rollerbanen, ervaringen?

• Jeroen

Hoi,

om haar onzekerheid op de echte piste het hoofd te bieden, heeft mijn vrouw dit jaar voor de wintersport een aantal lessen op een rollerbaan gehad. We hadden zo het idee dat door verbetering van haar techniek ze zelfverzekerder zou worden en nog wat soepeler de afdalinkjes kon doen.

Voor haar zou dit jaar de vijfde wintersport worden gedurende welke jaren ze telkens een dagje les heeft gehad en vervolgens coaching van mijn kant (neen, ik ben geen leraar, maar heb bij haar toch zeer redelijke resultaten kunnen boeken). Doordat ze nog steeds onzeker was, leek het tijd om hulp in te roepen bij de rollerbaan.

Ik heb haar lessen bekeken en wist eigenlijk niet precies wat ik er van moest denken. Vorig jaar skiede ze rustig de slalommetjes achter mij aan, de skietjes mooi parallel, voetjes nog een beetje uit elkaar, maar rustig, beheerst en vooral veilig beneden komen.

Nu op die rollerbaan vond men het allemaal helemaal niets en werd ze terug gezet in Pflugfahrt. Omdat mij de opleiding ontbreekt om deze mensen tegen te spreken (bovendien zal het verschrikkelijk irritant zijn als er iemand van de zijlijn staat te schreeuwen ;-)) vermoedde ik dat de basis van haar techniek niet toereikend was om goed te kunnen skiën en dat ze daarom eerst maar weer daar aan moest werken. Maar, na vijf lessen stond ze nog steeds met de puntjes tegen elkaar en de knuisten zowat tegen de kin van spanning in Pflug diezelfde rot-slalommetjes te draaien.

Eenmaal in de sneeuw, afgelopen maandag, duurde het minder dan een halve dag voordat ze met veel plezier achter mij aan skiede (huh?) zonder die vermoeiende Pflugfahrt. In de loop van de week ging het allemaal steeds mooier, vloeiender en vlotter.

Wat mij nou zo dwars zit, is dat ik het gevoel krijg dat we gewoon bedonderd worden door die rollerbaanpief. Ze skiet totaal niet beter dan vorig jaar (nouja, misschien heeft ze nu de zwarte band Pflugfahrt) maar we zijn wel 150 euri's lichter.

Navraag bij vrienden die ook (net als ondergetekende) al twintig jaar skiën, leerde ons dat ook hen de lessen op de rollerbaan vreselijk tegenvielen. Onder het motto “als je het hier kan, kan je het in de sneeuw helemaal” (dat riepen ze 15 jaar terug tegen mij ook op de borstelbaan in Hoofddorp) lieten ook zij zich terugzetten in niveau.

Zijn er meer mensen met deze ervaring of hebben wij het gewoon helemaal verkeerd gezien en zijn wij echt fout bezig geweest?

Ben benieuwd!

Jeroen

• Saskia

Ik heb goede ervaringen. Heb snowboard les gehad in Den Bosch. De eerste keren dacht ik dat ik het nooit zou leren, maar toen ik eenmaal in de sneeuw stond bleek dat het best al aardig ging. Heb ook eigenlijk nooit meer les gehad daarna (uhm, ja dat merk ik soms wel ;-) )….

Wat mij betreft is het wel heel anders dan in de “echte” sneeuw, maar mijn ervaring is dus postief. Je leert op een band goed je techniek en hebt veel rendement omdat je niet steeds naar boven hoeft te klunen of met de lift moet zoals in de echte sneeuw.

• Jeroen

tsja, het voordeel van de eindeloze afdaling kan je inderdaad lastig betwisten, da's ideaal…

had je voor die les op de rollerbaan nooit in de sneeuw geboard?

• Jeroen

ot.. als ik nu naar de auteurslijst van dit topic kijk, moet ik toch aan een serie kinderboeken denken.. hoe zou dat nou komen?

sorry… nu weer ontopic ;-)

• Joep

Als je de reeks “Tup en Joep” kent, wordt het door mijn bijdrage niet echt beter.

Enfin:

Mijn vrouw heeft voor haar gevoel heel veel geleerd van de rollerbaan. Na een eerste week skiën in de sneeuw, in Frankrijk (alleen ochtenden les), had ze niet echt het idee dat het nog wat ging worden. Het jaar daarna eerst gerollerbaand en daarna weer skiën: veel meer zelfvertrouwen en techniek. Na nog een jaar rollerbanden en nog wat privélesjes gaat ze nu als een tierelier. Ik raad het iedereen dan ook aan.

