Reisverslag Le grand Serre Chevalier en dagje Via Lattea

• JW

Dat bonnetje voor een ander gebied ken ik niet. Hangt dat misschien af van de organisatie ? Een paar jaar geleden kon je met een skipas “gewoon” een aantal dagen een ander gebieden (elk gebied één keer) bezoeken. Dan kreeg je volgens mij een stempeltje op je pas.

Alpe Huez en L2A is trouwens wel een behoorlijk tripje.

• menno

Hoi Germie,

De sneeuwcondities in Serre-Chevalier waren normaal.

Die in Via Lattea (en Montgenevre) waren niet bepaald normaal.

Dit is een bijzonder sneeuw-jaar, met totnutoe zeker een stuk of 6 keer een “retour d'est”.

Een “retour d'est” (RdE) komt normaal gesproken tussen 2 en 4 keer per seizoen voor. RdE geeft een langdurige extreem sterke sneeuwval in de Italiaanse alpen van Limone Piemonte (helemaal in het zuiden) tot aan de Gotthard (Madesimo etc). De eerste 5 kilometer ten westen resp. noorden van de grens pakt ook flink wat mee.

Daarom was er in Montgenevre ook veel meer sneeuw dan in Serre-Chevalier, hoewel het maar iets van 10-20 kilometer uit elkaar ligt.

Via Lattea heeft de meeste jaren op zijn best marginale sneeuwcondities. Meestal 20-30 cm beneden, en 70-90 cm boven. Sommige jaren zijn bijzonder, en je had het geluk er net eentje te treffen ;)

• germie

Oke, dus wij hadden gewoon geluk dat er zoveel sneeuw lag in de Via Lattea. Ik vond het wel fijn zo.

MAar als er maar 20-30 cm beneden ligt, dan moeten er wel stenen doorkomen.

Wat ik wel heel fijn vond en voor mij uniek was, was 6 dagen zon, en geen enkele sneeuwvlok gezien. Meestal heb je toch 1 dag met wat sneeuwval, of soms zelfs een hele week slecht weer. Maar de hele week zon heb ik nog nooit meegemaakt in de 14 weken dat ik in de sneeuw gestaan heb.

• Joep

JW schreef:

>

> Alpe Huez en L2A is trouwens wel een behoorlijk tripje.

Tell me about it… Eén keer zonder sneeuw in Serre C gezeten en elke dag op en neer gereden naar deze gebieden (Via Lattea was toen ook drama). Tripje is overigens zeer de moeite waard: mooie route.

• Helga

Leuk verslag en mooie foto´s! Ben zelf ook net terug en inderdaad een uitzonderlijk mooie week gehad met bijna alleen maar zon en strakblauwe luchten. Best uniek! Het gebied lijkt me in de zomer ook wel mooi, als ik zo die foto´s zie.

• JW

Inderdaad een prachtig wandelgebied in zomer en herfst !

En Briancon heeft een erg mooie oude stad.

• Helga

oké! dat ga ik onthouden als ik nog een leuke bestemming zoek voor de herfst!