Nooit meer in de file !!!

  • Oscar

    Hoi prikkers,

    een dag later dan gepland is hier dan toch mijn beoogde bijdrage.

    Wellicht mosterd na de maaltijd, want Joep was me voor.

    Een greep uit de laatste tijd:

    :D Hoe kan ik het beste rijden naar Westendorf, door Jan.

    :D Fileloos rijden, door jelle.

    :D Würzburg-Ulm-München, is dat wat, door ed.

    :D Vertrekken op vrijdag 20-2 zonder file, door Marlene (hoofdletter).

    Slecht eten, geen sneeuw, teveel sneeuw, ziek worden, mobieltje kapot, vastgevroren sneeuwkettingen, ski's gejat, autopech, creditcard niet geaccepteerd, laatste lift missen, muizen in de acco. Voor sommige mensen is dit elftal al een ramp. Maar als ik dit prikbord moet geloven, zijn dit allemaal kleine ergernissen vergeleken met de allergrootste catastrofe die een wintersporter kan meemaken: IN DE FILE STAAN !!!!!

    Daarom nu een reeks van mogelijke tips met als einddoel: NOOIT MEER IN DE FILE !!!!!

    1. Neem de trein. Dan staat hooguit de bus of taxi die je van het station naar de acco brengt in de file. Die kans is echter erg klein.

    Nu heeft de trein nogal wat praktische bezwaren, zodat deze voor 99% van alle prikkers geen optie is.

    2. Boek een fly/drive. De files waar dit prikbord vol mee staat, bevinden zich op plaatsen waar je met je vliegtuig overheen vliegt. Eenmaal die files voorbij en veilig geland, haal je je huurauto op en rijd je met beduidend lagere filekans naar je bestemming.

    3. Boek een rail/drive, bijvoorbeeld DB Autozug. Je rijdt in de middag met je auto naar Düsseldorf, zet de auto inclusief bagage op de trein, neemt zelf plaats in een van de slaapcoupés, drankje en hapje in het restaurant, beetje buurten in het café, de nacht pitten, volgende dag ontbijt en in Salzburg, Innsbruck of Bolzano uitgerust de auto in voor het laatste stukje naar je bestemming. Vanaf de drie genoemde plaatsen rijd je met beduidend lagere filekans naar je bestemming. Tijdens de treinreis verbruikt de auto geen brandstof en slijten de winterbanden niet. Je spaart er twee overnachtingen linksundrechts mee uit. En naar Bolzano spaar je jezelf zowel een Oostenrijkvignet als de Italiaanse pedaggio uit.

    4. Vermijd aankomsten en vertrekken op zaterdag. Die files waar dit prikbord vol over staat, daar hoef je op woensdag echt niet bang voor te zijn. Kom of ga 1 of 2 dagen eerder of later. Als de acco niet mee wil werken, boek je gewoon een andere acco die wel meewerkt, of plan extra overnachtingen in een andere acco in. De extra tijd dood je door in te skiën in een klein gebied in de buurt van die andere acco.

    5. Ga buiten het hoogseizoen. Die o zo gevreesde files zijn er niet in november en april.

    6. Kies je bestemming zorgvuldig. Als je bv. naar Frankrijk, Zwitserland of Vorarlberg gaat, hoef je gegarandeerd niet bang te zijn voor die files bij München.

    7. Luister in je auto naar de radio. De combinatie van fileberichten, een goede landkaart en topografische kennis moet ervoor gaan zorgen dat je files omzeilt. Als je de radio te ouderwets vindt: er zijn ook SMS-diensten waarop je je kunt abonneren. Dan krijg je alle file-info op je mobile.

    De reden dat een file catastrofaal wordt, is dat je zelf bestuurder bent. Daarom een paar tips om die situatie te voorkomen:

    8. Laat je rijden, bijvoorbeeld met de bus of doordat je met iemand anders meerijdt. Wellicht sta je ergens in de file, maar die file is dan niet meer jouw probleem maar dat van de chauffeur.

    9. Maak van het fileprobleem geen probleem! Maak optimaal gebruik van die typische lage snelheid waaraan je een file herkent (ik heb nochtans nog nooit een file gezien die met 130 doorkart) en zorg dat het gezellig wordt in de file. Trek die thermoskan koffie maar open en haal die voorraad broodjes tevoorschijn.

    10. Weg van de snelweg. Oftewel: snel weg van de weg. Verlaat de file bij de eerste de beste afslag en neem twee uur pauze. Grote kans dat dan de file is opgelost.

