Regen i.p.v. sneeuw

• Nico

Ze voorspellen voor komend weekend regen in de alpen.

Wij vertrekken volgende week naar Les Menuires, hopelijk dat het onder de vorm van sneeuw gaat vallen, grens 1600/1800 misschien nog hoger. Wat doet hevige regen op sneeuw? Smelten waarschijnlijk of een ijslaagje leggen, toch allemaal niet zo positief!! Zeker niet in de gebieden die lager liggen…….

• Saskia

Dit is wat Roel zegt:

"Zaterdag komt een volgende randstoring over die nog wat zuidelijker koerst, waarschijnlijk loopt ie recht over de Alpen. Zeker Frankrijk krijgt dan een flink pak sneeuw bij een dalende sneeuwgrens tot 1000m, maar ook elders valt weer sneeuw. De hoeveelheid is afhankelijk van de exacte koers van de storing.

Zo blijft voorlopig het stuivertje wisselen tussen zachte en koudere lucht wat hoe dan ook een hoop sneeuw oplevert. Al is het in de dalen regelmatig in de vorm van regen."

Groeten, Saskia

• JW

Het spookt op veel plaatsen in de Alpen. En het zal komende dagen onrustig blijven. De laag gelegen plaatsen kunnen aardig last van de regen krijgen. Bovendien is er in veel gebieden veel lawinegevaar. (zie de verschillende Alpen weersites, interessant momenteel !).

Als ik volgende week naar Les Menuires ging zou ik me niet echt zorgen maken ! Dat ligt normaal gesproken hoog genoeg en eventueel tijdelijk regen zal vrijwel zeker weer overgaan in (veel ?) sneeuw. Een beetje regen tussendoor kan er ook voor zorgen dat de nieuwe sneeuwlaag sneller hecht aan de oude.

• Saskia

Roel schrijft er vandaag ditover!

• Mark Henry

Is Roel een soort weergod, of gewoon een amateur?

• JW

weergod