Hoi,
om haar onzekerheid op de echte piste het hoofd te bieden, heeft mijn vrouw dit jaar voor de wintersport een aantal lessen op een rollerbaan gehad. We hadden zo het idee dat door verbetering van haar techniek ze zelfverzekerder zou worden en nog wat soepeler de afdalinkjes kon doen.
Voor haar zou dit jaar de vijfde wintersport worden gedurende welke jaren ze telkens een dagje les heeft gehad en vervolgens coaching van mijn kant (neen, ik ben geen leraar, maar heb bij haar toch zeer redelijke resultaten kunnen boeken). Doordat ze nog steeds onzeker was, leek het tijd om hulp in te roepen bij de rollerbaan.
Ik heb haar lessen bekeken en wist eigenlijk niet precies wat ik er van moest denken. Vorig jaar skiede ze rustig de slalommetjes achter mij aan, de skietjes mooi parallel, voetjes nog een beetje uit elkaar, maar rustig, beheerst en vooral veilig beneden komen.
Nu op die rollerbaan vond men het allemaal helemaal niets en werd ze terug gezet in Pflugfahrt. Omdat mij de opleiding ontbreekt om deze mensen tegen te spreken (bovendien zal het verschrikkelijk irritant zijn als er iemand van de zijlijn staat te schreeuwen ;-)) vermoedde ik dat de basis van haar techniek niet toereikend was om goed te kunnen skiën en dat ze daarom eerst maar weer daar aan moest werken. Maar, na vijf lessen stond ze nog steeds met de puntjes tegen elkaar en de knuisten zowat tegen de kin van spanning in Pflug diezelfde rot-slalommetjes te draaien.
Eenmaal in de sneeuw, afgelopen maandag, duurde het minder dan een halve dag voordat ze met veel plezier achter mij aan skiede (huh?) zonder die vermoeiende Pflugfahrt. In de loop van de week ging het allemaal steeds mooier, vloeiender en vlotter.
Wat mij nou zo dwars zit, is dat ik het gevoel krijg dat we gewoon bedonderd worden door die rollerbaanpief. Ze skiet totaal niet beter dan vorig jaar (nouja, misschien heeft ze nu de zwarte band Pflugfahrt) maar we zijn wel 150 euri's lichter.
Navraag bij vrienden die ook (net als ondergetekende) al twintig jaar skiën, leerde ons dat ook hen de lessen op de rollerbaan vreselijk tegenvielen. Onder het motto “als je het hier kan, kan je het in de sneeuw helemaal” (dat riepen ze 15 jaar terug tegen mij ook op de borstelbaan in Hoofddorp) lieten ook zij zich terugzetten in niveau.
Zijn er meer mensen met deze ervaring of hebben wij het gewoon helemaal verkeerd gezien en zijn wij echt fout bezig geweest?
Ben benieuwd!
Jeroen