Pijn ?

• Raffie

Hallo allemaal,

Het was vorige week zelfs op het nieuws, de Nederlandse wintersporters bereiden zich slecht voor op de wintersportvakantie. Klopt niet helemaal want er wordt wel gekeken hoe men moet rijden en of er files staan. (geintje).

Waar hebben jullie nu elke keer de eerste dagen “pijn” en wat doen jullie aan training ?

–Welke spiergroepen moet men goed trainen ?

–Welke oefeningen kun je doen op de sportschool ?

–Doen jullie aan warming up voor je gaat skien ?

–Waar hebben jullie telkens spierpijn ?

Ik ben erg benieuwd naar alle reacties !

groetjes Raffie

• DucatiF1

Pijn is fijn.. dan weet je dat je goed bezig bent.

Maar ik schaats/skeeler veel (ca 3x in de week) en heb nergens last van tijdens de wintersport. Leeftijd..ver over de 40.

Ofwel..als je al over een goede conditie beschikt hoef je mijn inziens niet extra iets te doen voor de wintersport.

• JW

De meeste pijn zit na de eerste dag vooral in de portemonnaie (geintje)

• Janneke

Hi Raffie, al hoewel er bij vele andere sporten vaak eerst een warming up wordt gedaan, gaat dat bij de wintersport meestal niet op… misschien raar, maar zo gaat dat nu eenmaal. Mensen trekken hun skischoenen aan, stappen in de lift en zo de piste op. Als je met een rustige afdaling begint, kun je dat natuurlijk als warming up beschouwen.

Het zijn toch vooral de benen die het meest belast worden (niet zo raar, want je staat eigenlijk constant iets met je knieën gebogen). De een heeft vooral last van zijn bovenbenen, de ander van zijn kuiten… ik heb vaak de eerste dagen ietwat last van mijn schenen, maar dat komt door de druk van je schoenen omdat je met je gewicht iets naar voren hangt, maar ja, die schenen, daar kun je verder weinig aan doen (qua training dan).

Mocht je toch van tevoren wat willen trainen: steps en traplopen zijn prima oefeningen.

En verder… maak je niet te druk, komt helemaal goed. Geniet er van, en luister naar je lichaam… als je merkt dat je vermoeid raakt, ga dan wat langzamer of neem een rustpauze.

Veel plezier!

• kootje

Normaliter doe ik aan fitness, fiets en wandel. Tegen de tijd dat de wintersport er aankomt doe ik thuis wat extra oefeningen om de beenspieren wat extra aan te sterken mn. die van Foto 8.

http://www.fysiotherapiepraktijk.nl/frame-ski.html

Men kan nooit zeggen, dat jij onvoorbereid op vakantie ga.

• JW

Een ideale warming up is in je skischoenen, skispullen op de schouders, een stuk lopen naar de eerste lift. Maar daar houdt niet iedereen van :)

Voor mensen die weinig bewegen zijn in Nederland prima ski-fit cursussen van de skivereniging, wekelijks vanaf het begin van de herfst. Daar worden vooral de beenspieren getraind. Het kan natuurlijk nooit kwaad om in Noorwegen in een sportschool iets soortgelijks te doen. Natuurlijk weten ze daar wat de ideale oefeningen zijn.

Een beetje spierpijn is helemaal niet erg. Ik heb er eigenlijk zelden last van.

• Bert

Ik heb een redelijke conditie en nagenoeg geen pijntjes.

Mijn warming up heb ik al gehad voordat ik een meter geskied heb. Ik begin met de zwaarste lichamelijke arbeid van de hele dag :-(

Eerst moet je jezelf in het pak heisen.

Dan die lompe klossen aan je voeten zien te krijgen.

Daarna op die lompe klossen met een paar skies als balast hobbel begrop je richting skilift.

De weg naar de lift is altijd glad en hobbelig dus als een ware evenwichtskunstenaar loop ik dan mijn balans te houden,

Dan moet je de skischoenen zo goed mogelijk passend zien te krijgen door een paar ‘beugels’ die nooit vast willen.

Hierna zet je je schoenen vast in de bindingen op de skies.

Tot slot nog helm, bril en handschoenen op-/aandoen.

Nou tegen die tijd staat het zweet op mijn voorhoofd en rug en ben ik opgewarmd om lekker rustig mijn eerste afdaling van de dag te gaan maken.

Om een uur of elf lekker een capuchino. Schoenen los jas uit en voordat je daarna weer eens de lift in kunt doorloop je weer het bovenstaande ritueel.

En dan zeggen ze dat skiën leuk is ;-)

Gr

Bert

• nero

Mountainbiken en schaatsen zijn m.i. de beste methodes om je benen te trainen en je “skiconditie” op te bouwen. Iets als Fitness is A geen sport en voegt B helemaal niets toe :D. Snap niet dat mensen daaraan beginnen.

Zelf houd ik het bij 1x mtb'en, 2x zwemmen en 2-3 squashen en moet zeggen dat ik vrij weinig last heb van vermoeide of zere benen.

• Snowzone

Ja, wat versta je onder fitness? Er zijn maar genoeg oefeningen die je in de sportschool kunt doen die toegevoegde waarde hebben om bijv. je benen te trainen.

• nero

Dat ben ik dus niet met je eens voor vakantie wintersporters heeft dat geen toegevoegde waarde.