    En last but not least:

    11. Stop met dat zinloze geprik over “hoe kom ik van A naar B zonder file”. A: de files worden er niet korter door, B: alle adviezen die je krijgt, zijn gebaseerd op ervaringen uit het verleden en bieden geen garantie voor de toekomst.

    Gute Reise / bon voyage / pleasant trip / buon viaggio / goede reis,

    Oscar.

  • Janneke

    Prachtige analyse!

    En by the way, ik ben om… ben voor het eerst met de trein op wintersport geweest, vond het ideaal, en laat de bereikbaarheid per trein voortaan meetellen in mijn keuze voor een wintersportbestemming.

    Groetjes, Janneke (die bijv. overweegt om in december naar Hinterglemm te gaan - dus met de trein naar Zell am See - of naar Going - dan met de trein naar Wörgl - of naar Sölden - in dat geval de trein naar Ötztal).

  • Arjan

    Even voor degenen die toch met de auto gaan, Het worst case scenario is het volgende:

    1) Je gaat met de kinderen met de Krokusvakantie op winstersport

    2) Je vertrekt zaterdagochtend

    3) Je hebt gekozen voor bestemming Tirol

    4) Het weer is niet best, in het Zuiden van Duitsland sneeuwt het

    5) Heel Duitsland heeft ook Krokusvakantie en rijdt net als jij via Stuttgart-Ulm-Kufstein de Tirol trechter in

    6) Door de sneeuw en de drukte is er een kettingbotsing ergens net na Kufstein geweest

    Als je deze 6 factoren allemaal op hetzelfde moment hebt, en die kans is behoorlijk groot met de krokus, dan is de kans ook groot dat je nog geeneens op zaterdag aankomt maar ergens diep zondag nacht en dat je met je kids in de auto: geen pretje.

    Hoe voorkom je dit ?

    Mijn mening:

    1) Je hebt kinderen, dus je gaat nog steeds met de Krokus

    Maarrrrr……

    2) Je meldt ze op vrijdag ziek en je vertrekt vrijdagochtend

    3) Je gaat naar Zwitserland of Frankrijk, voor Duitsers is Oostenrijk namelijk de favoriete bestemming en die Duitsers koersen via precies dezelfde route als jij naar Oostenrijk. Naar Zwitserland en Frankrijk heb je hier minder last van.

    4) Je hebt de weersvoorspelling nauwkeurig gecheckt en als het slecht weer is, dan ga je heel heel vroeg vrijdagochtend op pad (ver voor de files in Nederland) en zorgend dat het je ruim voldoende tijd hebt om vrijdagavond in de Alpen aan te komen

    5) je overnacht in de buurt van je eindbestemming op vrijdagnacht en dan zaterdagochtend in alle vroegte (als je sneeuwkettingen nodig hebt begin om half zes aan je tocht zou ik zeggen) ga je op pad voor het laatste stuk

    Het alternatief is de auto laten staan, maar ja met kids kan dat financieel flink duurder uitpakken dan met de lease stationbak van de baas…….

  • Marinus

    Arjan schreef:

    >

    > 2) Je meldt ze op vrijdag ziek en je vertrekt vrijdagochtend

    Makkelijk praten. Tegenwoordig heb je zo de leerplicht ambtenaar op de stoep staan. 2e melding = voorkomen.

    Marinus

  • kootje

    Arjan en Marinus schreven:

    >>Arjan schreef:

    >>

    >> 2) Je meldt ze op vrijdag ziek en je vertrekt vrijdagochtend

    >

    >Makkelijk praten. Tegenwoordig heb je zo de leerplicht >ambtenaar op de stoep staan. 2e melding = voorkomen.

    >

    >Marinus

    Wat ik dus niet snap; waarom organiseren die scholen op die dag niet een halve dag of een of andere vrije dag.

    Ik weet niet of ik het fout heb, maar ik dacht dat en school ook zelf een aantal dagen per jaar een speciale of vrije dag mag geven? Wie oh wie weet daar iets van? En zijn er nog mensen hier die zelf in het onderwijs zitten?

  • Chris (die andere)

    >Marinus schreef: Wat ik dus niet snap; waarom organiseren die scholen op die >dag niet een halve dag of een of andere vrije dag.

    Dat snap ik dus ook niet. Elk jaar weer datzelfde gehannes. Elk jaar weer bedenken hoe je de school moet besodemieteren om jezelf en de kids enigzins veilig en comfortabel naar de alpen te kunnen vervoeren. Het is gewoonweg geen

    doen dat half nederland (en duitsland, etc) op die zaterdag en vaak ook nog s'nachts onderweg is naar de Alpen met alle ongemakken en verhoogde risico's op ongelukken.

