Helmplicht komt er aan !!

• Aldo

Zo het begin is er, zie onderstaand berricht

Niederösterreich: Helmpflicht wird eingeführt

Helmpflicht: Schutz unserer Kinder muss im Vordergrund stehen

KO Schneeberger: Entwurf zur Helmpflicht auf NÖ Skipisten eingebracht “Allein am vergangenen Wochenende passierten mehr als 14 schwere Unfälle auf den NÖ Schipisten. Da der Schutz unserer Kinder und Jugendlichen im Vordergrund stehen muss, wurde nun der Entwurf des Gesetzes für die Helmpflicht auf den heimischen Schipisten eingebracht. In der Landtagssitzung am 22. Jänner wird die Ergänzung des NÖ Sportgesetzes beschlossen, damit sie spätestens ab den Osterferien in Kraft tritt”, erklärt VP-Klubobmann LAbg. Mag. Klaus Schneeberger.

Lehrer als gutes Vorbild

Laut dem neuen Gesetz müssen die Erziehungsberechtigten bzw. Begleitpersonen sicherstellen, dass Minderjährige bis zum vollendeten 15. Lebensjahr beim Befahren von Skipisten einen Wintersporthelm tragen. “Das gilt auch für Lehrer, die mit Schigruppen unterwegs sind. Gerade sie sollten ohnehin ein gutes Vorbild sein und immer einen Skihelm tragen”, so der VP-Klubobmann.

Bewusstseinsbildung im Vordergrund

Vorerst ist das neue Gesetz bis Mai 2012 befristet. Bis dahin findet eine Evaluierung statt um eventuell zusätzliche gesetzliche Maßnahmen zu setzen. VP-Klubobmann Schneeberger begründet warum: “Wir setzen vorerst lieber auf Bewusstseinsbildung als auf Strafen. Nur wenn viele Eltern weiterhin fahrlässig mit der Gesundheit ihrer Kinder umgehen, werden Sanktionen folgen.”

• JW

Het kopje is een beetje misleidend. Het gaat hier om één gebied (Nieder-Österreich), en een helmplicht voor kinderen, en skileraren die het goede voorbeeld moeten geven.

Natuurlijk kan dat de eerste inleiding zijn voor invoering in meer gebieden.

Een helmplicht voor kinderen kan ik me wat bij voorstellen.

Bij een helmplicht voor volwassenen gaan mijn stekels overeind staan. Maar dat onderwerp is een maandje geleden al uitgebreid op dit prikbord bediscussieerd.

Je kunt dit onderwerp eindeloos uitbreiden, zodat skiërs straks als ijshockey-mummies vermomd totaal beschermd over de pistes rollen.

De veiligheid zou al een stuk verbeteren als er meer gedaan zou worden om skiërs die door hun manier van skiën (of niet kunnen skiën) anderen in gevaar brengen de skipas af te pakken en toegang tot een gebied te ontzeggen.

• Aldo

Ik ben het zeker met je eens dat ze veel meer kunnen doen aan de veiligheid op de Piste door een vorm van piste politie (zoals in de US)

Wat ik alleen niet in zie is wat het verschil is tussen een puber van 14 en een volwassenen ??. Vals een volwassenen minder hard ??.

Overigens zie ik meer in een eigen keuze met gevolgen (hoofdbeschadegingen zonder helm dan bv geen uitkering verzekering) dan een verplichting.

A ik vind het iets te dwingerig om het middels een verplichting te regelen

B wie gaat dit controleren en eventueel sanctioneren ??.

Ik ben zelf een groot voorstender van het dragen van een helm, waarom zou je geen helm meer dragen tegenwoordig ??. Maar vind wel dat een ieder dit nog altijd voor zichtzelf mag beslissen.

Groeten Aldo

• N

In Italie zie je regelmatig skipolitie op de piste. Die letten juist op kamikazeskiers. In alle andere skilanden in Europa heb ik dat nog nooit gezien.

Misschien dat verzekeringsmij. deze voorwaarde in de toekomst zullen invoeren in hun voorwaarde. Ik ski al 25 jaar zonder maar ik denk er over om volgend jaar toch een helmpje te gaan dragen. You never can tell nietwaar.

