd.

• JW

..om nog maar niet te denken aan het verhaal van (ik dacht) Helma, waar de kindertjes elkaar met de stokken op de skihelm mepten… :o

Overigens verdient ook dat UV-verhaal natuurlijk relativering. Het maakt nogal wat uit of de helm een heel seizoen of een week per seizoen aan die straling wordt blootgesteld…

.

• tim

Ik heb 6 maanden per jaar, bijna ieder dag mn skihelm op.

Na het eind van dit seizoen gaat ie echt weg.

Bikehelm doen we ook na 2 jaar weg…

• skiester

Dat was ik, maar ik denk niet dat de helmen daarvan veel te lijden hebben… Die van mijn zoontje heeft niet eens een deuk (of zou hij alleen maar meppen uitgedeeld hebben…:D)

• JosA

Hallo,

Goede vraag en ik heb er ook geen rechtstreeks antwoord op.

Kijk zoals Tim zijn helm gebruikt is het raadzaam om die na twee jaar om te ruilen want dan is de helm erg veel gebruikt en in schadelijk licht geweest.

Voor een helm die ieder jaar maar bijv twee weken wordt gebruikt vind ik de periode ook te kort. Wanneer de helm gewoon netjes op zolder lig of in een kast en zodoende niet in direct UV licht kan je in mijn optiek er jaren langer mee doen.

Wel is het zo dat de materialen van helmen minder sterk wordne door veel zonlicht. Ook verouderen de materialen als deze in een kast liggen. Echter is de opmerking heel terrecht om te weten wanneer je een helm koopt hoe lang hij al op de plank ligt.

Het vallen van de helm door bijvoorbeeld per ongeluk te laten vallen heeft wel degelijk gevolgen. Helmen worden getest op een bepaalde spanning die erop een helm zit. ( je kan de helm schaal in elkaar drukken) wanneer hij valt kan er een stuk van die voorspanning af zijn.

Bij motorhelmen is dit ook het geval, wanneer je hem lekker uit je handen laat stuiteren dan kun je een nieuwe kopen ook al is er geen of erg weinig beschadigingen te zien. Bij motorhelmen kunnen ze geloof ik de spanning in d helm meten. Voot wintersport mutsen doen ze dit niet denk ik omdat de prijs te laag is om een helm opnieuw te keuren.

Ik zal eens een mailtje sturen naar een paar helmenboeren om het eens helderheid te krijgen. Zal wel weinig reactie op komen.

als ik wat weet laat ik het horen

groeten

JosA