Zwanger en skiën

• Jürgen

Mijn vrouw is sinds kort zwanger en we willen gaan skiën (was al geboekt). Ze skiet pas 2 jaar en is nog slechts een beginner die zich alleen zeker voelt op blauwe pistes.

Mijn vraag is nu of het extra gevaar opleverd. Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, maar je kunt ook hier in Nederland op straat struikelen en vallen.

Wat raden jullie ons aan, wie heeft hier ervaring mee? We willen natuurlijk geen extra risico lopen, maar om haar nu 9 maanden alle pleziertjes te ontzeggen is nogal wat. Op de sportschool bij ons is de aerobic instructrice ook gewoon door gegaan met lesgeven, totdat ze 8 maanden zwanger was.

Wij hebben geen idee wat wel of niet kan, wie van de heren of dames kan hier wat over vertellen.

• K.K.

Als ik zeg:

Gewoon doen joh…..

Ga je dan ook…..

Misschien zou je een dit met je dokter moeten bespreken?

K.K.

• paula

het lijkt mij niet verstandig als ze niet zwanger ook al onzeker is. Je bent toch al “anders” als je zwanger bent. En de sportinstructrice op de sportschool doet dat werk altijd en is dus niet anders gewend. Je vrouw heeft pas 2 weken geskiet.

Je hoeft niet eens zelf te vallen, je kunt ook aangeskiet worden, en mocht er dan wat gebeuren vergeef je jezelf dat nooit.

paula

• skiester

Als zij het zelf ziet zitten kun je gewoon gaan. Maar hou dan wel rekening met het volgende:

- je vrouw moet langzaam acclimatiseren: ijle lucht zorgt ervoor dat de baby niet genoeg zuurstof krijgt. De grens die werd aangehouden toen ik zwanger was, was 2100 meter. Het is natuurlijk wel zo dat als je al een paar dagen op 1500 meter zit, een keer de lift nemen naar 2300 meter niet veel problemen zal opleveren omdat het lichaam dan extra rode bloedcellen heeft aangemaakt.

- zoek een rustig stuk op, waar ze rustig een afdalinkje kan doen en een terrasje kan pakken

- een keertje vallen kan echt geen kwaad (dan kan idd thuis ook gebeuren) maar echte crashes zijn niet aan te raden

- tot slot goed luisteren naar het lichaam: geen overbodige luxe om de bloeddruk in de gaten te houden, maar zwanger zijn staat echt niet gelijk aan ziek zijn en een gezonde sportieve vrouw kan gewoon blijven bewegen tot aan de dag van de bevalling.

• Jürgen

Ja, dat van die 2100 meter heb ik ook gelezen. Ik was van plan om naar Westendorf te gaan en dat is als ik met niet vergis max 2100 meter hoog en het dorp ligt op ongeveer 900 meter.

Het is ook zeker ons plan om naar een rustige piste te gaan en af en toe een uurtje te skiën. Als ze zich niet zeker voelt dan gaan we ook niets forceren.

We leggen dit zeker ook nog voor aan de dokter en vragen hoe hij hier tegenover staat.

• Frenkie

De eerste drie maanden komt de baby nog niet boven het schaambeen uit. Dus is het veilig om te skien. Of ze zich er happy bij voelt is een tweede.

Mijn vriendin ging met vier maanden nog skien en dat ging prima. Ze was wel wat sneller moe en wat angstiger voor andere mensen.. maar het ging goed en ze heeft er van genoten…

Tja.. laat haar zelf bepalen.. zij kan het aanvoelen.

• joostdej

Een paar dagen geleden was er een draadje over een baby en hoogte. Daaruit bleek (ik heb nog wat literatuur nagezocht, ik ben zelf verloskundige) dat je gerust tot 3000 meter kan gaan, mits je goed acclimatiseert.

Zoals al eerder gezegd zal het vallen en dergelijke tot een week of 14 niet zo'n probleem zijn, aangezien de baarmoeder dan nog achter het schaambeen zit. Echter, wat wel een probleem kan zijn, is crashen, en medische behandeling ondergaan. Wil je dat risico nemen? Dan is het geen probleem, bij twijfel, niet skiën, en volgend jaar weer, als je dan tenminste een goede oppas vindt voor je baby.

• Jürgen

Een zondag zullen we eens naar Zoetermeer gaan om te kijken hoe zeker ze op de ski-tjes staat, dat scheelt misschien een ritje Oostenrijk.

• Joep

Dat draadje ging over reeds geboren babies, is misschien toch weer anders.

Toen mijn vrouw zwanger was hebben we twee keer in de bergen gewandeld. Een keer met ca 3 mnd en een keer met ca 5 mnd. Zij had (op ca 2000 m maar ook lager) vooral zélf erg veel last van de ijlere lucht. Elke inspanning was eigenlijk teveel, ze stond binnen de kortste keren te happen naar adem, ook nog na een aantal dagen op ca 1500 m. te hebben verbleven.

• joostdej

Deze ervaring kan voorkomen. Het is wel zo dat deze adviezen algemene adviezen zijn. Medisch gezien kan het verkeren op (grote) hoogte geen kwaad, maar ieder weldenkend mens zal bij klachten snel maken dat hij/zij lager komt.

Dat is denk ik vergelijkbaar met de ene persoon die in Saas Fee/ Mont Blanc fluitend alles doet, en de ander blij is als hij/zij weer beneden is.