N.

• Bert

Altijd tegen mijn kinderen gesteld:

Zonder helm wordt er niet geskied of geboard.

Dit eigenlijk om het onplezierige gevoel in mijn onderbuik te voorkomen. Want je kunt het draaien en keren zoals je wilt. Het verkleind de kwestbaarheid van de drager.

Ze gaan zeker zo hard als een, opgevoerde, scooter en de sneeuw is net zo hard als het wegdek. Maar ook een ander kan…..

“Maar Pa, waarom moeten wij van jouw wel een helm op en doe je het zelf niet ?” Tsja…………

Daarom heb ik dit jaar voor het eerst met een helm op geskied.

Viel me 100% mee. Comfort is prima is lekker warm en niet zweterig. Helm of muts maakt voor mijn gevoel helemaal niets uit.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat de verzekeraars bij het wintersporten een helmplicht in hun voorwaarden opnemen.

Gr

Bert

• Marinus

Bert schreef:

>

> Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat de

> verzekeraars bij het wintersporten een helmplicht in hun

> voorwaarden opnemen.

En dan? Ik heb geen helm op, laten ze me dan liggen op de piste na een ongeval?

Nee, dit moet niet via de verzekeraars geregeld worden.

Marinus

• JW

Verschil tussen kinderen en volwassenen zit naar mijn mening erin dat een volwassene bekwaam moet worden geacht voor zich zelf te beslissen, en een kind niet.

Een verzekering die vergoeding hoofdletsel bij niet dragen van een helm uitsluit betekent in feite min of meer de plicht om een helm te dragen. Dat gaat mij veel te ver.

Skiën is een risicosport (maar dat geldt voor vrijwel alle sporten, sterker nog voor alle menselijke activiteiten, het hele leven is vol risico's, denk b.v. aan deelname aan het verkeer), waarbij enigerlei letsel niet uit te sluiten valt. Statistisch is de kans op hoofdletsel vrij gering, de gevolgen kunnen wél groot zijn. Het is naar mijn mening ieders eigen verantwoordelijkheid in hoeverre men maatregelen wil nemen om zich zelf tegen letsel te beschermen.

Niet gaan wintersporten, niet gaan schaatsen, niet gaan voetballen of vul maar in is natuurlijk de beste manier om sportletsel te voorkomen. Maar dA\at heeft weer andere gezondheidsnadelen…

Een helmverolichting (al of niet via de verzekering afgedwongen) past in de trend om risico's steeds meer uit te willen sluiten.Dat terrein is eindeloos uit te breiden. Waarom zo'n regeling wel bij skiën en niet bij voetbal, schaatsen, gewoon op de fiets of als voetganger in het verkeer, enz enz ? Voorbeelden genoeg van maatregelen die je kunt bedenken.

Mag een mens ook nog ergens zelf keuzes voor zich zelf maken ?

• N

Nee, ze zullen u niet laten liggen maar achteraf de rekeningen niet aan u vergoeden.

Misschien moet de behandelende arts een verklaring afleggen over het al dan niet dragen van een helm tijdens het ongeluk. Ze vinden er vast iets op om dan niet tot uitbetalen over te hoeven gaan.

N.

• Allie

Gaat voorlopig niet door(in Oostenrijk dan). Zie: http://www.sneeuwverwachting.nl/weblog/160109/34_doden_op_oostenrijkse_pistes

• Janneke

Ik heb in december ook voor het eerst met een helm geskied, en heb eigenlijk alleen maar voordelen ondervonden. Comfortabel, licht, warm, jeukt niet, en in zekere mate een gevoel van extra veiligheid. Zelf probeer ik zo verantwoordelijk mogelijk te skiën, maar ja, je weet nooit wat voor kamikaze idioot je op de piste tegenkomt.

Maar ik vind wel dat iedereen zelf maar moet beslissen of hij een helm wil dragen of niet. Verplichting gaat mij ook te ver. Maar ik kan me voorstellen dat het daar in de toekomst uiteindelijk wel naar toe gaat.