Lekker weer over routes praten

  • Bas

    Na de hele discussie over Geneve Albertville hier ervaring. Afgelopen 2 weken in de 3V gezeten en voor het eerst via Duitsland/Zwitserland en Het laatste stukje Fr gereden.

    In het kort: het was een uur korter in tijd. In Duitsland rij je als het ff mee zit wat sneller (we hadden op de heenweg in noord duitsland wat sneeuw en dat schoot niet op. Vervolgens Zwitserland, van grenscontroles heb ik niks gemerkt bij Basel en Geneve. Wel is Zwitserland erg groot als je maar 120 mag rijden en bij tunnels (ongeveer 50% van Zwitserland) 100. Het verhaal gaat dat de boetes niet mals zijn en elke 500 meter heb ik flitspalen en hier en daar ook mobiele controles gezien. Basel, Bern, Lausanne, Geneve is een flinke 250 km dus best een flink stuk. Bij Geneve wordt prominent “France” aangegeven. Dat volg je en dan rijdt je zo de nieuwe snelweg op van een kleine 40 km naar Annecy. vanaf Annecy is het ongeveer 40 km “route national” de eerste 10 km Langs het meer is niet echt opschieten allemaal van die dorpjes met rotondes. Daarna gaat het sneller. 2 keer zelfs een dubbel baans stuk met 110 km. Totaal iets meer dan 6 euro tol en dan nog het Zwitserland vignet dat als je in januari gaat skieen dus 2 keer te gebruiken is. Al met al een flink stuk goedkoper dan die 80 euro tol in Fr voor een retour.

    Nu wonen wij in Groningen dus kan de route via Duitsland gunstiger zijn dan via andere plekken in NL maar noord nederland en oost nederland kan hiervan profiteren.

  • Arjan

    Inderdaad, vanuit Groningen geeft ook de routeplanner aan dat Duitsland handiger is:

    Maar vanuit Amsterdam geeft de routeplanner via Frankrijk als beste optie:

    De afstand en tijd zit dicht bij elkaar, vraag is of je de voorkeur voor Eindhoven-Maastricht-Belgie-Luxemburg hebt (het shit stuk voor over Frnakrijk) of zoals je beschreef door Zwitserland en langs het meer van Annecy (het shit stuk voor over Duitsland

  • Marinus

    Jij komt waarschijnlijk niet zelf uit het noorden hè? :D Wij hebben namelijk een mooie racebaan net over de grens liggen, A31 genaamd. Heerlijk, lekker doorrijden tot het Ruhrgebied. Niet dat ik dan altijd plank ofzo, maar lekker doortuffen met 150 - 160 is wel zo relaxed als je weet dat je dan niet in overtreding bent.

    Marinus

  • Stefan

    Ik was degene die afgelopen week over die route vanuit Amsterdam begon. We zijn gisteren aangekomen in Val Thorens en hebben een perfecte reis gehad. We hebben vanaf Dijon inderdaad de A39 gepakt, maar vlak voordat we linksaf de A40 in oostelijke richting wilden nemen gaf de TMC door dat daar werkzaamheden waren. Toen zijn we dus maar via de A432 gegaan. Uiteindelijk geen enkele file gezien en in 10,5 uur waren we op bestemming. Dus dank voor de tips iedereen! Arjan, welke routeplanner gebruik jij?

    Hier is ook alles goed, wel veel wind, maar de verse sneeuw maakt het allemaal goed!

  • Janneke

    Ik weet niet welke routeplanners iedereen meestal gebruikt, maar ik vind die van franceguide.com wel handig.

    nl.franceguide.com/special/frankrijk-dichtbij/vervoer/Routeplanner-met-tolprijzen.html?nodeID=1029&EditoID=35040

    Daar kun je nl. meerdere opties invullen, bijv. niet alleen aanbevolen, snelste of kortste route, maar ook de vertrekdatum, type voertuig (auto, motor, caravan), met of zonder tolwegen, type auto, type brandstof. Je krijgt dan niet alleen de opgevraagde route met reistijd, maar ook de kosten voor tol en brandstof.

    En in tegenstelling tot wat de naam van de website doet vermoeden, is deze routeplanner niet alleen voor Frankrijk maar voor heel Europa. :-)

  • Bas

    Arjan,

    Wij wonen 9 km ten oosten van Groningen. Onze route planner gaf aan strak naar het oosten bij Nieuweschans de grens over en strak naar het zuiden. Nieuweschans-Oberhausen ongeveer 200 km kan in iets meer dan een uur:-)

    Helaas hebben de Duitsers het bordje 120 km/u ook uitgevonden. Het laatste stuk tot aan Basel staat er vol mee. Maar goed Groningen Les Menuires in 11 uur is een uur korter dan via Frankrijk. Het kan sneller maar dan is het erg vermoeiend en lukt als je enkele bestuurders wissels doet. Persoonlijk denk ik dat er bij gunstige omstandigheden zonder extreem planken nog een uur af kan. Dan is de gemiddelde snelheid 120 km.

  • Marinus

    Bas schreef:

    >

    > en strak naar het zuiden. Nieuweschans-Oberhausen ongeveer

    > 200 km kan in iets meer dan een uur:-)

    Oppassen bij Meppen, daar kom ik de snelweg op :D

    Marinus

  • Arjan

    Als ik in Groningen zou wonen, zou ik ook zo snel mogelijk op de Duitse wegen overschakelen ja, geen twijfel over mogelijk.

    De routeplanner die ik voor het voorbeeld heb gebruikt is www.mappy.com

  • Oscar

    Bas schreef:

    > Helaas hebben de Duitsers het bordje 120 km/u ook uitgevonden. Het laatste

    > stuk tot aan Basel staat er vol mee.

    Dat waren in 2000 noch vierkante borden met witte cijfers -> adviessnelheden. (intussen veranderd?)

    Wellicht om de bestuurders vast te laten wennen aan de lagere snelheden in CH? (waar 120 echt de limiet is, streng gecontroleerd wordt en de boetes voor snelheidsovertredingen hoog zijn).

    Hoe hard mag je? Overzicht.

    Tempolimiet Duitsland: voor, tegen.

    groeten,

    Oscar.

  • Bas

    Arjan,

    Leuke route planner met flitspalen er bij!

    Maar bij nadere bestudering kent hij de nieuwe snelweg van Geneve naar Annecy nog niet en wil hij je via Chambery sturen. Dat terwijl je binnen 36 km van Annecy in Albertville bent via de route national.

    Wel stuurt hij me vanaf mijn plekkie ten oosten van Groningen strak naar het oosten zodat ik binnen 45 km op de Duitse autobahn zit:-)