    Waarom nou niet gewoon vrijdag al vrij zodat wintersport-reizigers zich kunnen verdelen over twee dagen. En dan wat mij betreft wel een zeer streng beleid voor degenen die dan nog een dagje extra (donderdag) willen smokkelen.

    WAAROM MOET DAT NOG STEEDS ZO ANNO 2009 !!! (wie uit het onderwijs kan me daar antwoord op geven ?)

  • Sylvia

    Ik heb gevraagd aan de leraar en directeur van de basisschool van mijn kids waarom ze geen studiedag inplannen op de vrijdag voor de krokusvakantie, of gewoon (een middag) vrij geven. Dit is de enige vrijdag voor een vakantie waarop mensen al willen gaan rijden. Met Kerst, meivakantie of zomervakantie speelt dat niet. Hun antwoord: als we die vrijdag als vrije dag inroosteren, dan los je het probleem niet op, je verschuift het probleem zich naar de donderdag. Dan wil iedereen gaan rijden op donderdag……wat een *#@ antwoord.

  • JW

    En zoiets is directeur van een basisschool…

    Die vrije vrijdag zou betekenen dat de drukte (ook uit Duitsland) veel meer over twee dagen wordt verdeeld. De smoes van verschuiven naar donderdag geedt aan dat de beste man totaal niet weet waarover hij praat. Omdat de accommodaties vooral op zaterdag wisselen is afreizen op donderdag nauwelijks een optie.

    Liever betere argumenten uit de onderwijswereld ! Maar ik denk dat in ons land nauwelijks een eigenzinniger hoekje te vinden is als juist het onderwijs.

    De enige manier om hier wat te bereiken is de zaak aankaarten bij politieke partijen. De NSV zou op dit punt ook best wat meer mogen lobbyen !

  • ed

    Bij ons op school is het bijna een gewoonte geworden om bij alle vakanties eerder vertrekken. Niet alleen de februari vakantie.. En dan niet een halve dag maar gewoon vrijdagmorgen al weg.

    Het is al eens aan de orde geweest om standaard de vrijdag al vrij te geven, maar dan heb je altijd weer ouders die op donderdag weg willen. Voor sommige is het nooit genoeg.

  • JW

    Mooi en compleet overzicht, Oscar ! Valt nauwelijks aan te vullen.

    Wat me wel opviel was “..Nu heeft de trein nogal wat praktische bezwaren, zodat deze voor 99% van alle prikkers geen optie is..”.

    Ik denk dat voor een deel van de prikkers geldt “onbekend maakt onbemind”.

    De meeste praktische bezwaren die ik kan bedenken zijn:

    - voor- en natransport,

    - overstappen onderweg,

    - gesjouw met bagage,

    - de kosten (hoe comfortabeler, hoe duurder).

    - risico van gemiste aansluitingen en/of vertraging,

    't Is voor een groot deel afhankelijk van wat je ervoor over hebt.

    Het kan behoorlijk comfortabel als je in de nachttrein reist in een slaaprijtuig, afgestemd op het aantal reizigers van je groepje. Goeie bedden, wasgelegenheid in je coupé, geen problemen om je bagage te stallen. Een “eigen” coupé geeft, ook in een ligrijtuig, meteen veel meer privacy.

    Ook de dagtrein heeft zijn voordelen. Keuze voor eerste-klas is de helft duurder, maar geeft wel een stuk meer ruimte, ook voor je bagage. Onderweg de mogelijkheid es even de benen te strekken, in de restauratie wat te drinken of een hapje te eten. Dat is toch een heel stuk relaxter dan eindeloos doorrijden op de snelweg.

    Als je de eventuele overstappen ruim genoeg plant, en een wat langere overstappauze benut om b.v. ergens een hapje te eten, maakt dat de reis nóg relaxter. Met een overstap die ruim genoeg is stelt ook het gesjouw met bagage veel minder voor, overal zijn bagagekarretjes te vinden.

    Voor de reis van eindstation naar bestemming is het voor een groepje of gezin met kinderen vaak nauwelijks veel duurder om een taxi te nemen, de bus is ook niet goedkoop (zeker in Frankrijk).

    De trein is natuurlijk lang niet voor iedereen het meest geschikte vervoermiddel. Maar voor wie de jaarlijkse autoreis een kwelling is zou het toch es een keer kunnen proberen.