Hallo,
Goede vraag en ik heb er ook geen rechtstreeks antwoord op.
Kijk zoals Tim zijn helm gebruikt is het raadzaam om die na twee jaar om te ruilen want dan is de helm erg veel gebruikt en in schadelijk licht geweest.
Voor een helm die ieder jaar maar bijv twee weken wordt gebruikt vind ik de periode ook te kort. Wanneer de helm gewoon netjes op zolder lig of in een kast en zodoende niet in direct UV licht kan je in mijn optiek er jaren langer mee doen.
Wel is het zo dat de materialen van helmen minder sterk wordne door veel zonlicht. Ook verouderen de materialen als deze in een kast liggen. Echter is de opmerking heel terrecht om te weten wanneer je een helm koopt hoe lang hij al op de plank ligt.
Het vallen van de helm door bijvoorbeeld per ongeluk te laten vallen heeft wel degelijk gevolgen. Helmen worden getest op een bepaalde spanning die erop een helm zit. ( je kan de helm schaal in elkaar drukken) wanneer hij valt kan er een stuk van die voorspanning af zijn.
Bij motorhelmen is dit ook het geval, wanneer je hem lekker uit je handen laat stuiteren dan kun je een nieuwe kopen ook al is er geen of erg weinig beschadigingen te zien. Bij motorhelmen kunnen ze geloof ik de spanning in d helm meten. Voot wintersport mutsen doen ze dit niet denk ik omdat de prijs te laag is om een helm opnieuw te keuren.
Ik zal eens een mailtje sturen naar een paar helmenboeren om het eens helderheid te krijgen. Zal wel weinig reactie op komen.
als ik wat weet laat ik het horen
groeten
JosA