• Jeroen

klinkt goed. Ben blij dat het iig niet één grote oplichtersbende is (neen, zo paranoia was ik ook eigenlijk niet hoor).

Het zal wel iets persoonlijks zijn dat mijn vrouw er gewoon niet zoveel aan gehad lijkt te hebben.

• joostdej

Toen ik na een week skiles in de sneeuw, een paar jaar daarna op de rollerbaan terechtkwam, dacht ik inderdaad dat ik niets geleerd had in de sneeuw. Maar, toen ik in de sneeuw kwam (en ook mijn vrouw, die daarvoor nog niet geskied had) ging het erg goed.

Dus, als je op de rollerbaan staat lijkt het of je niets leert/geleerd hebt, maar eenmaal in de sneeuw heb je er toch voordeel bij.

• JW

De meningen hierover verschillen enorm (al naar gelang ieders persoonlijke ervaringen) !

Ik heb het alweer een jaar of tien geleden (maar toen had ik al heel wat jaren geskied, en al een week of zes in een skiklas gezeten, plus nog wat privélessen, dus ik kon me al aardig redden !) een winter geprobeerd.

Het lijkt me prima als skitraining (vooral voor je spieren) maar ik vond niet dat ik er van bijleerde. Echte sneeuw is toch wel heel wat anders. Leuk vond ik het ook niet, oersaai ! Eén seizoen, maar nooit meer !

Voor jullie situatie denk ik:

- een dag les per vakantie is veel en veel te weinig om goed skiën te leren. Zelf “les” geven werkt bijna altijd negatief. Daar heb ik al zoveel ellende van gezien. Zelfs als je je grondig verdiept in de lesmethode etc etc is het vrijwel altijd een heilloze weg. Dat is natuurlijk wat anders als samenop skiën, en af en toe heel voorzichtig een gerichte aanwijzing durven geven :)

- misschien heeft je vrouw toch best wat techniek op die rollerbaan bijgeleerd, misschien heeft ze daardoor alleen meer zelfvertrouwen (een van de basiselementen voor het skiën), gekregen. Als ze daarna beter skiet (of beter durft te skiën) is het uiteindelijke effect toch positief ?

- om echt vooruit te gaan is volgens mij meer les in de sneeuw nodig. Ook op moeilijker pistes. Als je op gemakkelijke pistes blijft hangen kom je nooit verder, en wordt het op een gegeven moment waarschijnlijk steeds minder. Hoe meer je investeert, des te langer heb je er plezier van. En waar ik van overtuigd ben: juist die moeilijker situaties, zoals lastiger omstandigheden - verspoorde steilere pistes met sneeuwbulten, verijsde stukken etc. - dat leer je op die rollerbaan m.i. niet.

• Marlene

Mijn ervaring met de rollerbaan is zeer goed. Mijn hele gezin heeft leren skien op de rollerbaan. Als je mijn dochter ziet skien, is het gewoon een lust voor het oog. Mijn zoon, mijn man (was 42 toen hij met skien begon) en ik hebben er ook heel veel aan gehad.

Ik zou het iedereen aanraden. Maar wat natuurlijk ook bij een indoor ski-school is, je hebt overal goede en minder goede (en misschien zelfs slechte) leraren.

• skiester

Hihi ik kan me Jeroens gevoel wel indenken. Ik sta vanaf mn 5de op de ski's en ik kan aardig goed skieen. laat ik het zo zeggen dat ik met een aardige techniek onder volle controle een van de snelste op de piste ben. Ook zwart gaat zonder problemen. Ik ben met die ski kennis eens op zo'n band gaan staan en het enige dat ik kon was pflug! Want gewoon parallel eindigde ik bovenaan tegen de muur! Ben toen afgestapt en heb me beperkt tot echte sneeuw. Ik neem in Zermatt denk ik weer een lesje om de techniek te perfectioneren. Op echte sneeuw! (of desnoods machine sneeuw)

Wellicht zou het een kwestie van wennen zijn geweest maar ik weet een ding en dat is dat een rollerband niet veel met echte sneeuw te maken heeft…..